Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Visuellt arbete återstår för studenterna i examensprojektet

Det är endast en vecka kvar till inlämning av examensarbetet. Studenterna arbetar hårt och förbereder sitt visuella arbete. Under hela projektet har studenternas möten med kund och handledare skett helt digitalt. Här kan du läsa hur förberedelserna ser ut inför presentation av projektet för kunden.

Del 5 av 6

Arbetsgruppen har i uppgift att ta fram kommunikationsidéer som ska hjälpa ett telekomföretag att locka besök i butik. Vi följer den kreativa processen under 6 veckor, och nu återstår endast en vecka kvar. Hur går det för arbetsgruppen? Läs artikeln där studenterna själva berättar, nedan. Vill du följa hela processen från start? Här är del 1, del 2, del 3 och del 4.

Arbetsgruppen består av Berghs heltidsstudenter: Samir Selbi och Bardia Namin Growth Marketing, Lisa Koikeroinen Produktionsledning, Anders Schough Digital Design & Strategy, Rebecca von Matern Art Director, Vendela Tryde Public Relations, Hedvig Berntson Strategisk kommunikation och Cornelia Hinds Communication Design. Gruppen handleds av Frida Morberg, Head of UX, på Conversionista.

Visualisering

Förra veckan godkände kunden vårt koncept, vilket betyder att vi nu började arbeta med sista fasen – dvs. förbereda slutpresentation.

Eftersom vi valde två spår av ''ljus'' – det psykiska och fysiska, så valde vi samlingsordet energi och konceptet döptes till LAGRA – ÖVERFÖRA. Konceptet handlar om att vårt varumärke ska ge energi i form av ljus under vinterhalvåret, för att sedan ge konsumenterna verktyg så att de kan föra energin vidare till andra. Vi utgår ifrån att energi inte kan skapas eller förintas, utan bara lagras och överföras vidare. 

Vi delade upp oss i mindre grupper som bestod av att Rebecca och Cornelia skissade på en visuell värld och vi andra gjorde allt runt omkring. Framförallt började vi kika efter eventuella samarbetspartners och tittade på olika leverantörer av skärmar, för att säkerställa att konceptet kan genomföras på riktigt. Det hade ju varit en dröm för oss, och utifrån feedbacken vi fått från kunden verkade de inte helt omöjligt. De har varit tydliga med att ge oss alla förutsättningar för att göra detta så verklighetstroget som möjligt och vi har ställt in oss på det också.

Varumärket har idag 50 olika butiker och vi sökte oss fram för att se hur konceptet kan anpassas i de olika butikerna, då de är olika stora och vissa butiker har tillgång till en aktiveringsyta och andra inte. Sedan slipade vi på copy och tog ut ledord för kommunikation. Sakta med säkert började konceptet växa fram rent visuellt och arbetet runt omkring gjorde det mer och mer verklighetstroget.

Vi bestämde tillsammans med kunden att ha en ''för-presentation''. Dels för att försäkra oss om att vi fortfarande är på samma spår, men också för att kunden ska veta vilka de ska bjuda in från företaget vid slutpresentation. De bestämde sig för att flera inom företaget ska vara med men också deras reklambyrå, så vi är peppade. Men detta innebär också att vi endast har en vecka på oss att sätta ihop alla sista pusselbitarna, och i den mån vi hinner få klart allt visuellt arbete så vi kan få bra feedback från kunden!

Nu förbereder vi för inlämning!