Content marketing

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 24 timmar

Att man väljer ett visst varumärke före ett annat är ingen slump – det har helt enkelt med relationer att göra. Här lär du dig hur du skapar ett varumärkes personlighet och bygger relationer till målgruppen med hjälp av innehållsmarknadsföring.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 18 okt 2017

Datum: 8 nov 2017 – 13 dec 2017

Sista ansökningsdag: 18 oct 2017

Hur: Dagtid

Antal timmar: 24

Egen studietid: ca 3/vecka

Kursdatum: Onsdagar 8/11, 15/11, 22/11, 29/11, 6/12 samt 13/12 kl. 09.00-13.00

Om kursen

Reality bites! Allt fler stora varumärken väljer att kommunicera utifrån verkligheten. I en tid där konsumenten har allt större makt över varumärken blir det dokumentära berättandet ett sätt att öka trovärdigheten. Relevant innehåll ger dessutom målgruppen kunskap som de har nytta av och de får därför anledning att ofta återkomma till varumärkets kommunikationskanaler.

Kursen passar dig som vill gå från teori till praktik och konkret börja använda content marketing som en metod för att bygga lojala relationer med målgruppen. Konkreta exempel från verkligheten visar hur bra innehåll kan göra varumärket till ett så kallat content brand, det vill säga ett varumärke som i sin kommunikation agerar som ett mediehus.

Casestudier varvas med praktiska övningar och föreläsningar. Målet är att du efter kursen ska ha grundläggande kännedom om vad content marketing är och om hur du kan utnyttja storyns kraft för att fånga målgruppen. Du kommer också få grundläggande insikter om vilka delar du behöver få med i din content strategi.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till marknadsförare, kommunikatörer, copywriters och art directors som vill lära sig att kommunicera med journalistiska och dokumentära verktyg i alla medier – film, digitala kanaler och print. Den passar dig som jobbar inom reklam eller PR, på marknadsavdelning eller inom traditionell media.

Kursansvarig

Sofia.lundberg.berghsSofia Lundberg, utvecklare på produktionsbolaget Storyfire. Sofia har tidigare arbetat på contentbyråer som Spoon och Appelberg. Sofia har en bakgrund som pedagog och journalist och är även verksam som skönlitterär författare. Hon har över femton års erfarenhet av att ta fram konkreta redaktionella koncept för böcker, tidningar, nyhetsbrev, filmer och webbsidor samt utveckla content marketing strategier för många stora varumärken.

8 nov 2017 – 13 dec 2017

Sista ansökningsdag är 18 okt 2017

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 24
Egna studietimmar: ca 3/vecka
Kursdatum: Onsdagar 8/11, 15/11, 22/11, 29/11, 6/12 samt 13/12 kl. 09.00-13.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 18 okt 2017

Det här får du

Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:

  • Vad är Content Marketing? Lär dig argumentera för redaktionell kommunikation och dess fördelar med kunskap, effektmätning och goda exempel.
  • Storyns makt. Konsten att använda historieberättande för att skapa intresse och engagemang.
  • Så tänker du redaktionellt. Lär dig agera snabbt på verkliga händelser.
  • Så bygger du en story kring ett varumärke. Inom varje varumärke finns spännande berättelser. Lär dig hitta dem.
  • Att välja och vårda varumärkets egna kanaler. Kanaler som passar för redaktionell kommunikation, och kanaler som inte gör det.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Ansökan och antagningskrav

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

24 000 kronor

Datum

18 okt

Sista datum för ansökan

8 nov

Kursstart

24

Lektionstimmar