Marknadskommunikation
Marknadskommunikation, eller strategisk kommunikation, är ett måste för att skapa ett starkt varumärke och göra framgångsrika satsningar inom all marknadsföring. Och kunskaperna är faktiskt inte enbart vigda för den som ska arbeta med att ta fram strategier och sköta projektledning utan innebär också ett rejält karriärsmässigt försprång för kreatörer. Att kunna sätta upp förutsättningar utifrån väsentliga analyser, ha förståelse för hur man arbetar efter givna ramar och vara så kreativ det går inom dem summerar ju hela processen.
Här lär vi dig vikten av tvåvägskommunikation, marknadsföringsstrategi, planning, kreativ innovation, PR, content marketing, marknadskommunikation på digitala villkor och den kreativa processen. Vi kan ge dig en bred grund som räcker bra om du vill sitta som ansvarig på en marknadsavdelning eller liknande. Men här finns också kurser som fungerar som en ypperlig start till mer studier eller komplettering för att bredda din nuvarande kompetens.
Berghs Intro
- Kommunikation enligt Berghs
- Strategi och PR
- Visuell kommunikation
Communication Management
- Ökad ledarförmåga
- Bygga nätverk
- Utveckla ledningsgruppen i kommunikation
Content Marketing
- Innehålls- och kanalstrategi
- Storytelling
- Mätning och analys
Design Thinking
- Design Thinking processen
- Verktyg för att analysera utmaningar
- Effektiv utformning av utmaningar
Digital analys och mätning
- Målstyrd analys
- Digital monitoring och omvärldsbevakning
- ROI
Effektiv marknadskommunikation
- Större påverkan till lägre kostnad
- Sociala och digitala kanalerna
- Content Marketing och Marketing automation
Employer Branding
- Kompetensbehov
- Nuläge- och omvärldsanalys
- Strategi och uppföljning
Event och möteskommunikation
- Målsättning, mätning och uppföljning
- Digitala konferenser och evenemang
- Budgetering och finansiering
Influencer Marketing
- Fördjupad förståelse för IM
- Planering och genomförande
- Verktyg, mallar och arbetssätt
Kommunikation och PR
- Kommunikation och PR
- Influencers och andra sociala makthavare
- CSR och hållbarhet
Leda innovationsprocesser
- Innovationsprocesser
- Prototyping
- Metoder - verktyg, modeller och matriser
Marknadskommunikation
- Varumärkesstrategi
- Kommunikationsstrategi
- PR
Marknadsföring på LinkedIn
- Analys
- Målgruppsfokus
- Annonseringsmöjligheter
Place Branding
- Bygg ett starkt platsvarumärke
- Modeller och strukturer för utvärdering
- Verktyg för ständig förbättring
Presentation Basics
- Learn at your own pace
- From presentation planning to delivery
- Project-based, fun and practical
Socialt hållbara städer
- Skapa inkluderande städer
- Verktyg och modeller för utvärdering
- Uppdatera din organisationsprocess
Strategisk hållbarhetskommunikation
- Omvärldsanalys
- Hållbarhet
- Verktyg
Strategisk marknadsföring
- Marknadsföring
- Varumärkesstrategi
- Kommunikationsstrategi
Strategisk och positionerande hållbarhetskommunikation
- Vägen mot ett hållbart varumärke
- Positionering och differentiering
- Målgrupper och värderingar
Urban mobilitet och gatans roll
- Insikt kring hur gator och städer planeras
- Kunskap om gators funktioner
- Utveckla din gestaltande förmåga
Relaterade artiklar

5 kurser för dig som vill bli mer strategisk
Tycker du om att jobba långsiktigt? Är du duktig på att se saker ur ett större perspektiv och en hejare på planering? Vill du ta dig an en mer strategisk roll? Då tycker vi att du ska botanisera i vårt utbud av strategiska kurser.

5 tips för att hitta rätt kurs
“Berghs har ju så många kurser som jag vill gå”, ”Vilken nivå passar mig” och “Hur ska jag veta vilken som passar mig bäst?” är frågor vi ofta får av nyfikna besökare. Att välja rätt kurs kan vara en utmaning, och vilken av våra kurser som passar dig bäst vet egentligen bara du, men här får du tips på 5 saker som kan vara bra att fundera över när du står i valet och kvalet.

Kursen gav Emma ett helhetsperspektiv på rollen som kommunikationschef
Emma Jansfors Jihammar är kommunikationschef inom Försvarsmakten och har läst två kurser på Berghs. Här berättar Emma om sitt jobb och kursen Communication Management som hon läste i våras samt hur hon har fått användning av sina nya kunskaper.