Artiklar

Berghsstudenternas examensprojekt belönades med Best Marketing Campaign i NCSC Awards

Konceptet Smakrådet som togs fram av Berghsstudenter tillsammans med kund har vunnit Best Marketing Campaign i Nordic Council of Shopping Centres Awards. Priset tilldelades till Eurocommerical, som var uppdragsgivare i studenternas examensprojekt, för en enastående kampanj med ett tydligt mål och mätbar effekt.

Skrivet av Respina Gholinia
Augusti 29, 2022

Innan Berghs heltidsstudenter tar examen från sina respektive program och beger sig ut i branschen genomför de ett sista stort arbete under april och maj månad – ett examensprojekt. Syftet med examensprojektet är att ta fram en kommunikativ lösning för en riktig uppdragsgivare. Studentgrupperna och uppdragsgivarna har ett tät samarbete i sex veckor, och när projektet är klart får uppdragsgivarna en integrerad lösning med allt från analyser till kreativa koncept, tidplan och budget. I varje studentgrupp ingår cirka sju studenter från skolans olika utbildningar.

En av dessa uppdragsgivare för två år sedan var fastighetsägaren Eurocommercial, som eftersökte en idé och koncept som skulle bygga starka relationer med deras besökare, stärka den interna lagandan och öka och förbättra kundservicen i sina köpcentrum. Samarbetet mellan studentgruppen från Berghs och kunden resulterade i konceptet Smakrådet på köpcentret Elins Esplanad i Skövde. Smakrådet består av ''interna experter'', det vill säga medarbetare/ambassadörer, för centret. Dessa arbetar i specifika butiker men representerar hela centret med sitt unika kompetensområde. Som interna influencers/ambassadörer fokuserar de på att ge tips, inspiration, trender och vägledning till besökarna.

Såhär löd motiveringen från Nordic Council of Shopping Centres Awards-juryn när priset Best Marketing Campaign delades ut:
''Tillsammans med studenter har man tagit fram ett engagerande koncept som ger ett tydligt värde för såväl centrumägare som hyresgäster och besökare. Konceptet bygger in emotionella värden som stolthet och samhörighet bland hyresgästerna, som i sin tur driver både kortsiktig och långsiktig lönsamhet. Konceptet låter hyresgästernas medarbetare bli microinfluencers som inspirerar till besök och köp i butikerna, framför att kommunicera direkt säljdrivande kampanjer''

– Smakrådet är helt i linje med Eurocommercials långsiktiga strategi – att bygga starka relationer med våra besökare, stärka den interna lagandan, öka och förbättra kundservicen i våra center. Smakrådet omfattar alla dessa delar och har blivit en kampanj och koncept som inte bara tagits emot positivt av våra besökare utan också stärker de interna relationerna mellan butikerna och skapar starka ambassadörer för köpcentret, säger Sofia Langheim, Head of Marketing på Eurocommercial.

Syfte och mål med uppdraget till studentgruppen:
• Stärka varumärket och öka varumärkeskännedomen
• Skapa ett långsiktigt kampanjkoncept med möjlighet att fortsätta bygga och utveckla konceptet under lång tid
• Öka närvaron på sociala medier
• Internt hyresgästsamarbete, stärka de interna hyresgästteamen
• Bygga stolthet och tillhörighet bland hyresgästerna

Resultat:
Med konceptet Smakrådet stärktes det lokala teamet och kontakten mellan hyresgästerna. Dessutom nådde Eurocommercial ut till sina kunder på ett unikt sätt. Eurocommercial ökade även sin närvaro på sociala medier, som i sin tur främjade besöken på centret.

Visningar i sociala medier i samband med konceptet:
Facebook och Instagram: 400 000 visningar
Snapchat: 400 000 visningar
Youtube: 1 000 0000 visningar

Vill du vara uppdragsgivare i nästa års examensprojekt? Läs mer och kontakta oss här, så berättar vi mer!