Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Alan Ket föreläser om gerillamarknadsföring på Berghs

gerilla

Under the radar - gerillamarknadsföring i urbana miljöer. New York baserade graffitikonstnären Alan Ket besökte eleverna på Berghs School Of Communication och höll en föreläsning om gerillamarknadsföring. Under 90minuter inspirerade Alan oss om hur man på kreativa marknadsföringssätt kan nå sina kunder på ett mer konstnärligt sätt. Exempelvis med graffiti som uttryckssätt.

Oktober 15, 2010

Kraftfull marknadsföring, med minimala resurser som når ett maximalt resultat, så förklarar Alan Ket gerillamarknadsföring. Uppväxt i Brooklyn, New York fick Alan vid ung ålder en stark relation till hip-hop och graffitikulturen vilket resulterade i det alternativa hip-hop magasinet STRESS. Med akademiska studier i bland annat grafik och ledarskap vid New York Universitet, är Alan expert i kommunikation och marknadsföring och framförallt erfar han kunskap som graffitikonstnär. Dessa akademiska och praktiska erfarenheter, har Alan bland annat använt i tidigare marknadsföringsuppdrag för livsstilsmärken som Ecko, Timberland, MTV och diverse skivbolag.

Alan berättar om ett skarpt case för ett skivbolag, som på ett otradionellt, personligt och kreativt sätt önskade nå ut till sina kunder, till en låg kostnad:

Vi anställde graffitikonstnärer i större amerikanska städer som genom kreativa väggmålningar skapade kundannonser nära målgruppen. Givetvis var de godkända av kunden i förväg. Väggmålningarna framförde meddelanden på platser där konsumenterna dagligen befann sig. Vilket skapade ett nytt kommunikations och marknadsföringssätt för varumärket.

Allt fler företag förstår idag vikten av gerillamarknadsföring, även kallad streetmarketing. Bland annat via utdelning av flygblad och produkter på stan. Allan berättar även hur han hjälpt företag att jobba med produktplaceringar, ambassadörer och att få trendsättare att influera företagens kunder.

Hur ser du på framtidens kommunikation?

Kommunikationen förändras med snabb hastighet, främst teknologiskt. Dagens utveckling av mobila applikationer och erbjudanden kommer fortsätta att öka och via mobiltelefon skapar vi framtidens marknadspenetration.

Vart hittar du din inspiration?
Jag hittar inspiration och idéer hos människor, främst ungdomar som drivs av kreativitet. Jag följer nyheter och har koll på trender speciellt anknutet till min industri, bloggar och hemsidor såsom: www.hypebeast.com och www.theartcollectors.com.

Vad är din uppfattning av Berghs School of Communication och har du några viktiga råd till oss studenter?

Ha ett öppet sinne för att våga utmana och prova nya idéer, utbilda era framtida kunder i att våga ta risker. Ha koll på din omgivning och leta inspiration utanför det företag du i framtiden arbetar på. Jag utbildade mig på en liknande kommunikationsskola i New York och känner definitivt av den kreativa andan som finns på Berghs. Det är en ära att få föreläsa för nästa generations kommunikatörer!

Text: Louise Ljungberg, Strategisk kommunikation & pr

Foto: Alison De Mars, http://alisondemars.se/