Studenterna i researcharbete

Studenterna har nyligen avslutat den andra veckan av arbetet med examensprojektet, och kommer allt närmare varumärket de jobbar med. Möten sker fortsatt via Zoom-verktyget och det har varit fokus på research. Här är del två av examensprojektets process, sammanfattat av arbetsgruppen.

Del 2 av 6

Studenterna har avklarat andra veckan av examensprojektet. Här följer vi gruppen med ett telekomföretag som uppdragsgivare, vars uppgift är att utveckla kommunikationskoncept och aktivering som lockar till besök i butik. I artikeln berättar de om deras framgångar, lärdomar och processens utveckling. Här kan du läsa den första delen!

Arbetsgruppen består av Berghs heltidsstudenter: Samir Selbi och Bardia Namin Growth Marketing, Lisa Koikeroinen Produktionsledning, Anders Schough Digital Design & Strategy, Rebecca von Matern Art Director, Vendela Tryde Public Relations, Hedvig Berntson Strategisk kommunikation och Cornelia Hinds Communication Design. Gruppen handleds av Frida Morberg, Head of UX, på Conversionista.

 

Research

– Måndagen kickades igång med att färdigställa debriefen som skulle skickas till kunden. Resten av dagen handlade om att ”lära känna” kunden och alla researchade åt varsitt håll. Lisa kollade på hur hemsidan var utformad och vad man fick för ”first impression”. Resten av gruppen kollade runt på varsitt håll och vi kom gemensamt fram till att varumärket saknar en självklar ”usp”. Vi ställde oss frågorna;
Vilka är de som varumärke? Vill man hänga med dem? Är de sköna eller mer seriösa?

– Vi vill veta vem kunden är gentemot sina konkurrenter, och vad vi kan hitta på för innovativt och roligt sätt att lyfta dem. Alla dessa frågor ställer vi oss för att skapa en aktivering i butiken som sticker ut utifrån de ”uspar” som finns idag, och lyfta de på ett kreativt sätt.

Veckans fokusområden

– Researchen fortsätter resten av veckan, men nu har vi satt en agenda över områden vi vill titta närmare på. De delades upp i,

  • Framtiden
  • Tekniktrender
  • Målgruppsanalys
  • Framtidens konsumtionsmönster och framtidens kundupplevelse
  • Konkurrentanalys 
  • Vilka är varumärket idag, hur ser deras utbud ut, och vilka är dem gentemot sina konkurrenter
  • Trender generellt (hur rör sig målgruppen nu och i framtiden)
  • Kikar interiört på konkurrenterna. Vad har de som lockar och hur jobbar de med färg, form, design, och happenings.

– Avslutningsvis tycker vi det går fortsatt bra med zoom-formatet och vi har kommit överens om ett schema. Kl 10:00 startar vi dagen med ett gruppmöte, så vi hinner röra lite på oss innan vi sätter oss vid skrivbordet. Vi tar raster och återses med gruppen några gånger om dagen. Det är mer ansträngande att ta in all information via text online än fysiska möten, därför enas vi om flera pauser och återhämtning.

Mitten på veckan gick ut på att alla delade sina insikter man fått under researchens gång. Det är ett skönt sätt att väcka idégenerering på, när man bygger på andras tankar. Allt är inte självklart för alla. Vi pratade en hel del om ”ljus i vardagen” och ”ljus i mörkret”. Det kan betyda både fysiskt ljus, som att känna varma solstrålar i ansiktet, men också ett psykiskt ljus som känsla av trygghet, inkludering eller att det händer något kul.

– Arbetet fortsätter hemifrån och vi har delat in oss i mindre grupper. Vi insåg  att det var mer effektivt att vara 2-3 personer åt gången än 8 samtidigt. Det är veckans lärdom!