Kom igång med ditt företags marknadsföring på LinkedIn – på en dag!

LinkedIn är den självklara plattformen för företag som är verksamma inom B2B men rymmer också oändligt många möjligheter för företag som är inriktade på B2C. Det menar Maria Wade, kursansvarig för Berghs kurs Marknadsföring på LinkedIn. Här delar Maria med sig av några praktiska tips för dig som vill komma igång på stört.

Inom endagskursen Marknadsföring på LinkedIn hjälper Maria, som har jobbat med digital marknadsföring i över tio år och varit verksam på flera bolag inom Schibstedkoncernen, kursdeltagarna att nå ut på LinkedIn – både till befintliga och potentiella kunder.

Hej Maria! Vad är unikt med LinkedIn om man till exempel jämför med andra sociala nätverk som Facebook?

LinkedIn är den självklara plattformen för företag som är verksamma inom B2B till skillnad från till exempel Facebook som har ett större fokus på B2C. Som medlem bygger du ditt professionella varumärke och delar material och tar del av innehåll som kan stärka dig i din yrkesverksamma roll.

Vilket är det vanligaste misstaget som företag som vill marknadsföra sig på LinkedIn gör idag?

Många företag tänker fortfarande inifrån och ut, dvs vad vill vi förmedla för information, medan fokus bör vara vad vill jag som kund/potentiell kund ha för information från ditt företag. Det finns också många företag som hellre är tysta än att börja våga kommunicera till sin följarbas på sin företagssida och då går verkligen en fantastisk möjlighet förlorad.

Vad kännetecknar de företag som verkligen lyckas med sin marknadsföring på LinkedIn?

En god kännedom om sin målgrupp och leverera en bra mix av innehåll till den. Företag som satt upp tydliga mål och gör uppföljningar aktivt är de som kommit längst.

För den som skulle vilja komma igång direkt – vad rekommenderar du att göra först?

Definiera din målgrupp, vilka vill du nå? Gör en content plan utifrån målgruppen och dess behov. Många företag sitter på bra material idag men behöver anpassa det något för att attrahera .

Hur viktigt är det att jobba med content marketing på plattformar som LinkedIn?

Det är kärnan i att framgångsrikt kunna kommunicera på LinkedIn!

Det pratas mycket om att det rörliga håller på att gå om traditionella textposter i våra sociala medier. Hur ser möjligheterna ut på LinkedIn?

Då LinkedIn främst är ett arbetsverktyg inom B2B så är det fortfarande mycket material som artiklar, white papers etc. som läses bäst via desktop och möjligen läsplattor under arbetstid. Videomaterial funkar bra i mobilen och då vid andra tidpunkter såsom på morgonen på väg till jobbet än vid skrivbordet på jobbet.

Sist men inte minst: om man skulle vilja inspireras av några företag som är riktigt vassa på LinkedIn, vilka tycker du att man ska kolla in?

Åh, det finns så många! Tycker det främst är intressant att titta på andra branschaktörer och gärna på internationell basis för inspiration. Men här i Sverige tycker jag Telia Sverige är duktiga, de har hittat en bra mix av innehåll. Ericsson är också ett bra exempel på företag som är verksam på en internationell marknad, de har väl genomarbetat material och delar visioner inom många olika områden till olika målgrupper.

Är du nyfiken på Maria Wades endagskurs Marknadsföring på LinkedIn?

Ta en titt på kursbeskrivningen och läs mer här!

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.