Artiklar

För vem är det viktigt med UX?

Dator_blomma

Det frågar sig Johan Ågren som är kursansvarig för Berghs distanskurs UX Product Development. Här berättar han om ämnets utmaningar och möjligheter samt vem kursen passar för.

Johan.ÅgrenJohan Ågren är kursansvarig för Berghs distanskurs UX Product Development. Han har lång erfarenhet i ämnet och är otroligt peppad på att få träffa nästa omgång kursdeltagare.

Hej Johan! Kan du berätta lite om UX Design – vad innebär det att läsa din kurs?

Vi pratar en hel del om att utveckla rätt produkt, och vikten av att testa produkten redan på idéstadiet. Det är i de tidiga stadierna som det är lätt och billigt att göra ändringar. Om ingen vill köpa eller använda produkten är nedlagt jobb och pengar bortkastat. Produkten måste lösa ett problem/behov hos slutanvändaren, samtidigt som den går att sälja. När du väl hittat rätt produkt behöver du komma ut på marknaden - förutom risken att ingen vill ha din produkt så är den andra stora risken att du lägger för mycket tid på utveckling innan lansering. Kursen hanterar strategier för hur man kan lösa det.

För vem är det viktigt med kunskap om UX?

Jag skulle vilja vända på frågan - för vem är det inte viktigt med kunskap om UX? Svaret på den frågan är - slutkunden. För slutkunden ska produkten bara fungera, gör den inte det finns det alltid andra alternativ. Alla andra led i produktkedjan behöver ha kunskap om UX. Risken är annars att vi sitter med en produkt som inte är användbar, som saknar kunder och marknad och som vi inte kunskap att ge support kring. Överdrivet givetvis - men tanken bör tänkas.

Finns det några företag eller tjänster som du tycker lyckats extra bra med sin user experience?

Slack tycker jag har en bra approach, Apple är ett klassiskt exempel, Tesla skapar verkligen den där vill-ha-känslan och bygger vidare på den efter köp. Självklart finns det produkter eller delar av produkter med sämre UX även i de bolagen, men de har kommit långt i sitt UX-arbete.

Det viktiga för att lyckas extra bra är att alla steg måste på något sätt inkludera slutanvändaren, alla behöver tänka på slutkunden. Det kan räcka med ett dåligt skrivet felmeddelande eller en dålig kontakt med supporten för att slutkunden ska bli besviken på hela företaget. På samma sätt byggs lojalitet när hela upplevelsen är positiv, kunderna återkommer dit där de blivit bra behandlade - något som fler företag borde fokusera på. Det räcker inte med en bra säljare, alla steg i produktkedjan bidrar till om kunden är nöjd eller missnöjd.

Vad finns det för verktyg för att skapa en dialog med sin målgrupp kring just UX?

Framför allt måste företagen våga träffa sin målgrupp, gärna ute hos dem, men huvudsaken är att mötet sker. Någonstans finns ett kundregister, ring upp några kunder och fråga om ni kan få komma och se när produkten används. De allra flesta brukar bli glada för att kunna påverka. Finns inte produkten än så går det alltid att leta upp potentiella användare och diskutera med dem. Idag finns ju enorma möjligheter att nå ut till en noga utvald målgrupp via exempelvis facebook eller twitter. Var kreativ och tänk på att en diskussion är bättre än ingen.

Vad tycker du är det bästa med att jobba med UX?

– Det bästa med mitt jobb är att jag får underlätta personers arbete, och att göra gränssnitt lättare att förstå. Det är otroligt glädjande när det kommer in feedback att jobbet som vi i teamet gör underlättar för användarna i deras vardag.

Vilken av våra kurser passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av utbildningar inom många ämnesområden och på olika nivåer. Du kan välja att studera på dagtid, kvällstid, läsa en intensivkurs eller plugga på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

5 tips för att hitta rätt kurs

Finns det några trender inom UX som du tror kommer att växa framöver?

Det svänger ju ganska fort, men det skulle förvåna mig om inte trenden med större fokus på Service Design fortsätter. Vi behöver titta på helheten, inte bara de digitala lösningarna. Sen tror jag vi bara börjat skrapa lite på ytan när det gäller VR, AR och Internet of Things. Något behöver hända för att den stora genomslagskraften ska nås – men när det väl händer kommer det bli enormt. Jag är också spänd på var AI-fältet är på väg, det finns ju bra exempel på sidor som anpassar menyer vid olika tider på dygnet baserat på statistik om vilka tjänster som är mest använda då, men det är också bara början. Det ska bli spännande att se om det går att hitta några verkligt bra användningsområden för det. Och hur kan vi som jobbar med user experience påverka? Utan att vara speciellt insatt känns det som ett spännande område.

Värt att tänka på är även att utvecklingen går mer och mer mot att allt ska gå att lösa på distans – av flera skäl – så det är även viktigt att kunna identifiera och prata med sina användare via digitala medier. Kan man skapa en relation där så underlättar det även att kunna utföra användningstester på distans och säkerställa att de val som görs överensstämmer med målgruppens behov.

Vem passar din kurs för?

Kursen riktar sig till dig som har arbetat i det digitala landskapet minst ett par år och är nyfiken att lära dig mer om User Experience och Product Development och hur det kan användas för att skapa digitala produkter. Du arbetar idag som t.ex. produktägare, projektledare, utvecklare, digital designer, testare, kravanalytiker eller scrum master och är sugen på att fördjupa dig inom ämnet.

Låter det här intressant?

Läs mer om Johan Ågren och distanskursen UX product Development!