Vem, vad, när, hur och varför?

Glöm FOMO! Vi var redan på god väg att göra upp med den negativa sidan av sociala medier, sömnlösa nätter i oändliga flöden för att hålla koll på allt och alla, redan innan Covid slog till. Här är Joakim Thulins, Head of Insights på Berghs, senaste trendspaning.

Skrivet av Berghs School of Communication
September 16, 2020

Vad nu?

Nu, efter att krisen delvis har släppt sitt järngrepp och det är dags för omstart, är det FOMOOTP – Fear of Missing Out on True Purpose som gäller. Och inte undra på. För plötsligt fanns den där. Tiden för eftertanke och reflektion vi längtat efter så länge. Den kom bara i ett lite galet sammanhang. Och nu tänker vi så det knakar, både själva, i våra team och i chefs-och ledningsgrupper. Vad vill vi egentligen satsa på i framtiden? Vi ser livsstilsval som Antonio Lucios som lämnade rollen som Global marknadschef för Facebook för att istället arbeta med mångfald inom reklam och marknadsföring. Läs mer om det här!

Företag, inte minst inom hårt drabbade branscher, vill värna och måna mer om kunderna som finns kvar med en passion som ibland har saknats. Chefer testar forum och sätter av tid för uppföljning och coachning för att hjälpa sina medarbetare att jobba och må bra på distans. Och här på Berghs ser vi fler och fler yrkeserfarna kreatörer intressera sig för längre utbildningar, ”Upgrades”, för att maximera sin palett av kompetenser och valmöjligheter.  

Utmaningen för oss alla, yes, du med (!) är att få ordning på alla lager av prioriteringar i en tid av extrem förändring. När vi söker svar på flera plan samtidigt, både som individer, medarbetare, chefer och företag, blir det lätt rörigt. Effekterna av extrema chocker mot samhället som Covid-19 ruckar också på våra annars trögrörliga mönster och rutiner. Att vi som det sägs på 6 månader har snabbspolats 6 år av digital utveckling i hur vi arbetar, konsumerar och deltar på events är ingen underdrift. Våra nya digitala beteenden har säkert delvis varit till fördel för er verksamhet, medan andra har skapat problem.

Omstart

Så hur kan du både underlätta prioriteringar och avgöra vilka av alla beteenden och lösningar Corona fört med sig som är fördelaktiga för er verksamhet och som ni vill stärka och befästa? Dags att göra ett rejält återbesök i vem, vad, när, hur och varför. Att bara kliva upp, borsta av sig och springa vidare efter att banan har ritats om från grunden är inte att rekommendera.

Göd er FOMOOTP och vänd och vrid på ert syfte för att finnas till och målet med er verksamhet för att inte tappa bort er kärna i det nya landskapet. Då är det betydligt enklare att ta ställning till hur kommunikationen ska utformas i nästa steg. Inhouse för att ha full kontroll över budget och budskap, eller externt stöd för bredare perspektiv och kreativ höjd? Datadrivet eller handpåläggning? Ständigt närvarande eller selektiv? Samverkan eller solitär? Hjärna eller hjärta? Produkt eller varumärkesfokus? Utan tydligt fokus blir svaret sannolikt ja på allt och lite till. En omöjlig ekvation. Så till ritbordet och sätt fokus för omstarten; vem, vad, när, hur och varför?

 

Taggar: