Kvällskursen underlättade karriärbytet

I höstas läste Ebba Lagercrantz en kurs i marknadsföring och bytte jobb från barnmorska till marknadsansvarig. Här berättar hon om detta och vem kursen passar för.

Hej Ebba! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Ebba Lagercrantz och är 31 år. Jag har nyligen bytt från att vara barnmorska i förlossningsvården till att bli marknadsansvarig på Medpeople. Medpeople är en digital helhetstjänst i syfte att försöka lösa vårdens största problem – akuta bemanningsbehov. Det känns jätteroligt att nu få kombinera mina kunskaper om sjukvården med lite mer business, även om förlossningar är det absolut ballaste jag sett.

När fick du din nuvarande tjänst?

Jag har varit mer eller mindre delaktig sedan våren 2017. Men under dessa snart tre år har jag varit olika mycket delaktig eftersom jag samtidigt avslutat barnmorskestudier och jobbat heltid som barnmorska. Det var först nu i höst som jag gick över till heltid och då i egenskap av Marketing Director.

Vilken kurs läste du hos oss och vad var det som fick dig att söka just denna?

Jag läste kvällskursen Marknadsföring Start under hösten 2019. Jag ville ha en grundläggande förståelse för marknadsföring eftersom jag nu ansvarar för den delen och inte hade någon utbildning i ämnet. Berghs har ju överlag ett gott rykte där fokuset ligger på att anpassa innehållet i kurserna inför det verkliga arbetslivet.

Motsvarade kursen dina förväntningar och vad har du fått med dig?

Ja, absolut. Alla lektioner var väldigt bra upplagda med en lagom blandning av teori, gruppövningar och kreativa gästföreläsare. Det blev aldrig tråkigt eller långdraget.

Jag har fått en jättebra översiktlig bild av vad marknadsföring och kommunikation innebär, och hur mycket strategi det ligger bakom varenda liten detalj. Jag har tidigare inte reflekterat över att det bakom varje företags färg, logotyp, reklam eller kommunikation ligger en gedigen planläggning. Som en bonus, utöver den kunskap jag fått, har jag också fått en fin kontakt med kursens lärare Rosie Kropp.

Hur var hon som lärare?

Supergrym. Kompetent, inspirerande och mycket pedagogisk.

Har du fått användning av det du lärde dig?

Visst har jag det. Något som var extra kul för mig var att under dessa tio veckor som kursen ägde rum pågick även Medpeoples stora strategiarbete med en reklambyrå. Det gjorde att jag verkligen fick se det som kursen lärde mig i det faktiska arbetslivet. Att jag fick “tillämpa mina kunskaper i praktiken” var alltså givet redan från kursstart.

Vad har varit svårast med ditt karriärbyte?

Att kastas ut på helt ny mark där arbetsuppgifterna just nu känns mer abstrakta i jämförelse med barnmorskeyrket. Där är det så konkret det kan bli – en kvinna kommer in till förlossningen och min arbetsuppgift är att på bästa sätt få ut hennes bebis. I nuläget ser jag inte samma resultat av min insats, vilket också beror på att den senaste tidens jobb handlat mycket om strategi.

Har du nytta av din tidigare erfarenhet som barnmorska?

Ja det tror jag. Alla slags ”körkort” som visar på att du kan ta in ny kunskap (utbildning) och sen tillämpa den i det verkliga arbetslivet tror jag är en nytta i alla slags jobb, oavsett om utbildningen är något annat än det du faktiskt arbetar med. I mitt fall har jag dessutom mycket glädje av min erfarenhet av sjukvården eftersom vår app riktar sig mot sjukvårdspersonal.

Har du något karriärtips?

Vad jag inte är ensam om att säga, är det här med att göra det du verkligen vill göra. Det du vill göra är du oftast bra på. Ägna dig åt saker du tycker om. Mår man bra får man oftast en bra energi, vilket lägger grunden för en massa kreativa idéer inom olika områden. Och att våga (ännu en klyscha, jag vet) göra det du känner för att göra. En del tror jag känner sig begränsade redan efter studenten av att välja det spår som omgivningen förväntar sig av personen. Strunta i det och gå på din magkänsla.

Hur hittar du balans i tillvaron?

Jag springer mycket i naturen. Det är nog mitt främsta sätt att ladda batterierna på.

Har du något tips på en blogg, podd, bok eller annat som du vill dela med dig av?

  • Boktips för business: “Hacking Growth” av Morgan Brown och Sean Ellis. Growth Hacking (som boken handlar om) eller Growth Marketing, är begrepp som vuxit sig starkare på senare tid som handlar om att boosta företagets tillväxt med hjälp av olika tester. Syftet är att få en förståelse för bolagets digitala målgrupper, vilka digitala verktyg som fungerar bäst och hur bolaget når sina mål på det mest effektiva sättet.
  • Boktips för privat bruk: Alla Anders Hansens böcker. Och även alla Byron Katies böcker.

Vad väntar härnäst för dig?

Att jobba med att få Medpeople att växa så det knakar i hopp om att förbättra sjukvården och i synnerhet sjuksköterskebristen, vilket är en av sjukvårdens största problem just nu.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

Om du inte har någon erfarenhet av marknadsföring eller kommunikation skulle jag varmt rekommendera kursen Marknadsföring Start. Den är grundläggande och ger en bra överblick för dig som är en novis i området.

Taggar: