5 uppåtgående trender i sociala medier

Nu är vi sannerligen trötta på att prata om att 2020 var ett år som "inte riktigt blev som vi tänkt oss", men lärdomar och trender kan vi aldrig få nog utav. Här är fem stigande trender i sociala medier som du bör hålla kolla på under det kommande året!

1. Brand activism

Att konsumenter idag vill kunna identifiera sig med varumärken de konsumerar är i sig är inget nytt. Men landskapet i våra sociala plattformar har förändrats. Det finns rätt och fel sätt att ta ställning på och ett feltramp som varumärke kan få stora följder och motsatt effekt. Samtidigt som användarna vill se varumärken ta ställning är de många gånger skeptiska till när det väl görs, vilket resulterar i att många varumärken med bra värderingar är för rädda för att agera då risken att drabbas av en backlash är överhängande. Så hur tar man ställning på rätt sätt då? I det här fallet finns inget mer passande ordspråk än ”Action speak louder than words”. En studie av Accenture Strategy visar att värderingsdrivna bolag växer tre gånger så snabbt som sina konkurrenter – något att ta med sig in i 2021.

2. Mer social shopping

Är du förvånad över att näthandeln ökat under pandemin? Nej, trodde väl inte det. Och samma gäller för social commerce, alltså shopping via sociala plattformar. Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat har lagt i en växel för att erbjuda en mer smidig köpupplevelse direkt i appen. Facebook lanserade Facebook Shops, och Snapchat erbjuder AR-filter för följarna att testa olika produkter innan köp.

3. Fler nischade plattformar

Ingen förväntar sig längre att få alla sina digitala behov tillfredsställda i en och samma app. Snarare tvärtom. Hur många olika appar har du på din telefon? Få personer svarar under 20 stycken. Därför är det heller ingen hemlighet att möjligheterna för marknadsförare att möta sina målgrupper på rätt plats idag är väldigt stora. Då kanske du undrar ”Men hur ska jag veta vilken plattform som är rätt för mitt varumärke?”

Nej, alla varumärken bör inte finnas på TikTok. Här har en del varumärken historiskt trampat fel och visst kräver det en del fingertoppskänsla, men du måste också våga testa dig fram! Det finns en stor fördel när det kommer till annonsering på nischade plattformar att det är mycket billigare än på etablerade jättar som Facebook och Instagram, även om effekten inte är lika beprövad. Om du har en strategi som funkar – fortsätt med det, men glöm inte att hålla ett öga på potentiella ”rising stars” för din målgrupp.

4. Video och dess oändliga möjligheter

Det är svårt att prata om enbart video idag utan att specificera vilket format vi talar om. Storiesformatet har vuxit lavinartat och är det någon som ens kommer ihåg Instagram utan stories? För företag är det ett viktigt format, inte bara för att det är en möjlighet att bygga en starkare relation med sina följare utan också för att visa upp sina produkter på ett mer levande sätt än på en produktbild. Många användare letar aktivt efter stories och video på produkterna de är intresserad av att köpa. Det verkar fortsatt vara så att kortare videos är det föredragna och nöten som nästa år kan användas till att knäcka är hur de olika videoformaten kan användas för att snabba på eller optimera kundresan.

5. Babyboomers – en underskattad målgrupp

2020 har inte bara tvingat oss att ändra våra sociala beteenden, utan också våra vanligtvis kanske analoga sådana till digitala. Historiskt sett har målgruppen som vi kallar Babyboomers, personer födda under baby boomen efter andra världskriget 1946-1964, nåtts via traditionella medier så som linjär-TV. Men nu får vi tänka om.

Enligt GlobalWebIndex har det skett en signifikant ökning av Babyboomers som har upptäckt nya varumärken och produkter via sociala medier under de senaste 4 åren, och många har både handlat och kan tänka sig att handla produkter online framöver.

Så även om de traditionella medierna fortfarande dominerar hos målgruppen 55-64 år, så kan Facebook adderas i din köpta medie-strategi för 2021.

Nyfiken på förra årets trender i sociala medier? De hittar du här!

Källor: falcon.io, Hootsuite, Social Media Today.