Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Att mäta digital ROI. På riktigt.

nilsvonheijne

Vilket värde ger din digitala kommunikation i kronor och ören? För att få reda på det krävs naturligtvis mätning, men man behöver också kunna mäta på rätt sätt. Nils von Heijne från Pronto ger här sina bästa tips för att börja mäta ett företags digitala ROI.

Mars 24, 2015

Att mäta den faktiska effekten av de digitala insatserna blir allt viktigare för att kunna skapa bra kommunikation. Nils von Heijne, Creative Director på Pronto är kursansvarig för Berghs kurs Digital analys och mätning som startar i vår. Här tipsar han om fem relativt enkla steg för att mäta värdet av ett företags digitala ROI. På riktigt.

  1. Kartlägg ert digitala ekosystem
    Se över och identifiera vilka digitala kanaler och mätpunkter du har i din kommunikation idag. Matcha sedan detta mot din målgrupp och var de befinner sig. Detta ger grunden till den helhetsnärvaro du sedan kan mäta resultatet av.
  2. Identifiera dina viktigaste konverteringar
    Vilka är de viktigaste konverteringarna för ditt företag? Det kan vara allt ifrån specifika köpaktiviteter till kontaktformulär och nedladdning av material. När nyckelkonverteringarna är satta lägger du in dem i ditt analysverktyg.
  3. Skapa segment av besökare
    Segmentera din målgrupp utifrån vad du vill mäta. Du kanske vill jämföra värdet av trafik från olika kanaler, innehållstyper, teman eller format? Dessa blir då dina olika segment.
  4. Använd spårningsbara länkar
    Använd alltid spårningsbara länkar för all din digitala kommunikation. Det ger dig direkt statistik i Google Analytics som filtrerar trafiken från länkarna till dina olika uppsatta segment. Spårningsbara länkar kan du själv skapa gratis via Google URL Builder i kombination med Bit.ly.
  5. Mät statistiska samband med regression
    När konverteringsmålen är definierade, segmenten taggade i länkarna och trafiken kartlagd i ditt digitala ekosystem, kan du börja dra riktiga slutsatser från din data. Du kan nu se vilken ROI som genereras av olika segment, kampanjer och inkommande trafikkällor. Genom att mata in datapunkter från alla dina digitala källor i Excel kan du sedan göra regressionsanalyser som kan ge dig helt nya insikter.

I vår startar Berghs kurs Digital analys och mätning – en grundläggande kurs som ger deltagarna kunskap, metoder och verktyg för att löpande kunna utvärdera sitt varumärkes digitala närvaro.