Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Samarbetsprojekt mellan Berghsklasser: lansera House of Leaf

photoerikbrodin

Förra veckan inleddes ett samarbete mellan tre av Berghs diplomklasser – och en artist. Under fyra veckor ska klasserna Reklam, Marknads­kommunikation och Produktionsledning/operativ projektledning tillsammans arbeta för att lansera bandet/artisten House of Leaf internationellt.

November 28, 2011

Samtidigt som studenterna skaffar sig fördjupade kunskaper inom strategi, planning, koncept, idéframtagning och genomförande ska de nu förkovra sig inom svensk musik. Och inte vilken som helst, utan musik signerad Leif Sundin, vars solodebut sker under bandnamnet House of Leaf. Efter att ha varit delaktig i diverse olika musikkonstellationer under många år har tiden kommit för Leif att med EP:n ”Wrongs To Right EP” nu släppa sina egna låtar med sitt alldeles egna sound. Själv beskriver Leif Sundin sin musik som ”nordicana”, vilket antyder en nordisk variant av genren americana.

Hej Leif, kan du beskriva din musik för oss?

Jag brukar kalla det för ”nordicana”. Min musik är ganska bred, den rör sig mellan singer-songwriter, rock, country och bluesrock. Den kan nog kallas både rock och pop och americana. Så jag tänkte att i stället för att vara en av massor som spelar rock kan man vara en i en jätteliten genre, nordicana. Det är gitarrbaserad rock med engelska texter.

Vad handlar texterna om?

Förväntningar. Förlorade chanser. Att tappa bort sig och hitta tillbaks. Förändringar. Flykt. Kärlek. Att börja om. Jag försöker skriva låtar som jag skulle vilja höra själv.

Vilken musik lyssnar du själv på?

Jag lyssnar på och inspireras just nu av Neal Casal, Josh Rouse, Ane Brun, Rich Robinsson, Jose Gonzalez, Iron & Wine. Även Tom Petty, Neil Young och Rufus Wainwright.

Varför har du valt att arbeta tillsammans med Berghs studenter?

Det är en jättespännande idé och en stor chans för mig som artist.

Vad hoppas du, som artist, få ut av att arbeta med Berghs studenter?

Jag vill få idéer och förslag på hur man kan sprida och promota House of Leaf. Gärna boka spelningar på festivaler och klubbar nästa år. Få strategier och tankar kring hur man kan hitta nya vägar i mediebruset i dessa dagar. Hitta nya vägar, förutom de traditionella, att ta för att nå målet.

I ett medie- och musikklimat som förändras snabbt, är det svårare att leva på musik nu för tiden jämfört med förr?

Det var nog ganska svårt att ”leva på musik” som indieartist tidigare också, men visst har det hänt saker. Det är en stor skillnad. Å andra sidan kan man idag gå förbi leden, sälja sina skivor direkt till kunden och det är inte längre ett måste att ha skivbolag, management eller distributör. Idag är det på ett sätt lättare att göra saker i egen regi. Samtidigt som det är lätt att försvinna i bruset.

Har du träffat studenterna som kommer att arbeta med House of Leaf ännu?

Ja, jag träffade dem tidigare i veckan. Vi pratade om uppdraget, jag spelade en låt och studenterna ställde väldigt många frågor. Det var spännande och studenterna verkar väldigt pigga och intresserade. Och sugna på att jobba.

House of Leaf hittas genom CDbaby, iTunes, Amazon och Spotify. Lyssna här

Bilden har fotograf Eric Brodin tagit.