48H med Lisa Sandbladh

När Lisa Sandbladh, som läser Reklam – copy på Berghs, anmälde sig till tävlingen 48H var det med inställningen att det är kul att lära känna nya människor och arbeta med personer från andra skolor. Det visade sig vara ett vinnande koncept. Lisas team vann den digitala kategorin och kom på tredje plats i printkategorin i Sveriges största reklamtävling för studenter.

Lisa Sandbladh började sin bana i Älvsbyn, Norrbotten. Därifrån flyttade hon direkt efter gymnasiet till småland, där hon läste en musikal/showutbildning. Därefter jobbade hon som säljare och tekniker i några år, tills hon en dag nåddes av insikten att hon ville hitta ett yrke där hon kan kombinera sin kreativitet, sitt skrivande och sina kunskaper som säljare. I augusti började Lisa Berghs diplomprogram Reklam – copywriter. Sju månader senare anmälde hon sig till Sveriges största reklamtävling för studenter, 48H.

Hej Lisa! Hur kom det sig att du valde att delta i studenttävlingen 48H?

Jag valde att delta i 48H därför att jag älskar att lära känna nya människor och tyckte att det kändes spännande och utmanande att jobba med personer från andra skolor. Så kommer det ju att vara i arbetslivet, alla har ju inte gått på Berghs.

Tävlingen sker under 48H, som namnet antyder, vilket ju är en ganska (väldigt!) begränsad tid. Går det att förbereda sig?

Den begränsade tiden kändes inte främmande alls, vi får ofta bara två dagar på oss i skolan för en brief och då kan vi dessutom ha lektioner och föreläsningar under dagtid. Jag förberedde mig därför inte på något särskilt sätt mer än att sova ordentligt natten innan!

Vad tog du med dig in i tävlingen?

Till tävlingen tog jag med mig arbetsmetoder som jag lärt mig i skolan och det var jättekul att kunna implementera dessa och se att de gav resultat.

I torsdags var det dags – briefsläppet. Berätta!

Briefsläppet var en fantastisk upplevelse. Jag fick träffa mina både sympatiska och begåvade gruppmedlemmar som jag klickade med direkt. När vi sedan fick veta kunden, Stella, kunde jag knappt sitta still. Det kändes otroligt kul att få jobba med en organisation som stärker unga tjejer. Drömgrupp och drömbrief – det här ville jag verkligen vinna.

Hur förflöt arbetet under era 48 timmar tillsammans?

Arbetet gick lugnt och metodiskt till. Vi lyckades hitta båda idérna i ett tidigt stadium vilket besparades oss både stress och sömnlösa nätter. Det blev istället 48 otroligt trevliga timmar där vi även gjorde saker som inte hade med tävlingen att göra, som att gå ut och äta. Det stärkte vår teamkänsla!

Så. Berätta om er idé!

Vår idé grundar sig i insikten att tjejerna som är med i mentorprogrammet inte är några offer. De är handlingskraftiga personer som har förmågan att lösa sina egna problem. Det de behöver är bara någon med mer erfarenhet i livet, som kan stötta, peppa och vägleda. Allt för att dessa tjejer ska kunna utveckla sin fulla potential. Detta valde vi att illustrera genom ett konkret exempel på vad som kan hända om man som tjej får just det här stödet. I vår printannons visas en sms-konversation där en tjej sätter ned foten när en tjejkompis försöker utnyttja henne.

I den digitala delen valde vi att jobba vidare med just sms, här som kanal/medie och helt enkelt göra felskick från tjejen i printannonsen till olika presumtiva finansiärer. Sms:et är dock utformat som att det vore till hennes mentor. På detta sätt berättar vi på ett konkret sätt också för finansiärerna vilken skillnad Stella verkligen gör.

Tidsklipp till prisutdelningen. Hade ni förhoppningar på att vinna?

Vi hade inte sett så många av bidragen innan inlämningen, men de vi hade sett var väldigt bra. Därför hade vi inte alltför stort hopp om att vinna.

Men det gick ju alldeles lysande! Tredje pris i printkategorin och vinnare i den digitala kategorin. Grattis!

Tack! Det var fantastiskt att få pris för båda bidragen! Mest glad är jag över vinsten i digitala kategorin, men att dessutom få tredje pris i printkategorin var otroligt kul! Jag tror det faktum att vi tänkte utanför ramarna när det gäller vad som är digitalt – att det inte behöver vara Facebook, Twitter eller hemsida – samt att vi hade en stark insikt gjorde att vi belönades.

Vad tar du med dig från 48H in i ditt framtida arbete på och utanför Berghs?

Det jag tar med mig från 48H är två nya vänner och vem vet, kanske även framtida kollegor. Vi hade ett fantastiskt samarbete.

Mer av Lisa Sandbladhs arbete hittas här.

I Lisas team i tävlingen 48H  deltog även

  • Martin af Ekenstam, AD, Forsbergs
  • Emma Loberg, Strateg, Stockholms Universitet 

 

339

338

Vinnaren av Berghs Fotomaraton har korats

Efter 17 timmar ute i Stockholms betongjungel satte deltagarna juryn i ett riktigt klurigt arbete. Fem teman skulle tolkas, fota din namnlapp, porträtt av en okänd person, urbant landskap, lördagsnatt samt plattan. Maratonets fem teman skulle fotas i ordningen de presenterades och klockan 05.00 skulle juryn ha materialt. Lycka till, ropade Berghs och iväg for deltagarna.

Fotografens yrkesroll är den röda tråden

Fotografens yrkesroll har förändrats det är lika viktigt att vi befinner oss i framkant inom bildkommunikation som i yrkets förändrade villkor. Det menar Anders Larsson, kursansvarig för Berghs utbildning för fotografer.

Berghsstudenter leder 48H

Varje vår anordnas Sveriges största reklamtävling för studenter, av studenter. Tävlingen arrangeras av studenter från reklamskolor runt om i Stockholm, som i sin tur bjuder in deltagarna från utvalda reklamutbildningar över hela landet.

Spice 14 - hur förpackar man en digital produkt?

Varje år när höstmörkret börjar lägga sig över Stockholm lyser berghsstudenterna upp Sveavägen 34 med sin obegränsade kreativitet. Projektet heter Spice och sammanför två diplomklasser med ett mål: samarbeta för att leverera.

Tycker du att jag är ful?

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Alla barnen hade mobil, utom Pål, hans föräldrar la pengarna på alkohol

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Tema på Berghs examensprojekt 2015: EMOTIONS

Varje år väljer Berghs ut ett tema för de kommunikationsuppgifter som studenterna arbetar med under sina examensprojekt. Efter att de senaste åren ha tittat närmare på mod, collaboration och add är det nu dags att rikta känselspröten inåt. Emotions, eller känslostyrd kommunikation, utgör temat för Berghs examensprojekt 2015.

Visa fler inlägg