Strategic planning and insights

Berghs Executive

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 42 timmar

Planning syftar till att identifiera hur varumärke och människor kan mötas, hur det mötet kan initieras och stärkas. Med en djupare förståelse för vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, kommer du kunna utveckla mer effektiv kommunikation.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 20 feb 2018

Datum: 20 mar 2018 – 15 maj 2018

Sista ansökningsdag: 20 feb 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 42

Egen studietid: 3-5/vecka

Kursdatum: Tisdagar 20/3, 27/3, 10/4, 17/4, 24/4, 8/5 och 15/5 kl. 09.00-16.00

Om kursen

Det blir allt mer utmanande att engagera människor med kommunikation. Det ställer hårda krav både på hur varumärket kommunicerar och agerar. Planning syftar till att identifiera hur varumärke och människor kan mötas, hur det mötet kan initieras och stärkas. Därför blir planning och insiktsarbete en allt mer central funktion både på marknadsavdelningen och hos byråerna.

Plannern eller strategen är den som ansvarar för att förstå varumärket och varumärkets nuvarande och potentiella kunder. Hen ansvarar för att ta fram de insikter som hjälper arbetsgruppen att utveckla kommunikationsidéer och -aktiviteter som är relevanta för människor och gör varumärket tydligt. Syftet är att idéer och aktiviteter ska knyta varumärket och kunderna ännu närmare varandra.

I arbetet ingår att ta fram kunskap om varumärken, människor, kategorier, konkurrenter, omvärldsfaktorer och andra företeelser. Uppgiften är vidare att omvandla denna kunskap till en djupare förståelse och att utveckla insikter. Det innebär att plannern eller strategen är lika mycket kreatör som kreatörerna, men med en annan infallsvinkel. Uppgiften är sedan att med hjälp av insikter vägleda och inspirera arbetsgrupp och uppdragsgivare, hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.

Kursen ska göra att du kan arbeta med ett planningorienterat synsätt. D v s att du, med en djupare förståelse för vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, ska kunna utveckla mer effektiv kommunikation.

Vem är kursen för?

Det här är en kurs för kommunikatörer och marknadsförare som vill finslipa sin förmåga att skapa träffsäkra kommunikationslösningar. Kursen passar oavsett om du jobbar på en byrå eller på en marknadsavdelning.

20 mar 2018 – 15 maj 2018

Sista ansökningsdag är 20 feb 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 42
Egna studietimmar: 3-5/vecka
Kursdatum: Tisdagar 20/3, 27/3, 10/4, 17/4, 24/4, 8/5 och 15/5 kl. 09.00-16.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 20 feb 2018

Det här får du

  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för att samla in information och data
  • Modeller och verktyg för att vägleda planningarbetet från start till mål
  • Insikter och insiktsgenerering
  • Modeller för träffsäker och kreativ analys och strategi
  • Kreativ briefing som både vägleder och inspirerar
  • Uppföljning, utvärdering och optimering

Röd tråd genom kursen är att på djupet förstå vad som driver människors agerande – inte bara se de ytliga symptomen. Parallellt med föreläsningarna arbetar vi därför med ett projekt där vi fördjupar förståelsen för och applicerar teorierna i praktiken. Detta tar ca 3-5 timmar per vecka i anspråk.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

annika-rehn-berghsAnnika Rehn, Group Strategy and Planning Director på Satumaa Family Business.

  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för att samla in information och data
  • Modeller och verktyg för att vägleda planningarbetet från start till mål
  • Insikter och insiktsgenerering
  • Modeller för träffsäker och kreativ analys och strategi
  • Kreativ briefing som både vägleder och inspirerar
  • Uppföljning, utvärdering och optimering

Röd tråd genom kursen är att på djupet förstå vad som driver människors agerande – inte bara se de ytliga symptomen. Parallellt med föreläsningarna arbetar vi därför med ett projekt där vi fördjupar förståelsen för och applicerar teorierna i praktiken. Detta tar ca 3-5 timmar per vecka i anspråk.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

annika-rehn-berghsAnnika Rehn, Group Strategy and Planning Director på Satumaa Family Business.

Alexandre Askmo

"Vill man nå en högre nivå på sina kommunikationsinsatser och ledarskap ska man absolut gå denna kurs!"

Alexandre Askmo

Det är ovärderligt att ha en person som jobbar med dessa frågor dagligen, som utbildare. Kursen var givande på flera plan, inte minst professionellt och jag använder mig av lärdomarna på daglig basis.

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
52 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
42 000 kronor

"Vill man nå en högre nivå på sina kommunikationsinsatser och ledarskap ska man absolut gå denna kurs!"

Alexandre Askmo

Alexandre Askmo

Det är ovärderligt att ha en person som jobbar med dessa frågor dagligen, som utbildare. Kursen var givande på flera plan, inte minst professionellt och jag använder mig av lärdomarna på daglig basis.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

52 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

42 000 kronor

Datum

20 feb
Sista datum för ansökan

20 mar
Kursstart

42
Lektionstimmar

Tisdagar 20/3, 27/3, 10/4, 17/4, 24/4, 8/5 och 15/5 kl. 09.00-16.00