Artiklar

Pro bono-uppdrag: Just Arrived

Berghs heltidsstudenter jobbar just nu i multidisciplinära grupper med 22 pro bono-uppdrag. Vi träffar organisationen Just Arrived som med studenternas hjälp vill jobba med varumärkesbyggnad och att långsiktigt etableras som thought leaders. Ida Beckman, Operations & Marketing Manager berättar mer om samarbetet i artikeln.

Just Arrived startade 2015, i samband med flyktingströmmen. Sedan dess har organisationen träffat tusentals individer som flyttat till Sverige av alla möjliga skäl och deras expertis ligger i att validera och matcha dem med progressiva företag. Just Arrived jobbar fortfarande med övertygelsen om att talang, oavsett vilket hörn av världen den kommer ifrån, bör tas tillvara på. Det är något positivt för samhället i stort, och inte minst för alla framgångsrika företag.

Just nu befinner sig Just Arrived i en spännande utvecklingsfas, där de bland annat lanserar nya spännande produkter för att öka deras impact. Nu vill dem också bygga om sitt varumärke och Berghs heltidsstudenter står inför uppdraget.

Brief:
Målet är varumärkesbyggnad och att långsiktigt etableras som thought leaders.

"Ambitionen med arbetet är att relansera Just Arrived genom en ny visuell identitet. Arvet av att starta upp under flyktingkrisen 2015 är viktigt att behålla och vara stolt över, samtidigt som bolaget nu går in i en ny fas och utvecklar affärserbjudandet. Den visuella identiteten måste därför stötta den utvecklingen.

Gruppen hade ganska låg kännedom kring Just Arrived när vi gick in i arbetet, och under de första veckorna gjorde vi ett strategiskt och visuellt researcharbete för att landa rätt. 

Idag är 20% av Sveriges befolkning utlandsfödd. Den stora utmaningen för Just Arrived, som arbetar med interkulturell talang, är att porträttera människorna de arbetar med på ett balanserat sätt, och att visa på den mångfald och kompetens som finns hos gruppen i fråga. Det är en avvägning som vi i gruppen har haft med oss sedan start." Säger Amanda Sallbring (Strategisk Kommunikation), Viktoria Södergren (Strategisk Kommunikation), Elin Agorelius (Public Relations), Isabel Garcia Toivanen (Produktionsledning), Alexander Gylemo (Growth Marketing), Ellinor Valtersson (Digital Design & Strategy), Beate Wik (Art Direction), Victoria Englund (Communication Design).

 

Hej Ida! Hur känns det att jobba med Berghs studenter?
– Spännande, förväntansfullt och väldigt tacksamma är nog orden för att beskriva samarbetet. Vi är otroligt glada att ha blivit utvalda för projektet och ser fram emot resultaten!

Vad har ni för förväntningar inför samarbetet?

– Berghs studenter vi träffat är otroligt kompetenta och proffsiga så vi är övertygade att det, förutom roligt, kommer kunna ge oss verktygen att ta Just Arrived till 2.0 kommunikationsmässigt.


Vilka kommunikativa utmaningar står ni inför som ni hoppas få hjälp med?
– Sedan Just Arriveds start 2015 så har mycket hänt både internt på bolaget, och externt i världen. Från att ha startat som ett tydligt initiativ i samband med en ökad flyktingström, till att idag vara experter inom interkulturell talang, med en kandidatbas på över 28 000 talanger från alla världens hörn känner vi att vår kommunikation och varumärke bör spegla de vi faktiskt är idag, utan att tappa våra rötter helt.