Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Spetsa din utbildning med Growth Marketing

Kanske vill du bygga på en befintlig universitetsutbildning, ta nästa steg i arbetslivet eller helt enkelt utbilda dig till marknadens vassaste digitala marknadsförare? Då är det ettåriga programmet Growth Marketing något för dig. Lydia Kellam, programansvarig, berättar om utbildningens innehåll och vem som passar som Growth Marketer.

Skrivet av David Lindh
Juni 24, 2019

Growth Marketing handlar om att analysera, samla insikter och optimera. Detta är inget nytt när man jobbar med digital marknads­föring, men att man pratar om just growth nu beror på att det har blivit tydligt att Growth Marketing är ett framgångsrikt och effektivt sätt att uppnå mål, producera effektiv marknads­föring nära kundresan och skapa tillväxt. I det snabbföränderliga digitala landskapet vi befinner oss idag har vi varken råd eller tid att fokusera på något som inte funkar. Den här typen av arbetssätt, ett så kallat "Growth mindset" är inte bara effektivt i startups och i små företag, utan även på större marknadsavdelningar och även byråer.

Vad gör en Growth Marketer?

En Growth Marketer tänker analytiskt och använder mätbara metoder för att få varumärken att växa! Det kan vara allt ifrån att ta fram digitala strategier, djupdyka i data, samla insikter, planera kampanjer i sociala medier, optimera digitalt innehåll, driva konvertering, jobba med CRM, optimera e-handeln eller vara ett bollplank för digitalt tänk. Det kan variera mycket beroende på vad det är för arbetsplats.

Vilka egenskaper ser du som positiva för någon som vill bli Growth Marketer?

Nyfiken, analytisk, målinriktad och påhittig! Jag har stött på många entreprenörer, säljare och personer som kanske vill spetsa sin tidigare universitetsutbildning, eller sina arbetserfarenheter med just Growth Marketing, som besitter just de här egenskaperna.

Vad får man lära sig under programmet Growth Marketing på Berghs?

Mycket! Marknads­föring, analys, contentproduktion, marknads­kommunikation och affärsförståelse samt verktyg inom webbanalys, konverteringsoptimering, SEO, annonsering på sociala medier med mera. Det är en väldigt praktisk utbildning som går ut på att göra, precis som ute i arbetslivet. Genom utbildningen får du också chansen att knyta kontakter med företag och få ökad förståelse hur man kan jobba med digital marknads­föring på olika sätt. Genom detta intensiva format blir en fullärd digital marknadsförare på kort tid, då utbildningen bara är ett år lång.

Läs mer om programmet Growth Marketing