5 kompetenser som gör kommunikatören eftertraktad

Som kommunikatör på dagens arbetsmarknad behöver du vara mångfacetterad och man talar ofta om att den perfekta medarbetaren har en T-formad profil: en bred topp och en djup nischkunskap inom ett visst område. Oavsett om du behöver bygga en nisch eller bara öka på din bredd, så har vi spanat efter vilka kompetenser vi anser vara eftertraktade.

Inkluderande kommunikation

Det här är en kompetens som många av oss ännu inte behärskar. Idag saknas perspektiv i kommunikations­arbetet och samtidigt går förändringen för att skapa inkluderande kommunikation alltför långsamt framåt. Genom inkluderande kommunikation ökar du potentialen i existerande målgrupper, hittar nya målgrupper och får djupare förståelse för kunders behov och värderingar! En ovärderlig kompetens att sätta på ditt CV.

Design Thinking

Kommunikation är ett av de områden som är under stark påverkan av de interna och externa förändringar som digital transformation, automatisering och nya användarbeteenden framkallar. Att ha insikt i de förhållningssätt, metoder och verktyg som Design Thinking kan erbjuda är särskilt attraktivt för dig som vill arbeta på en kreativ avdelning eller byrå.

Presentationsteknik & Idéförsäljning

För att övertyga våra kunder och stakeholders i diverse situationer behöver vi öva och förfina just hur vi presenterar och säljer in något. Om du arbetar på en byrå är den här kompetensen i princip ett måste, men även för dig som arbetar inhouse och vill få gehör för dina idéer. Behöver vi säga att det är en oerhört fördelaktig kompetens under en intervjusituation?

Motion Graphics

Rörlig grafik är numera en viktig del av kommunikationen på internet och i sociala medier. Även om det finns många företag som använder program som gör grafik åt dig, är det en ovärderlig kunskap för dig som driver eget, eller vill kunna skapa mer ett mer originellt utseende på ditt rörliga material. Kursen här på Berghs vänder sig till dig som idag arbetar med kommunikation i digitala kanaler, kanske som grafisk formgivare eller illustratör, kommunikatör, social media manager eller art director och vill bredda din yrkeskompetens med animation och motion graphics!

UX Writing

UX handlar om användarupplevelsen på webbplatser, i tjänster och appar etc. Du utgår ifrån användarens beteende för att ta fram och optimera ditt innehåll efter användaren för att sedan kunna mäta och se om användaren följer den resa du tänkt ut. Det här är en riktigt bra kompetens att addera till din verktygslåda, då du lättare kan ta ett större ansvar för den digitala närvaron på din arbetsplats. Kanske jobbar du idag som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller helt enkelt ansvarar för innehåll på en webbplats och vill utvecklas vidare.

 

Nyfiken på att läsa mer om framtidens kommunikatör och kompetenser? Företagsuniversitet tog fram en rapport i slutet av 2017 som heter ”Kommunikatören 2030”, för att kartlägga framtidens kommunikatör, rollens olika faser av utveckling samt hur kommunikatörerna redan i dag förbereder sig på morgondagens möjligheter.’

Se Berghs hela kursutbud för kommunikatörer.

Taggar: