Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Nya idéer har lett till framgång i examensarbetet

Denna vecka har examensarbetet verkligen tagit fart och det har hänt en hel del. Nya idéer har tagits fram, en trendspaning har gjorts och kundmöten fortsätter äga rum via Zoom. Följ den fjärde delen av artikelserien om examensarbetet här!

Skrivet av Adam Horne
April 30, 2020

Del 4 av 6

Här följer vi gruppen i den kreativa processen och får ta del av examensarbetets framfart. Gruppen har hunnit med den hel del denna vecka, och det vi kan konstatera utifrån artikeln är att det lönar sig att jobba hårt. Gruppen spånar idéer på hur man kan aktivera och locka besök till butik för ett etablerat telekomföretag. Läs de tidigare artiklarna här, del 1, del 2, del 3. 

Arbetsgruppen består av Berghs heltidsstudenter: Samir Selbi och Bardia Namin Growth Marketing, Lisa Koikeroinen Produktions­ledning, Anders Schough Digital Design & Strategy, Rebecca von Matern Art Director, Vendela Tryde Public Relations, Hedvig Berntson Strategisk kommunikation och Cornelia Hinds Communication Design. Gruppen handleds av Frida Morberg, Head of UX, på Conversionista.

Produktion

– Tidigare hade vi tillsammans med kunden bestämt oss för ett idéspår  – ''ljus i mörkret''. Ett önskemål från kunden är att vi kombinerar det fysiska ljuset med det psykiska ljuset.

– Vår vecka började ganska stressigt, då vi hade två dagar på oss att komma fram till ett övergripande koncept till nästa möte med kunden. Men vi var kände oss väldigt taggade ändå. Vi satte oss i ett zoom-möte och började fundera på hur vi skulle gå till väga. Det första vi tänkte på var att hitta ett nytt samlingsnamn för vårt koncept ljus, och kom fram till att energi funkar lika bra.

– Energi kan inte skapas eller förintas utan bara lagras och överföras. Vi kände också att vi i detta skede behövde avgränsa oss målgruppsmässigt och definiera delar i målgruppen. Såhär såg det ut,

– Det vi kom fram till var att vårt varumärke har en väldigt stor målgrupp, och det skulle kunna vara ALLA. För att nå dessa ville vi definiera olika situationer som personer i målgruppen kan hamna i. Något en modern karriärist värdesätter är nätverk och relationer, men ofta finner de att tid för de icke-digitala relationerna är en bristvara. Kanske finner de även svårt att hinna ta hand om sig själva?

– En sådan situation är något som de flesta kan känna igen sig i, trots ålder och yrke. De flesta upplever nog att tiden ofta rinner iväg och har svårt att hitta tid för att höra av sig till personer. Vilket resulterade i vår slutsats: ALLA kommer känna igen sig, inte bara den valda målgruppen. 


Framtidsspaning

– Under veckan ville vi också se närmare på hur framtidens butik skulle kunna se ut. Vi valde att forska på hur Kina jobbar, eftersom vi anser att de ligger i framkant vad gäller innovation och retail.

– Samir tog sin an uppgiften och gjorde en trendspaning om ''framtidens butiker'' i Kina. Det han kom fram till var att deras hemlighet ligger i att de lyckas bygga ekosystem kring deras kunder. De erbjuder alltså annat än det egentliga sortimentet, då sociala medier, spel, sms, betaltjänst/bank, taxitjänst, matleveranstjänst och städfirma befinner sig på en och samma plattform. Detta genererar lojalitet och ''user stickness''.

– Vi fastnade på detta med att bygga ekosystem kring sina kunder och ville utforska om telekombolag skulle kunna erbjuda andra tjänster än data och telefoni? I samma veva tycker vi att det vore fint om varumärket kunde ta tillvara på jordens resurser på något sätt. Precis som lantmännen – från jord till bord – men med telefoni och data.

– Sagt och gjort började vårt koncept mer ta form likt ett kretslopp. Vi är ju mer eller mindre lika våra tekniska prylar – vi behöver laddas för att fungera.

Veckans slut

– Kundmöte innan helg! Denna gång var vi alla ganska nervösa, dels för att vi satt ihop ett ganska nytt koncept på bara några dagar men också för att vi suttit länge dagen innan och jobbade med de sista detaljerna, för att presentera det pedagogiskt för kunden. Vi som jobbat med detta så intensivt har ju koll, men det kan vara svårt att förmedla det genom en skärm. Det är alltid enklare att presentera en pitch när man sitter tillsammans, där man kan avläsa kroppsspråk och följa nyfikenhet och intresse på ett annat sätt än via zoom.

– Vi är dock glada över att det gick bra. Kunden var nöjd och imponerad över det vi hunnit sätta ihop dessa få dagar. Detta gjorde så vi blev ännu mer taggade på att jobba med vår slutgiltiga idé.

– Efter mötet började vi fundera på hur vi kan göra konceptet skalbart, för att det ska passa alla de 50 butiker vårt varumärke har, som är olika stora, med olika typer av aktiveringsytor och olika typer av utrymme att jobba på. Tillsammans med kunden pratade vi om tonalitet och utgick från denna moodboard vi satte ihop. Från höger är det stilrent och till vänster mer färgglatt, och vi landade mer åt det färgglada.

– Nu väntar två veckors hårt jobb och sedan är det dags för inlämning av vårt arbete!