Employer Branding
- —Kompetensbehov
- —Nuläge- och omvärldsanalys
- —Strategi och uppföljning
Här får du som redan arbetar med kommunikation och personalfrågor inspiration och konkreta verktyg för att lyckas inom Employer Branding. Kursen har särskilt fokus på hur du kartlägger behov, lägger grunden till en framgångsrik strategi och säkerställer att företagets kompetensbehov blir tillgodosett i en allt tuffare konkurrens om kompetenser.
- Nivå
- Professional
- Format
- Distans
- Språk
- Svenska
- Plats
- Distans
- Pris
- 35 000 SEK (inkl. moms)28 000 SEK (exkl. moms)
- Ansök innan
- Onsdag 24 april
- Start
- Onsdag 24 april
- Slut
- Onsdag 19 juni
- Egenstudier
- Ca 10 timmar per vecka
- Kursdatum
Kursstart online: Onsdag 24/4 kl 18:00-21.00. Zoommöte onsdag 12/6 kl 18.00-20.00. Kursavslut online: Onsdag 19/6 kl 18.00-21.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Employer Branding är inte längre ett helt nytt och outforskat område inom de flesta företag, utan på väg att tillskrivas sin rättmätiga plats som en del av ett företags övergripande strategi och varumärke. Employer Branding har tagit ett kliv upp, men fortfarande famlar många kring vad det egentligen innebär:
Var börjar du? Hur ska du prioritera? Vad är ett EVP och vad har man det till? Hur arbetar du fram en strategi som på ett naturligt sätt stöttar det övergripande varumärket samt levererar in rätt kompetens till företaget? Och hur ska man organisera sig för att få ut största effekt?
Kursen syftar till att ge deltagarna en mer strategisk och metodisk kompetens för att analysera, definiera, prioritera och utvärdera sitt arbete med Employer Branding, samt koppla denna till företagets övergripande affärsmål. Kort sagt att på allvar få upp Employer Branding på agendan inom en organisation.
I undervisningen varvas teori med verkliga exempel samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt med Employer Branding. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete som utvecklas efter hand. Använd gärna ditt eget företag/organisation i projektarbetet eller förbered en organisation att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som redan arbetar eller har arbetat med Employer Branding, till viss del eller helt och hållet. Du jobbar förmodligen på en HR-, kommunikations- eller marknadsavdelning och vill utveckla din förmåga att arbeta strategiskt med employer branding samt hur du ska organisera en väl fungerande funktion inom ditt företag.
Tidigare deltagare
Det här får du
- Grundläggande kunskaper inom Employer Branding
- Motiv och argument varför det lönar sig att satsa på Employer Branding, hur gör de som lyckas och hur organiseras arbetet för att bli effektivt
- Processens olika delar; från nuläges- och omvärldsanalys till strategi och uppföljning
- Kompetensbehov, målgruppsanalys och drivkrafter
- Internt arbete; Vi tittar övergripande på EVP, attityder, nyckelpersoner och hur du bygger ambassadörer
- Externt arbete; Vi tittar övergripande på paketering, kanaler och hur du skapar dialog
- Hur vet du om ni lyckas? Mätningar och verktyg som vässar ditt arbete
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvarig
Emil Adén
Sverigechef på Universum
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Grundkunskaper i kommunikation och personalfrågor och arbetslivserfarenhet från HR-, kommunikations-, eller marknadsavdelning . Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även förklarar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur 300 kr.
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!
Utbildningskoordinator
Relaterade artiklar
På kursen tog Ludvig fram en Employer Branding-strategi för Carlsberg
Ludvig Åkesson är HR-specialist med fokus på rekrytering & Employer Branding på Carlsberg Sverige. Här berättar han om Berghs distanskurs.
Kursen Employer Branding gjorde Isabelle säker och inspirerad
"Jag har fått inspiration, nya sätt att tänka och verktyg att iterera vårt arbetssätt", säger Isabelle Dannebrant från Försäkringskassan som gick kursen Employer Branding på Berghs under våren 2023.
Kursen gav Pauline ökad kunskap om Employer Branding
Pauline Tamleht Ljungberg, Communications Manager på Scandic Hotels, berättar om kursen Employer Branding och delar några karriärtips.
"Employer Branding är så kreativt och energirikt"
"Det var väldigt berikande att lyssna på övriga kursdeltagare.
Negin fyllde på med kunskap hon kunde använda direkt
Negin Nazerian är kommunikationsstrateg på Energimarknadsinspektionen. Här berättar hon om studietiden, sitt jobb och vinsten i att gå på Berghs.
Employer Branding – en nödvändig del av företagets strategi
Emil Adén, Sverigechef på Universum, ger exempel på varumärken som jobbar bra med Employer Branding och berättar mer om sin kurs.
Kursen gav Linda en djupare förståelse för Employer Branding
Employer Branding kommer att bli allt viktigare för företag och organisationer att jobba med. Här berättar Linda Blom om kursen hon gick på Berghs.
Emma LÄRDE SIG kommunikationschefens viktigaste verktyg
Emma Dahl bor i Funäsdalen, jobbar på ett energibolag och gick en intensivkurs på Berghs i vintras. Här berättar hon om de lärorika kursdagarna.
Berghs intensivkurs gjorde Åsa till en gladare och nöjdare chef
Åsa Engwall arbetar sedan många år tillbaka som chef i den kommunala världen. I vintras gick hon kursen Kommunikationschefens viktigaste verktyg.