De 6 vanligaste fallgroparna med arbetsproverna – och hur du tar dig över dem!

Den 7 april är det dags att skicka in arbetsprover för alla som ska söka till Berghs heltidsutbildningar. Tillhör du skaran som våndas, tvivlar eller rent av har fastnat med uppgifterna? Känns allt meningslöst, förvirrande eller för svårt? Här är en överlevnadsguide till Berghs-sökande 2021.

Ungefär vid samma tid varje år, strax innan deadline för att skicka in arbetsprover för att söka till Berghs med start till hösten, börjar det bubbla av frågor och tvivel. Hundratals människor filar på sina arbetsprover i förhoppning om att de ska ta dem raka vägen in på Berghs. Här har vi samlat svaren på de 6 vanligaste fallgroparna och tips på hur du kan övervinna dem.

”Jag har fastnat och tror inte att det jag gjort kommer duga”

Lugn, bara lugn. Det här är en vanlig känsla i april varje år för hundratals sökande till Berghs. Ta nu ett djupt andetag och begrunda sedan följande:

  • Vi väntar oss inte att du ska kunna det du vill utbilda dig inom redan innan du kommer in. Men vi vill se prov på hur du tänker, få smakprov på dina idéer och därmed kunna avgöra om vi tror att just du kommer att få ut det av utbildningen som är vårt mål.
  • Du är inte ensam. Det finns många som känner precis som du gör, precis just nu. I gruppen Enter Berghs 2021 på Facebook hittar du ett gäng av dem. I den gruppen kan du bolla dina idéer, söka allmänt stöd och dessutom få input från Berghs nuvarande studenter, som ställer upp som bollplank och mentala stöttepelare till dig som nu våndas.
  • Kom till oss på Berghs den 1 februari då vi presenterar alla våra heltidsutbildningar, räta ut dina frågetecken, och få möjlighet att ställa frågor om årets arbetsprover. Du får även tillfälle att träffa Berghs nuvarande studenter och knyta kontakt med fler som ska söka under våren.
  • Läs de här 12 tipsen från våra tidigare studenter om hur du kan tänka när du skapar dina arbetsprover.
  • Än en gång. Du behöver inte vara en stjärna på det du ska utbilda dig inom. Tänk på arbetsproverna som ett sätt att visa oss hur du tänker och vartåt du vill.

”Jag kan inte bestämma mig för vilket program jag ska söka”

Tufft. Men inte ovanligt. Ibland kan det framstå som att vissa av våra heltidsprogram påminner om varandra, därför har vi försökt reda ut begreppen lite tydligare här. Handlar din beslutsångest snarare om att du inte bestämt dig för i vilken riktning du själv vill röra dig? Då är vårt tips: sök fler program! Du får söka upp till tre program samtidigt. Kavla upp ärmarna och färdigställ flera arbetsprover. Men glöm inte att varje program har egna arbetsprover och du måste skicka in ett för varje du söker till.

”Jag fattar inte varför ni behöver ett arbetsprov, räcker det inte med mitt CV och ett brev?”

Anledningen till att vi behöver se dina arbetsprover är för att vi ska kunna se att det finns goda möjligheter för dig att tillgodogöra dig utbildningen. Att proverna är lika för alla gör att alla sökande jämförs på exakt samma premisser, vilket innebär att det blir rättvist. Arbetsproverna ger oss en chans att se vad du kan och vem du är utanför ditt cv och slutbetyg. De är ju det praktiska arbete du lämnar in som ger oss chans att ta reda på om du kan lösa uppgifterna på ett kommunikativt och kreativt sätt. Dessutom skulle det vara kontraproduktivt av oss att bara titta på dina betyg – du kan vara en sopa på idrott och ändå Sveriges nästa PR-talang.

”Är det inte meningen att man ska lära sig de där grejerna när man går på skolan?”

Jo, såklart. Men vi bedömer ändå arbetsproverna efter tre kriterier så att det blir lika förutsättningar för alla. Kriterierna är:

– Idéhöjd. Med idé menar vi din lösning på problemet eller utmaningen i arbetsprovsuppgiften. Tänk på att en idé, eller lösning, ska vara begriplig och lätt att förklara. Vårt tips är att prova den på en vän eller familjemedlem (eller varför inte en människa du stoppar på stan), beskriv din lösning och märker du att det krävs tio minuter eller mer så har du troligen en lite för komplicerad idé. Den ska vara lätt att förstå och lätt att förklara.

– Relevans. Här handlar det om vem du kommunicerar med. Vem bryr sig om din idé? Varför bryr de sig? På vilket sätt är din lösning relevant?

– Utförande. Här handlar det om hur du väljer att paketera och/eller gestalta din idé. Också här är nyckeln tydlighet, utförandet ska göra det enkelt för mottagaren att förstå din idé.

”Okej, jag skickar in. Vad händer nu?”

Det är nu du ger dig själv en stor klapp på axeln och kopplar av en stund. Nu börjar vårt arbete. Nu kommer vi att gå igenom alla arbetsprover och bedöma dem efter de 3 kriterierna vi beskrev ovan. När vi har gjort det kallar vi de som går vidare i processen till intervju. Det här gör vi löpande, så få inte panik om du inte hör av oss på ett tag. När vi är klara med intervjuerna, som sker under hela maj månad, går vi tillbaka till arbetsbordet igen och tittar på resultaten. Därefter gör vi vad vi tycker är roligast på hela året på Berghs, vi börjar ringa de som kommit in. Senast vid midsommar kommer alla som sökt att ha fått sina besked, vare sig man blir antagen, hamnar som reserv eller inte kommer in.

”Jag är nervös inför intervjun. Vad händer då?”

På intervjun vill vi veta vem du är och höra dig resonera om de arbetsprover du har skapat. Var inte orolig eller rädd – vi har valt att träffa dig för att vi är nyfikna på dig och vill höra mer! På intervjun pratar vi delvis om dig, delvis om dina arbetsprover och du får dessutom ett perfekt tillfälle att ställa dina frågor och få en känsla för om Berghs är din framtida skola.

Taggar: