5 kompetenser som gör kommunikatören eftertraktad

Som kommunikatör på dagens arbetsmarknad behöver du vara mångfacetterad och man talar ofta om att den perfekta medarbetaren har en T-formad profil: en bred topp och en djup nischkunskap inom ett visst område. Oavsett om du behöver bygga en nisch eller bara öka på din bredd, så har vi spanat efter vilka kompetenser vi anser vara eftertraktade.

Skrivet av David Lindh
September 27, 2019

Design Thinking

Kommunikation är ett av de områden som är under stark påverkan av de interna och externa förändringar som digital transformation, automatisering och nya användarbeteenden framkallar. Att ha insikt i de förhållningssätt, metoder och verktyg som Design Thinking kan erbjuda är särskilt attraktivt för dig som vill arbeta på en kreativ avdelning eller byrå.

Digital analys och mätning

Vilket värde skapas egentligen av din digitala kommunikation? Vilken kanal har störst påverkan, vilken effekt får din annonsering och vilken ROI har den senaste kampanjen? Det är frågor som dagens kommunikatörer ställs inför och som du förväntas kunna ge ett tydligt svar på.

Motion Graphics

Rörlig grafik är numera en viktig del av kommunikationen på internet och i sociala medier. Även om det finns många företag som använder program som gör grafik åt dig, är det en ovärderlig kunskap för dig som driver eget, eller vill kunna skapa mer ett mer originellt utseende på ditt rörliga material. Kursen här på Berghs vänder sig till dig som idag arbetar med kommunikation i digitala kanaler, kanske som grafisk formgivare eller illustratör, kommunikatör, social media manager eller art director och vill bredda din yrkeskompetens med animation och motion graphics!

UX Writing

UX handlar om användarupplevelsen på webbplatser, i tjänster och appar etc. Du utgår ifrån användarens beteende för att ta fram och optimera ditt innehåll efter användaren för att sedan kunna mäta och se om användaren följer den resa du tänkt ut. Det här är en riktigt bra kompetens att addera till din verktygslåda, då du lättare kan ta ett större ansvar för den digitala närvaron på din arbetsplats. Kanske jobbar du idag som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller helt enkelt ansvarar för innehåll på en webbplats och vill utvecklas vidare.

Facilitering
Om du vill lära dig mer om hur du kan leda en grupp för att nå högre projektresultat och om du vill bli bättre på att skapa och leda samtal och möten – då är denna kurs för dig. Som facilitator utvecklar du en förmåga att se helheten, att leda processer för att leda organisationsförändringar, skapa nya produkter eller tjänster. Den som faciliterar behöver alltså själv inte vara expert i ämnet/utmaningen som ska lösas, utan är istället kunnig på att designa och leda den process som leder fram till utmaningens lösning.

Nyfiken på att läsa mer om framtidens kommunikatör och kompetenser? Företagsuniversitet tog fram en rapport i slutet av 2017 som heter ”Kommunikatören 2030”, för att kartlägga framtidens kommunikatör, rollens olika faser av utveckling samt hur kommunikatörerna redan i dag förbereder sig på morgondagens möjligheter.’

Se Berghs hela kursutbud för kommunikatörer.

Taggar: