För vem är det inte viktigt med UX?

Det frågar sig Johan Ågren som är kursansvarig för Berghs populära dagkurs UX Product Development. Här berättar han om sina tankar kring detta och vilka företag han tycker har lyckats extra bra med sin user experience.

Johan.ÅgrenJohan Ågren är kursansvarig för Berghs populära dagkurs UX Product Development. Han har lång erfarenhet i ämnet och både han och kursens gästföreläsare är otroligt peppade på att få träffa nästa omgång kursdeltagare.

Hej Johan! Kan du berätta lite om UX Design – vad innebär det att läsa din kurs?

Vi pratar en hel del om att utveckla rätt produkt, och vikten att testa produkten redan på idéstadiet. Det är i de tidiga stadierna som det är lätt och billigt att göra ändringar. Om ingen vill köpa eller använda produkten är nedlagt jobb och pengar bortkastat. Produkten måste lösa ett problem/behov hos slutanvändaren, samtidigt som den går att sälja. När du väl hittat rätt produkt behöver du komma ut på marknaden – förutom risken att ingen vill ha din produkt så är den andra stora risken att du lägger för mycket tid på utveckling innan lansering. Kursen hanterar strategier för hur man kan lösa det.

För vem är det viktigt med kunskap om UX?

Jag skulle vilja vända på frågan – för vem är det inte viktigt med kunskap om UX? Svaret på den frågan är – slutkunden. För slutkunden ska produkten bara fungera, gör den inte det finns det alltid andra alternativ. Alla andra led i produktkedjan behöver ha kunskap om UX. Risken är annars att vi sitter med en produkt som inte är användbar, som saknar kunder och marknad och som vi inte kunskap att ge support kring. Överdrivet givetvis – men tanken bör tänkas.

Finns det några företag eller tjänster som du tycker lyckats extra bra med sin user experience?

Slack tycker jag har en bra approach, Apple är ett klassiskt exempel, Tesla skapar verkligen den där vill-ha-känslan och bygger vidare på den efter köp. Självklart finns det produkter eller delar av produkter med sämre UX även i de bolagen, men de har kommit långt i sitt UX-arbete.

Det viktiga för att lyckas extra bra är att alla steg måste på något sätt inkludera slutanvändaren, alla behöver tänka på slutkunden. Det kan räcka med ett dåligt skrivet felmeddelande eller en dålig kontakt med supporten för att slutkunden ska bli besviken på hela företaget. På samma sätt byggs lojalitet när hela upplevelsen är positiv, kunderna återkommer dit där de blivit bra behandlade – något som fler företag borde fokusera på. Det räcker inte med en bra säljare, alla steg i produktkedjan bidrar till om kunden är nöjd eller missnöjd.

Vad finns det för verktyg för att skapa en dialog med sin målgrupp kring just UX?

Framför allt måste företagen våga träffa sin målgrupp, gärna ute hos dem, men huvudsaken är att mötet sker. Någonstans finns ett kundregister, ring upp några kunder och fråga om ni kan få komma och se när produkten används. De allra flesta brukar bli glada för att kunna påverka. Finns inte produkten än så går det alltid att leta upp potentiella användare och diskutera med dem. Idag finns ju enorma möjligheter att nå ut till en noga utvald målgrupp via exempelvis facebook eller twitter. Var kreativ och tänk på att en diskussion är bättre än ingen.

Finns det några trender inom UX som du tror kommer att växa framöver?

Det svänger ju ganska fort, men det skulle förvåna mig om inte trenden med större fokus på Service Design fortsätter. Vi behöver titta på helheten, inte bara de digitala lösningarna. Sen tror jag vi bara börjat skrapa lite på ytan när det gäller VR, AR och Internet of Things. Något behöver hända för att den stora genomslagskraften ska nås – men när det väl händer kommer det bli enormt. Jag är också spänd på var AI-fältet är på väg, om det går att hitta några verkligt bra användningsområden för det. Och hur kan vi som jobbar med user experience påverka? Utan att vara speciellt insatt känns det som ett spännande område.

Låter det här intressant?

Tag en titt på Johan Ågrens kurs på Berghs – UX Product Development – och ansök idag! För dig som föredrar att läsa på distans erbjuder Berghs distanskursen Gränssnittsdesign/UX

Vi har också intensivkursen Design Leadership för dig som har en ledar- eller chefsroll.