Kurser

Vi har fler distanskurser inom olika områden.

Business Design

  • Affärsdriven designmetodik
  • Generera och optimera nya affärsidéer med AI-verktyg
  • Stärk innovationskraften med AI

I en tid där AI driver både effektivitet och innovation samt förändrar affärslandskapet i grunden är det avgörande att ett företag snabbt kan ställa om och anpassa sin affärsmodell för att fortsatt möta marknadens behov. Lär dig att kombinera kundcentrerade designmetoder med analytiskt tänkande, modern affärsstrategi och AI-verktyg - allt för att skapa lönsamma och hållbara affärsidéer och affärsmodeller.

Format
Distans
Plats
Distans
Pris
29 000 SEK (exkl. moms)
36 250 SEK (inkl. moms)
Ansök senast
Måndag 22 september
Start
Tisdag 14 oktober
Slut
Tisdag 9 december

Se mer info om tider och datum

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Business Design = Scientific Thinking + Design Doing + Business Strategy + AI Tools

Området Business Design har vuxit fram efter att Roger Martin, professor på Rotman School of Management, kopplat ihop ett analytiskt tänkande med ett designfokuserat ramverk för affärsstrategi. I denna kurs lär du dig inte bara bygga mer solida affärsmodeller som utgår från kundernas behov och trender i omvärlden, utan också att använda AI-verktyg för att accelerera och förbättra varje steg i processen.

Kursen bygger på fem huvudprinciper som förstärks med AI-teknologi:

Affärsempati: Handlar om att förstå den egna affären och kombinera den med kundens behov. Vi går igenom hur förändrade beteenden och disruptiva marknadstrender påverkar en verksamhets förutsättningar och hur AI kan accelerera marknadsanalys och kundinsikter.

Syntes: Inom ramarna för området syntes går vi igenom hur vi kan konkretisera behov och drivkrafter till värdeerbjudanden och skapa mätbara resultat med AI som stöd för datasyntes och idégenerering.

Affärsstruktur: Här går vi från vad till hur. Vi går igenom möjligheten att designa och testa nya affärsmodeller och intäktsgenereringstrategier. 

Experiment: Vi testar finansiella prognoser, arbetar med nummerprototyper och går igenom affärsbeslut och implementation av relevanta KPI:er.

Analys: I den här delen går vi igenom vad som skapar långsiktigt värde för målgruppen och samtidigt bygger en hållbar affär över tid.

Utbildningen är utformad så att du får en grundläggande förståelse för:

  • Hur huvudprinciperna för AI-Driven Business Design ser ut och används i praktiken
  • Hur du identifierar nya möjligheter och designar nya affärsmodeller
  • Hur du experimenterar med nummer för att motivera affärsbeslut
  • Vilka AI-verktyg som finns och när de ska användas i designprocessen
  • Hur du integrerar AI i ditt arbetsflöde på ett effektfullt sätt

Efter att ha genomgått kursen kommer du att ha en fördjupad förståelse både för hur du skapar förbättringar och kan generera helt nya affärsmöjligheter. Du kommer att bli bättre rustad för att övertygande argumentera för värdet av olika lösningar gentemot ledningsgruppen eller andra beslutsfattare inom organisationen, samtidigt som du kan arbeta mer effektivt och kreativt.

Den här kursen har inte ett fokus på specifika produkter eller tjänster utan ser på en produkt och en tjänst som en del av en affärsmodell.

Kursen bygger på praktiskt arbete i form av ett gemensamt fiktivt case och är uppdelad i 5 moduler med en föreläsning per modul med efterföljande uppgift.

Det här får du

  • En process för att tillämpa Business Design
  • Praktisk kunskap om AI-verktyg för affärsutveckling
  • En koppling mellan designtänkande, affärsstrategi och AI
  • Förståelse för modeller och ramverk som exempelvis Blue Ocean Strategy
  • Innovationsmetodik kopplat till affärsmodeller
  • Ramverk för hypotesdriven design
  • Praktisk tillämpning och feedback
  • Prompt Engineering kopplat till Business Design- processen

Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och vill lära dig att använda AI för att utveckla, optimera eller innovera hela eller delar av er affärsmodell. Den är för dig som vill få en fördjupad förståelse för modern affärsstrategi och hur dess koppling till analytiskt tänkande och designmetodik hänger ihop.

Vi tror att du idag arbetar med design, innovation, upplevelser eller strategiska affärsfrågor. Det som förenar alla deltagare är intresset för att lära sig både Business Design-processen och hur AI kan förstärka den. Du ser AI som ett kraftfullt verktyg för att accelerera innovation och affärsutveckling och vill få mer praktisk erfarenhet.

Du behöver inte vara AI-entusiast eller ha några förkunskaper, däremor kräver kursen en öppenhet för att experimentera med AI-teknologi. 

Detta är inte en programmeringskurs eller djupdykning i AI-teknik utan fokuserar på praktisk tillämpning för affärsdesign

Ämne
Strategi & analys
Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
29 000 SEK (exkl. moms)
36 250 SEK (inkl. moms)
Ansök senast
Måndag 22 september
Start
Tisdag 14 oktober
Slut
Tisdag 9 december
Egna studietimmar
Ca 10 timmar/vecka
Kursdatum

Start online tisdag 14/10 kl. 13:00–16:00.
Avslut online tisdag 9/12 kl. 13:00–16:00.
Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen.
Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".

Behöver jag några förkunskaper?

Du har flera års yrkeserfarenhet och arbetar idag med design, innovation, upplevelser eller strategiska affärsfrågor. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av AI-verktyg, men du bör vara öppen för att lära dig nya teknologier och arbetsmetoder.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen och eventuell erfarenhet av att tillämpa AI-verktyg hittills, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten. Det är kursansvarig lärare som bedömer din ansökan.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Vi kommer att arbeta med olika AI-verktyg under kursen. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i mötesverktyget Google Meet. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen. Kursen i Business design är givande, men också krävande så var beredd att lägga minst 10 timmar i veckan.

  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
  • Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Det är inte tillåtet för studerande att använda AI-agenter i videomöten eller spela in en föreläsning/möte​.
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvariga

Julia Jingrot

Julia Jingrot

Marketing Manager på Qlik

jenny gustafsson

jenny gustafsson

Frilansar som Business Designer.

Jimmy.Larsson

Jimmy Larsson

Partner & Business Design Director på Gullers Grupp.

Tidigare kursdeltagare

“Jag har läst i stort sett all litteratur på ämnet affärsdesign men kände ändå att den här kursen var givande. Har fått självförtroende att tillämpa business design i mitt yrke med de modeller och konkreta verktyg vi fått träna på.”

Jesper Bleeke
Innovationsledare
Tech concept lab
Jesper Bleeke

Frågor om kursen?


Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Kristiina Müllersdorf