Alla väntar på årets julklapp

Vad står på din önskelista i jul? I den här artikeln spekulerar Joakim Thulin, Head of Insights kring årets julklapp 2020 och de insikter vi tar med oss till nästa år. Det finns en sak som världen kan enas om att vi alla väntar på, nämligen ett Coronavaccin. Här är Berghs senaste trendspaning!

Längtan till det normala

Den 18 november är det dags för HUI att utse årets julklapp 2020. En tradition som gett oss Mobillådan, Det återvunna plagget och Elcykeln. För att väljas ska klappen ha högt nyhetsvärde, vara ”i tiden” och kunna säljas i stora volymer. En uppenbar kandidat sticker ut från mängden, lika eftertraktad i Sverige som resten av världen. I år är vi nog många som bara önskar oss en sak –  ett fungerande Coronavaccin! Alla förhoppningar på det nya året balanserar bokstavligen på en nålspets.

För drömmen om en återgång till, om inte det normala så i alla fall, mer normala förhållanden är stark. Samtidigt har Covid-19 öppnat upp för bestående förändringar på hur vi lever, umgås, shoppar och arbetar. I trendrapporten According to Berghs för 2021 kan du tillsammans med oss spana in i det nya året och vad vi kan förvänta oss. En kortversion av rapporten finns snart att ladda hem där du hittar fyra insikter, fyra kompetenser och sju trender. I väntan på den kan du ladda ner rapporten från 2020 här!

Årets insikter

En av årets insikter har fått etiketten ”Look within” och beskriver ett skifte i hur vi som varumärken, organisationer och företag väljer och kommunicerar utmaningar. Att ta ställning i samhällsfrågor och våga utmana har blivit en viktigt komponent i varumärkesarbetet. Resultatet kan bli en succé som för franska Carrefours ”Black Supermarket”, men också en katastrof som för Gillette och ”The Best Men Can Be”. Men när marginalerna för misstag krymper i en sargad världsekonomi, samtidigt som risken för feltramp i allt mer infekterade samhällsdebatter ökar, minskar möjligheterna att vända sitt fokus utåt. Istället kan vi välja att vända vår utmaning inåt.

Hållbarhet, jämlikhet, mentalt och fysiskt välmående, i princip alla debatter vi valt att engagera oss kan fortfarande förbättras i våra egna verksamheter. Och en rejäl genomlysning av våra egna negativa avtryck på planetens och människors hälsa och livskvalitet ger inte bara stoff att lyfta in i kommunikationen utan också ofta positivt påverkan på bottom line som bland annat McKinsey pekar på i sin rapport kring “The Boss-factor”.

”Businesses looking to make an external social contribution should, paradoxically, look inside: improving workers’ job satisfaction could be the single most important thing they do.” – Tera Allas & Bill Schaninger, McKinsey

Framåt

Trenderna vi tar med oss in i det nya året bär också alla spår av effekterna av Covid-19. Först ut den kanske mest uppenbara – Wellness, där både behov, önskemål och utbud har växt så kraftigt under 2020 att den får stå kvar på listan från förra året. Dark patterns, design med syfte att inte bara påverka utan fullt ut manipulera oss finns också med på listan, en trend som både kittlar och ställer vår etik på prov.

Men den trend som kanske väcker mest tankar; ”There is no place like home”, tar fasta på att våra hem, på bara ett par månader, har gått från att vara en plats av många i våra liv, till att bli en plats där vi spenderar en majoritet av vår tid. Vad betyder det för ditt erbjudande, kommunikation och marknadsföring? Mer om det och mycket annat när vi snart ses för nästa års upplaga av According to Berghs!