Bygga varumärke i sociala medier
- —Ta fram en strategi
- —Planera och skapa innehåll
- —Verktyg och tips
Att finnas i sociala medier är en självklarhet för de flesta företag och organisationer – men att veta på vilket sätt man ska kommunicera för att få effekt kan vara en utmaning. På kursen lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknadskommunikation i sociala medier. Allt med varumärket i fokus.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 27 000 SEK (exkl. moms)33 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 5 februari 2025
- Slut
- Fredag 7 februari 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Under det decennium som sociala medier varit på tapeten har företag och organisationer valt att se sociala medier som ett komplement till den vanliga kommunikationen. Det har inneburit att varumärken har missat möjligheter men även förlorat värde genom att inte arbeta strategiskt och konsekvent med sina sociala kanaler och sin närvaro.
Ett varumärke i sociala medier har nya utmaningar och måste förtjäna sina följare, ambassadörer och sin community. Det är en sak att använda sociala medier – en annan att vara ett socialt varumärke och göra det effektivt. En ytterligare utmaning som många företag står inför i sin kommunikationsstrategi: att gå från att använda sociala medier som ett komplement till att utnyttja dess fulla potential som varumärkesbyggare.
Det är i det som kursen Bygga varumärke i sociala medier tar sin utgångspunkt. Fokus är på varumärket och effektiv varumärkeskommunikation i sociala medier.
Vi gör bland annat djupdykningar i varumärket och målgruppen i en digital verklighet, kanalernas strategiska möjligheter, hur content fungerar i sociala medier och hur du praktiskt kan implementera dem i företagets kommunikationsstrategi liksom tittar på planering, smarta taktiska lösningar och självklart kryddat med att inkorporera AI i såväl mätning som produktion.
Kursens tre dagar är uppdelade i strategi, taktik och implementering. Teori och mer praktiska övningar varvas. Genom hela kursen har du som deltagare en uppgift att tillsammans med andra göra en strategisk plan och ett taktiskt ramverk för ett (fiktivt) varumärke.
Det här får du
- Sociala medier idag – hur använder vi dem för att få affären att växa?
- Att arbeta strategiskt med varumärken i sociala medier
- Att strategiskt och taktiskt använda innehåll och kanaler för att engagera, inspirera, konvertera och skapa förutsättningar för ett varumärke.
- Syftesdriven marknadsföring – varumärkets 'varför' i sociala medier.
- Beteenden/målgrupp – hur använder människor sociala medier och hur ska vi använda dessa beteenden?
- Innehåll – content marketing är mer än att berätta om vad. Hur arbetar man i teman, koncept och format, på vilket sätt ska vi kunna göra mer, oftare och bättre?
- Kanaler – hur ser kanalerna ut idag? Hur gör man ett strategiskt val?
- Grundläggande insikter i hur man skriver en sociala mediestrategi.
- Att sätta mål och syfte med sin sociala medienärvaro och grundläggande mätning för sociala mediearbetet.
- Att arbeta med influencers och experter för att utnyttja maximal effekt av sociala medier.
- Basen för i att arbeta med paid social media på ett strategiskt effektivt sätt.
- Implementering av AI för sociala medier.
Kursen riktar sig till dig som redan idag jobbar med att strategiskt och taktiskt utveckla kommunikation mot era målgrupper eller siktar på att arbeta med det framöver. Du har baskunskaper om sociala medier, kanske arbetar du med sociala medier som del av ditt arbete men vill nu fördjupa kunskapen för att öka nytta och värde och göra varumärket till ett socialt varumärke.
- Ämne
- Kommunikation
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 27 000 SEK (exkl. moms)33 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 5 februari 2025
- Slut
- Fredag 7 februari 2025
- Lektionstid
- 18 timmar
- Egenstudier
- Ca 2-3
- Kursdatum
Onsdag 5/2, torsdag 6/2 och fredag 7/2 kl 9:00-16:00
Behöver jag några förkunskaper?
Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor
Övrig information
Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.
Vanliga frågor
Här är svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Lästips! Längst ner på kurssidan finns intervjuer med tidigare deltagare.
Här hittar du hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Max antal deltagare
Vi tar endast emot 12 deltagare på denna kurs.
Kursansvariga
Deeped Niclas Strandh
Senior social media strategist
Sarah Larsson Bernhardt
Senior social media strategist
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Matilda lärde sig att arbeta strategiskt i sociala medier
Matilda Munthe Gottberg är projektledare på Export Music Sweden. Här berättar Matilda om sitt jobb och kursen Bygga varumärke i sociala medier.
"Lärarna var pålästa, intresserade och engagerade"
Cecilia Widegren från Epiroc berättar om kursen Bygga varumärke i sociala medier och varför du också borde gå denna kurs.
“Kursen satt mitt i prick”
Marcus Smith är VD på en byrå med fokus på marknadsföring via sociala medier.
Lycka är att få nörda ner sig i sociala medier under tre dagar
Sofia Klasson bor och jobbar i Östersund på byrån Trampolin PR.
5 saker du inte visste om att läsa en kurs på Berghs
Har du funderat på att gå en kurs på Berghs, men är lite osäker på vad du ska välja och när du ska söka?
“Det blev så konkret och bra”
Skådespelerskan Claudia Galli Concha fick sitt genombrott i Skilda världar på TV4 och du har säkert sett henne i Icas reklamfilmer.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!