Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Ex-studenter satsar på innovation och affärsutveckling

exstudenter berghs

I dagarna lanserar fyra före detta studenter från Interactive Communication 12/13 sitt egna företag, sprunget ur en gemensam vilja att utforska innovationens drivkrafter. Fokus inom den nya byrån, som får namnet IKI IKE, ligger på affärsutveckling snarare än reklam.

Oktober 17, 2013

De fyra grundarna Annie Johnson, Karin Wåhlberg, Martina Sällstedt och Siduri Poli gick i samma klass på Berghs och läste på Interactive Communication 12/13 med Judith Wolst som ämnesansvarig. Efter examen kände kvartetten en stark vilja att utforska innovationens drivkrafter och att driva affärer bortom reklamen och bestämde sig för att starta IKI IKE, som inkluderar lika mycket affärsutveckling som kommunikation.

"Även om det såklart är lite läskigt att starta eget kändes helt naturligt för oss att starta ett företag som jobbar för att förändra och ifrågastätta det invanda - att satsa på affärsutveckling och innovation istället för att göra reklam", säger Annie Johnson. "Under året på Berghs fick vi utmanas i att vara innovativa och att skapa koncept som är banbrytande men även relevanta och genomförbara och det är det arbetet vi vill fortsätta med även utanför skolmiljön eftersom vi tror att det är framtiden." 

Martina Sällstedt fortsätter; "Vi kommer att fokusera på tre områden; Ideation, Collaboration och Innovation. Bland annat kommer vi att sälja ett idépaktet med 100 idéer för 15 000:-. Små och stora företag kan gå in på vår hemsida och enkelt ladda upp sin brief eller problemställning och utifrån den skapar vi våra idéer. Vi ser oss själva lite som en tornado som på kort tid kan åstadkomma en kvantitet av idéer och utifrån dessa kan man sedan börja klustra idéer som kan bli en start på ett längre utvecklingsarbete."

Under året på Berghs skapade IC-klassen 25 000 idéer till 25 företag under 25 dagar så erfarenheten finns redan på plats. 

"Utmaningen är att få varumärken att våga ifrågasätta dagens kortsiktiga kampanjtänk och att tänka om och skapa reellt värde, att se sig själva som en service och lösa konsumenten och användarens problem snarare än att komma på den bästa övertalningskampanjen", säger Karin Wåhlberg.

"Vi vill ändra det monologa sättet som kommuniceras ut idag, och istället möjliggöra en interaktion, där mottagaren blir en naturlig del av helheten. Att lyfta blicken och se sig själva ur ett större perspektiv. Det är viktigt att berätta vad man gör, men det är ännu viktigare att göra något tillräckligt bra som är värt att berätta om", säger Siduri Poli och utvecklar "Gör man bra grejer kommer engagemang, lojalitet och förtroende automatiskt, och då behöver man inte en dyr annonsplats på Hamngatan som ändå bara når ett fåtal personer.Vi är jättetaggade och tillsvidare kommer vi att sitta tillsammans med Söderhavet på Drottninggatan 92 vilket i sig känns otroligt inspirerande och som en kanonstart."

IKI IKE lanserades i mitten av oktober 2013, och företaget kommer tills vidare att sitta i Söderhavets lokaler på Drottninggatan 92. För mer info besök gärna IKI IKE på ikiike.com eller lyssna på dem på Soundcloud

IKI IKE

A Stockholm based agency, exploring brands’ interactive opportunities and developing new business concepts.

883