Att skriva handlar långt ifrån bara om ord!

Någon sa en gång att copywriter är det enda yrket där man kan sitta med fötterna på skrivbordet och ändå hävda att man jobbar. Hur det nu är med den saken så står det i alla fall helt klart att vara copywriter handlar om så mycket mer än att bara skriva.

Två som vet allt om detta är Anna Kleinwichs Magnusson och Embla Sue Panova som leder Berghs kvällskurs i copywriting. Vi har frågat dem om vad en copywriter egentligen behöver kunna – och har dessutom fått deras tre hetaste tips om vad man ska tänka på när man skriver!

Vilka egenskaper tycker ni är viktigast att ha om man vill bli copywriter?

Kreativitet, strategiskt tänkande och prestigelöshet är egenskaper som hjälper mycket. Om man dessutom är duktig på problemlösning och kan svänga sig med orden är det ännu bättre.

Vad är det som gör en riktigt vass copywriter idag?

Du måste lyssna. Både på kundens utmaningar och på målgruppernas drivkrafter. Försök förstå kundens affär och var nyfiken på den digitala utvecklingen. Det gäller att hitta lösningar i den föränderliga värld vi har omkring oss och ta kreativa vägar som ger rätt typ av resultat. Mätbarhet och möjligheterna till direkt kontakt med kunderna online ger goda möjligheter att pricka rätt och skapa effekt, men det ställer också högre krav på dig som kreatör.

Vilka är de tre viktigaste sakerna man ska tänka på när man tilltalar en viss målgrupp?

  1. Försök att verkligen förstå målgruppens drivkrafter. Det kan vara drömmar, rädslor, mål och utmaningar. Det är mycket viktigare än att fokusera på ålder och kön.
  2. Hitta rätt vägar att nå fram och våga tänka kreativt. Till exempel kanal, innehåll och tillfälle.
  3. Hitta rätt ton och tilltal. Hur ska du låta för att nå fram och få målgruppen att tänka, känna eller göra något?

Vilka tre företag tycker ni har lyckats extra bra med sin copy?

Nudie Jeans för att de lyckas kommunicera sin filosofi på ett bra sätt.
Friskis&Svettis för att de involverar sina medlemmar och gör kampanjer som kopplar ihop den verkliga och den digitala världen.
Spotifys kundservice som skickar svar i form av låttitlar är ett exempel på hur bra det kan bli när man verkligen kopplar erbjudandet till kommunikationen.

Ni har jobbat som copywriters i 20 år, tycker ni att copywriteryrket har förändrats under åren – och vad ser ni för kommande förändringar?

Digitaliseringen ställer nya krav på copywritern. Många företag behöver hjälp med att skapa digital och traditionell marknadsföring som samspelar. Med fler försäljningskanaler online måste kampanjer och innehåll driva försäljning. Inbound marketing ställer krav på löpande produktion och fokus på relationsskapande aktiviteter och det kräver i sin tur ett nära samarbete mellan marknad och sälj. Det går inte längre att vara fin i kanten. Ibland ska du bygga varumärke, men det handlar allt oftare om att öka försäljningen. I snabb takt.

er kurs på Berghs ingår ”de olika delarna i en copywriters arbetsprocess” – vad innebär det?

Många tror att en copywriter skriver hela tiden, men själva skrivandet utgör en ganska liten del av copywriterns dag. Men det gäller ju först och främst att veta vad och hur och med vem man ska kommunicera. I vår kurs får man nosa på ämnen som påverkanslära, planning, varumärkesbyggande arbete, content marketing, presentationsteknik, tonläge och olika sätt för att få fart på kreativa processer. Dessutom får eleverna träna på att skriva olika typer av texter, för olika målgrupper och kanaler. Det handlar både om traditionell reklam och digital kommunikation där bloggen och de sociala medierna står i centrum. En del av kursen sker i samarbete med Art Director-klassen, så eleverna får även känna på hur det är att samarbeta nära en AD, jobba mot en kund och presentera sina idéer.

Låter det här spännande och vill du lära dig mer av Anna och Embla?

Missa då inte Berghs kvällskurs Copywriting! Här läser du mer och ansöker till kursen.

Bloggare/Influencer

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.

Se alla inlägg