Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Intensivkursen för dig som vill lyckas med marknadsföring på TikTok

Karin_Eriksson_Berghs

TikTok är numera en av de viktigaste sociala plattformarna, inte minst om du vill nå en yngre målgrupp. Karin Eriksson är sedan många år kursansvarig för Berghs distanskurs Digital kommunikation Start. Här berättar hon om den nya intensivkursen Marknadsföring på TikTok, ger exempel på företag som jobbar bra med kanalen och delar med sig av vanliga misstag.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 16, 2023

Hej Karin! Vad är TikTok?

– TikTok är en videoapp där du som användare kan ta del av engagerande innehåll. Just nu är det en av de snabbast växande kanalerna. Den finns i mer än 150 länder och har 1 miljard aktiva användare om dagen.

När började du att intressera dig för TikTok?

– Jag började att intressera mig för TikTok redan innan den hade blivit TikTok. Från början hette appen Musical.ly, men blev sen uppköpt av Bytedance, slogs samman och bildade TikTok 2018.

Varför är TikTok viktigt för ett företag?

– Sociala medier i stort, så som Facebook och Instagram, har blivit en naturlig del i marknadsmixen så i och med TikToks framfart under de senaste åren så skulle jag säga att detta är ytterligare en kanal att räkna med.

Kan du nämna ett företag som du tycker jobbar bra med TikTok och förklara varför?

– Jag måste ju säga att Ryanair är väldigt duktiga på TikTok. Ja, jag vet att det är uttjatat, men de har hittat rätt format för kanalen och använder sig av funktioner och tonalitet som är perfekt för både kanalen och målgruppen. De vågar ha distanshumor, vilket inte alltid är så lätt som företag.

Nämn en vanlig missuppfattning om TikTok!

– Många har en uppfattning om att innehållet på TikTok endast är dansande personer i pyjamas. Ja, det finns den typen av innehåll också, men det finns så mycket mer. Användarna som finns på TikTok idag är unga, men de äldre ökar. TikTok har faktiskt mycket mer medvetna och ställningstagande användare än många tror. Tex #genderfluid har mer än 8 miljarder visningar.

Och kan du ge ett exempel på ett vanligt misstag som många företag gör?

– Det vanligaste misstaget är att många inte ser möjligheterna med kanalen utifrån ett företagsperspektiv. De har förutfattade meningar så som att det endast är dansvideos som publiceras. Eftersom det är många unga på TikTok är dessa också dina framtida kunder, vilket gör att om du som företag når dessa redan nu möjliggör det att du även kan kommunicera med dem när de blir äldre och har mer pengar att spendera.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Välj kurs här!

Vill du dela någon lärdom du har fått efter att ha jobbat många år med detta?

– När appen fortfarande hette Musical.ly hade arbetsgivaren som jag arbetade då för ett samarbete med en TikTok-influencer. Resultatet blev väldigt fint utifrån visningar och räckvidd. Något jag lärde mig var att tillhandahålla influencern snyggt material i form av rörliga vinjetter, loggor, tips på aktiviteter som man vill lyfta utifrån ett varumärkesperspektiv.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Som frilansande konsult specialiserad på sociala medier tycker jag att det är väldigt roligt att få se hur olika företag arbetar och se hur min kompetens kan få dem att utveckla sin närvaro i sociala medier. Jag är också kursansvarig/lärare för kurserna Marknadsföring på TikTok och Digital kommunikation Start och jag älskar att se hur personer växer genom kunskap och får ett större självförtroende.

Vem passar din intensivkurs för?

– Kursen Marknadsföring på TikTok passar för dig som är nyfiken på kanalen. Du har säkert arbetat med Facebook och Instagram, men är nu redo att testa en ny kanal och se hur du som företag kan använda dig av TikTok. Du kommer att få djupdyka i kanalen och lära dig hur den fungerar. Du kommer även att få kunskap, inspiration och övningar som ger dig inblick i hur du kan nyttja den här kanalen på bästa sätt utifrån ett marknadsperspektiv.