48H med Lisa Sandbladh

När Lisa Sandbladh, som läser Reklam – copy på Berghs, anmälde sig till tävlingen 48H var det med inställningen att det är kul att lära känna nya människor och arbeta med personer från andra skolor. Det visade sig vara ett vinnande koncept. Lisas team vann den digitala kategorin och kom på tredje plats i printkategorin i Sveriges största reklamtävling för studenter.

Lisa Sandbladh började sin bana i Älvsbyn, Norrbotten. Därifrån flyttade hon direkt efter gymnasiet till småland, där hon läste en musikal/showutbildning. Därefter jobbade hon som säljare och tekniker i några år, tills hon en dag nåddes av insikten att hon ville hitta ett yrke där hon kan kombinera sin kreativitet, sitt skrivande och sina kunskaper som säljare. I augusti började Lisa Berghs diplomprogram Reklam – copywriter. Sju månader senare anmälde hon sig till Sveriges största reklamtävling för studenter, 48H.

Hej Lisa! Hur kom det sig att du valde att delta i studenttävlingen 48H?

Jag valde att delta i 48H därför att jag älskar att lära känna nya människor och tyckte att det kändes spännande och utmanande att jobba med personer från andra skolor. Så kommer det ju att vara i arbetslivet, alla har ju inte gått på Berghs.

Tävlingen sker under 48H, som namnet antyder, vilket ju är en ganska (väldigt!) begränsad tid. Går det att förbereda sig?

Den begränsade tiden kändes inte främmande alls, vi får ofta bara två dagar på oss i skolan för en brief och då kan vi dessutom ha lektioner och föreläsningar under dagtid. Jag förberedde mig därför inte på något särskilt sätt mer än att sova ordentligt natten innan!

Vad tog du med dig in i tävlingen?

Till tävlingen tog jag med mig arbetsmetoder som jag lärt mig i skolan och det var jättekul att kunna implementera dessa och se att de gav resultat.

I torsdags var det dags – briefsläppet. Berätta!

Briefsläppet var en fantastisk upplevelse. Jag fick träffa mina både sympatiska och begåvade gruppmedlemmar som jag klickade med direkt. När vi sedan fick veta kunden, Stella, kunde jag knappt sitta still. Det kändes otroligt kul att få jobba med en organisation som stärker unga tjejer. Drömgrupp och drömbrief – det här ville jag verkligen vinna.

Hur förflöt arbetet under era 48 timmar tillsammans?

Arbetet gick lugnt och metodiskt till. Vi lyckades hitta båda idérna i ett tidigt stadium vilket besparades oss både stress och sömnlösa nätter. Det blev istället 48 otroligt trevliga timmar där vi även gjorde saker som inte hade med tävlingen att göra, som att gå ut och äta. Det stärkte vår teamkänsla!

Så. Berätta om er idé!

Vår idé grundar sig i insikten att tjejerna som är med i mentorprogrammet inte är några offer. De är handlingskraftiga personer som har förmågan att lösa sina egna problem. Det de behöver är bara någon med mer erfarenhet i livet, som kan stötta, peppa och vägleda. Allt för att dessa tjejer ska kunna utveckla sin fulla potential. Detta valde vi att illustrera genom ett konkret exempel på vad som kan hända om man som tjej får just det här stödet. I vår printannons visas en sms-konversation där en tjej sätter ned foten när en tjejkompis försöker utnyttja henne.

I den digitala delen valde vi att jobba vidare med just sms, här som kanal/medie och helt enkelt göra felskick från tjejen i printannonsen till olika presumtiva finansiärer. Sms:et är dock utformat som att det vore till hennes mentor. På detta sätt berättar vi på ett konkret sätt också för finansiärerna vilken skillnad Stella verkligen gör.

Tidsklipp till prisutdelningen. Hade ni förhoppningar på att vinna?

Vi hade inte sett så många av bidragen innan inlämningen, men de vi hade sett var väldigt bra. Därför hade vi inte alltför stort hopp om att vinna.

Men det gick ju alldeles lysande! Tredje pris i printkategorin och vinnare i den digitala kategorin. Grattis!

Tack! Det var fantastiskt att få pris för båda bidragen! Mest glad är jag över vinsten i digitala kategorin, men att dessutom få tredje pris i printkategorin var otroligt kul! Jag tror det faktum att vi tänkte utanför ramarna när det gäller vad som är digitalt – att det inte behöver vara Facebook, Twitter eller hemsida – samt att vi hade en stark insikt gjorde att vi belönades.

Vad tar du med dig från 48H in i ditt framtida arbete på och utanför Berghs?

Det jag tar med mig från 48H är två nya vänner och vem vet, kanske även framtida kollegor. Vi hade ett fantastiskt samarbete.

Mer av Lisa Sandbladhs arbete hittas här.

I Lisas team i tävlingen 48H  deltog även

  • Martin af Ekenstam, AD, Forsbergs
  • Emma Loberg, Strateg, Stockholms Universitet 

 

339

338

Hur påverkar den digitala omställningen grafisk design-yrket?

Minja Smajic har arbetat med grafisk design i över femton år, och nästan lika länge som kursansvarig inom flertalet av Berghs utbildningar och kurser i ämnet. Han menar att som grafisk designer behöver man ständigt vara nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. I den här intervjun berättar han hur grafisk design som yrke håller på att förändras och plockar fram spåkulan inför framtiden.

Berghsstudenter bjuder på frukostseminarium under eCommerce

I mitten av maj är det dags för eCommerce-dagarna på Kistamässan i Stockholm. Bland talarna hittas i år två Berghs-studenter, Frida Gauw och Jennifer Hammervald, som båda läser vid Berghs program Digital strateg/Digital kreatör och tar sin examen i juni. De kommer att hålla i ett frukostseminarium på tema ”Design som påverkar din försäljning i webbshoppen”. Här berättar studenterna om hur det kommer sig att de talar på mässan, och listar de vanligaste misstagen som webbshoppar (fortfarande) gör 2016.

Höstens första distanskurser – hela listan!

Den 27 augusti sätter det första gänget av Berghs populära distanskurser igång för att sedan löpa under hösten och avslutas med ett slutseminarium den 10 december. Här har du som föredrar att plugga i din egen miljö och utan fasta lektionstillfällen en perfekt möjlighet att vässa dina kunskaper inom ämnen som art direction, copywriting, illustration, grafisk design, pr och projektledning.

Hur mår vår storytelling 2016?

Storytelling är – fortfarande – ett buzzword och vikten för företag att skapa historier som engagerar ökar i samma takt som mediabruset och digitaliseringen tilltar. Fördelen med att använda storytelling som metod är många. Här delar Patrik Hambraeus, nytillträdd Learning Developer på Berghs, med sig av reflektioner och insikter från Stora Annonsörsdagen.