48H med Lisa Sandbladh

När Lisa Sandbladh, som läser Reklam – copy på Berghs, anmälde sig till tävlingen 48H var det med inställningen att det är kul att lära känna nya människor och arbeta med personer från andra skolor. Det visade sig vara ett vinnande koncept. Lisas team vann den digitala kategorin och kom på tredje plats i printkategorin i Sveriges största reklamtävling för studenter.

Lisa Sandbladh började sin bana i Älvsbyn, Norrbotten. Därifrån flyttade hon direkt efter gymnasiet till småland, där hon läste en musikal/showutbildning. Därefter jobbade hon som säljare och tekniker i några år, tills hon en dag nåddes av insikten att hon ville hitta ett yrke där hon kan kombinera sin kreativitet, sitt skrivande och sina kunskaper som säljare. I augusti började Lisa Berghs diplomprogram Reklam – copywriter. Sju månader senare anmälde hon sig till Sveriges största reklamtävling för studenter, 48H.

Hej Lisa! Hur kom det sig att du valde att delta i studenttävlingen 48H?

Jag valde att delta i 48H därför att jag älskar att lära känna nya människor och tyckte att det kändes spännande och utmanande att jobba med personer från andra skolor. Så kommer det ju att vara i arbetslivet, alla har ju inte gått på Berghs.

Tävlingen sker under 48H, som namnet antyder, vilket ju är en ganska (väldigt!) begränsad tid. Går det att förbereda sig?

Den begränsade tiden kändes inte främmande alls, vi får ofta bara två dagar på oss i skolan för en brief och då kan vi dessutom ha lektioner och föreläsningar under dagtid. Jag förberedde mig därför inte på något särskilt sätt mer än att sova ordentligt natten innan!

Vad tog du med dig in i tävlingen?

Till tävlingen tog jag med mig arbetsmetoder som jag lärt mig i skolan och det var jättekul att kunna implementera dessa och se att de gav resultat.

I torsdags var det dags – briefsläppet. Berätta!

Briefsläppet var en fantastisk upplevelse. Jag fick träffa mina både sympatiska och begåvade gruppmedlemmar som jag klickade med direkt. När vi sedan fick veta kunden, Stella, kunde jag knappt sitta still. Det kändes otroligt kul att få jobba med en organisation som stärker unga tjejer. Drömgrupp och drömbrief – det här ville jag verkligen vinna.

Hur förflöt arbetet under era 48 timmar tillsammans?

Arbetet gick lugnt och metodiskt till. Vi lyckades hitta båda idérna i ett tidigt stadium vilket besparades oss både stress och sömnlösa nätter. Det blev istället 48 otroligt trevliga timmar där vi även gjorde saker som inte hade med tävlingen att göra, som att gå ut och äta. Det stärkte vår teamkänsla!

Så. Berätta om er idé!

Vår idé grundar sig i insikten att tjejerna som är med i mentorprogrammet inte är några offer. De är handlingskraftiga personer som har förmågan att lösa sina egna problem. Det de behöver är bara någon med mer erfarenhet i livet, som kan stötta, peppa och vägleda. Allt för att dessa tjejer ska kunna utveckla sin fulla potential. Detta valde vi att illustrera genom ett konkret exempel på vad som kan hända om man som tjej får just det här stödet. I vår printannons visas en sms-konversation där en tjej sätter ned foten när en tjejkompis försöker utnyttja henne.

I den digitala delen valde vi att jobba vidare med just sms, här som kanal/medie och helt enkelt göra felskick från tjejen i printannonsen till olika presumtiva finansiärer. Sms:et är dock utformat som att det vore till hennes mentor. På detta sätt berättar vi på ett konkret sätt också för finansiärerna vilken skillnad Stella verkligen gör.

Tidsklipp till prisutdelningen. Hade ni förhoppningar på att vinna?

Vi hade inte sett så många av bidragen innan inlämningen, men de vi hade sett var väldigt bra. Därför hade vi inte alltför stort hopp om att vinna.

Men det gick ju alldeles lysande! Tredje pris i printkategorin och vinnare i den digitala kategorin. Grattis!

Tack! Det var fantastiskt att få pris för båda bidragen! Mest glad är jag över vinsten i digitala kategorin, men att dessutom få tredje pris i printkategorin var otroligt kul! Jag tror det faktum att vi tänkte utanför ramarna när det gäller vad som är digitalt – att det inte behöver vara Facebook, Twitter eller hemsida – samt att vi hade en stark insikt gjorde att vi belönades.

Vad tar du med dig från 48H in i ditt framtida arbete på och utanför Berghs?

Det jag tar med mig från 48H är två nya vänner och vem vet, kanske även framtida kollegor. Vi hade ett fantastiskt samarbete.

Mer av Lisa Sandbladhs arbete hittas här.

I Lisas team i tävlingen 48H  deltog även

  • Martin af Ekenstam, AD, Forsbergs
  • Emma Loberg, Strateg, Stockholms Universitet 

 

339

338

Lyssna på Studentbyråns första podcastavsnitt med Lina Thomsgård

Berghs slututställning 2014 går av stapeln 24-25 maj, och arrangeras av en grupp studenter som kallas Studentbyrån. Idag lanseras Studentbyråns första podcastavsnitt. Varje vecka fram till slututställningen kommer Klaudia Eriksson och Klara Höök bjuda in en person till ett kort podcastsnack. Gästerna kommer från medie­-, reklam­- och kulturvärlden. Det är individer eller representanter från organisationer som genom sin kommunikation skapar värde ­ något som är större än bara en produkt eller tjänst och som gör skillnad.

Berghsstudenter kammar hem guld på Gulltaggen i Oslo

Gulltaggen är Nordens största tävling för digital marknadsföring, kommunikation, innovation, ledarskap och kreativitet. Ett gäng studenter från diplomutbildningen Interactive Communication på Berghs tog hem guld i kategorin ”Bästa nordiska studentarbete". Årets vinnarbidrag ”Wear It All” gjordes av Sofia Olsson, Andreas Carlfors, David Svedenström, Sara Gärdegård och Mikael Hörnaeus.

Creativity is the most powerful force in business

Jamie Harrelson, Senior Brand Strategist at DDB San Francisco and Content Provider for a four week planning course within the Berghs Certificate online program starting fall 2014, tells us about her view on planning. "The best planners are driven by an innate curiosity and are riduculosly obsessed with learning, they are confident and decisive. Planners exists to make advertising great."

Från låtskrivande i San Francisco till jämställdhetsapp i Stockholm

Vi träffade och pratade lite med Nina Olsson, just hemkommen copywriter som har bott och studerat tre år i San Francisco. Nina gick utbildningen Berghs Bachelor, som innebär en termins grundläggande kommunikationsstudier på Berghs i Stockholm och 2,5-3 års studier på en av Berghs partnerskolor i Australien eller USA.

50 dagar av kommunikation, employer branding och en och annan gif

Det är högt tryck här på Sveavägen 34. Nu är det ungefär en vecka sedan examensarbetet drog igång och grupperna har slängt sig ut på öppet hav. En av dem har valt att blogga om de 10 intensiva veckor de står inför och dela med sig att sina framgångar, motgångar och fun facts.

Kommunikatör=problemlösare säger Anton, som läser Interactive Communication på Berghs

Anton Håkansson läser Interactive Communication på heltid på Berghs, och på sina få lediga stunder jobbar han just nu med att utveckla sin nya app, Snailday. Det är en kalenderapp som är utformad särskilt för människor med autism eller en liknande diagnos, men som funkar för alla tankspridda och stressade människor.

17 Swedish secrets that will boost your career

Marco Ortolani is an Italian living in Sweden. He is the Program Director of Berghs Certificate, a comprehensive online education program for international professionals who want to boost their creative or strategic skills. Here, Marco shares his top advice on how being a bit more Swedish can boost your career.

Visa fler inlägg