”All Content Design är kommunikation”

Det anser Jenny Gemzell, kursansvarig för Berghs kurs i Content Design. Här berättar hon om vad man lär sig på distanskursen och ger exempel och tips på hur man skapar lyckat innehåll för sitt varumärke.

Det redaktionella berättandet är på stark frammarsch även utanför den renodlade journalistiken. Allt fler företag inser vikten av att kommunicera med sin målgrupp med hjälp av trovärdigt och relevant innehåll. Men innehållet är inte allt, att paketera och presentera det i en snygg design som tydliggör och förstärker varumärket är lika viktigt, och det kommer du att att lära dig på Berghs distanskurs i Content Design. Vi har pratat med kursansvariga Jenny Gemzell om varför Content Design behövs och hur man blir bättre på det.

Vad ser du som orsakerna till skiftet från traditionell reklam mot Content Marketing?

Det finns en utbredd reklamtrötthet hos folk – se bara på det stora antalet adblockers. Att då prata med sina målgrupper genom ett riktat och kurerat innehåll gör att det blir en tydligare nytta för mottagaren. Storytelling levandegör ditt varumärke. Som företag har du chansen att skapa en långsiktig relation med kunden och rent affärsmässigt få bättre kunskap om dem.

Kan du ge exempel på bra Content Design idag?

Kinfolk och Monocle är två redaktionella varumärken som jobbar otroligt konsekvent i alla sina kanaler – från tidning till event, butik och podd.

Kan du ge några tips på vad man ska tänka på om man vill göra bra Content Design?

Att hela tiden fokusera på kunden, att du som formgivare sätter dig in vilka drivkrafter, intressen, möjligheter och barriärer som ligger bakom styrande beslut och utifrån det göra ett innehåll och design som tilltalar dem. Att anpassa designen efter kanalen samtidigt som det finns en igenkänning och röd tråd genom alla kanaler. Att utifrån strategin sätta tonaliteten och uttrycket i text, bild och inte minst designen.

Vad skulle du säga är det vanligaste misstaget man gör inom Content Design?

Att man fortfarande kommunicerar inifrån och ut och inte tar tillräcklig hänsyn till vad målgruppen verkligen vill ha och är intresserad av. ”Det här vill vi berätta” i stället för ”vad behöver/vill mina kunder veta och ha?”

Finns det en motsättning mellan design och konvertering, är det svårt att kombinera tilltalande design med det som säljer?

Det beror ju helt på vad du säljer. Jag tycker inte att man kan prata om snyggt och fult i de här sammanhangen, det viktiga är att designen är ändamålsenlig och passar både företaget och målgruppen. Är det lågpris så ska det avspeglas även i designen, och tvärtom. All Content Design är kommunikation och designens främsta uppgift är att bygga lojalitet till varumärket och inte att vara tilltalande i sin egen rätt. Det är viktigt att mäta effekterna av de insatser man gör och justera och finslipa för att hamna rätt.

Låter Jennys kurs i Content Design som någonting för dig?

Läs mer och ansök här!