Marknadskommunikation
Marknadskommunikation, eller strategisk kommunikation, är ett måste för att skapa ett starkt varumärke och göra framgångsrika satsningar inom all marknadsföring. Och kunskaperna är faktiskt inte enbart vigda för den som ska arbeta med att ta fram strategier och sköta projektledning utan innebär också ett rejält karriärsmässigt försprång för kreatörer. Att kunna sätta upp förutsättningar utifrån väsentliga analyser, ha förståelse för hur man arbetar efter givna ramar och vara så kreativ det går inom dem summerar ju hela processen.
Här lär vi dig vikten av tvåvägskommunikation, marknadsföringsstrategi, planning, kreativ innovation, PR, content marketing, marknadskommunikation på digitala villkor och den kreativa processen. Vi kan ge dig en bred grund som räcker bra om du vill sitta som ansvarig på en marknadsavdelning eller liknande. Men här finns också kurser som fungerar som en ypperlig start till mer studier eller komplettering för att bredda din nuvarande kompetens.
Berghs Intro
- Kommunikation enligt Berghs
- Strategi och PR
- Visuell kommunikation
Berghs Intro
- Yrkesroller inom kommunikation
- Idéarbete och process
- Det kreativa hantverket
Berghs i Lund - Digital kommunikation
- Orientering av möjligheterna inom AI
- Överblick på det digitala medielandskapet
- Identifiera data i ett hav av information
Berghs i Lund - Sociala medier och dess möjligheter
- Ökad förståelse kring TikTok
- Taktiker för att göra viral succé
- Insyn i AI-verktyg för innehållsskapande
Communication Management
- Ökad ledarförmåga
- Bygga nätverk
- Utveckla ledningsgruppen i kommunikation
Content Marketing
- Innehålls- och kanalstrategi
- Storytelling
- Mätning och analys
Design Thinking
- Design Thinking processen
- Verktyg för att analysera utmaningar
- Prototypa idéer
Digital analys och mätning
- Målstyrd analys
- Digital monitoring och omvärldsbevakning
- ROI
Employer Branding
- Kompetensbehov
- Nuläge- och omvärldsanalys
- Strategi och uppföljning
Event och möteskommunikation
- Digitala och fysiska evenemang
- Målsättning, mätning och uppföljning
- Skapa upplevelser i tid och rum
Kommunikation och PR
- Strategi, mål och mätning
- Hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
- Budskapsformulering
Marknadskommunikation
- Varumärkesstrategi
- Marknadsanalys och verktyg
- PR och Content marketing
Marknadsföring på LinkedIn
- Analys
- Målgruppsfokus
- Annonseringsmöjligheter
Marknadsföring på TikTok
- Målgrupper och beteenden
- Skapa engagerande innehåll
- Mätning och analys
Place Branding
- Bygg ett starkt platsvarumärke
- Modeller och strukturer för utvärdering
- Verktyg för ständig förbättring
Presentation Basics
- Learn at your own pace
- From presentation planning to delivery
- Project-based, fun and practical
Socialt hållbara städer
- Skapa inkluderande städer
- Verktyg och modeller för utvärdering
- Uppdatera din organisationsprocess
Strategisk hållbarhetskommunikation
- Omvärldsanalys
- Hållbarhet
- Verktyg
Strategisk marknadsföring
- Marknadsföring
- Varumärkesstrategi
- Kommunikationsstrategi
Urban mobilitet och gatans roll
- Insikt kring hur gator och städer planeras
- Kunskap om gators funktioner
- Utveckla din gestaltande förmåga
Relaterade artiklar

Att marknadsföra dig själv
Varumärkesutveckling handlar om att hitta, inte hitta på. Att utgå från det som faktiskt finns för att sedan formulera och kommunicera det på ett relevant, inspirerande och särskiljande sätt. På samma sätt kan du tänka kring din personliga, professionella utveckling.

5 kurser för dig som vill bli mer strategisk
Tycker du om att jobba långsiktigt? Är du duktig på att se saker ur ett större perspektiv och en hejare på planering? Vill du ta dig an en mer strategisk roll? Då tycker vi att du ska botanisera i vårt utbud av strategiska kurser.

Inspireras av Berghs experter
Det finns mycket att läsa, lyssna och titta på inom de ämnen som Berghs lärare undervisar i. Här delar några av våra kursansvariga med sig av tips på bloggar, poddar, appar, böcker och andra ställen där de hämtar inspiration.