Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Slutpresentation av examensarbetet

6 veckor har passerat och det är dags för inlämning och presentation av examensprojektet. Studenterna i gruppen har inte träffats, de kommunicerar genom skärmen och kommer från olika discipliner. Med olika kunskaper och färdigheter har de samarbetat för att ta fram en nytänkande kommunikationslösning. Här är resultatet.

Del 6 av 6

Studenternas sista arbete innan examen har nu presenterats. Trots motgångar som i rådande tid gjort att många i gruppen inte tidigare träffats IRL, och att all kommunikation behövt ske genom en skärm så har slutpresentationen för kunden gått väldigt bra. Nervositeten är över, arbetet är framfört, och nu väntar en stor digital festival för att fira examen. (Anmäl dig helt gratis här).
Vi har följt arbetsgruppen i 6 veckor och fått ta del av projektets process, studenterna har själva fått berätta sina upplevelser och förklarat arbetsprocessens alla delar. Här kan du läsa del 1, del 2, del 3, del 4, och del 5.

Arbetsgruppen består av Berghs heltidsstudenter: Samir Selbi och Bardia Namin Growth Marketing, Lisa Koikeroinen Produktions­ledning, Anders Schough Digital Design & Strategy, Rebecca von Matern Art Director, Vendela Tryde Public Relations, Hedvig Berntson Strategisk kommunikation och Cornelia Hinds Communication Design. Gruppen handleds av Frida Morberg, Head of UX, på Conversionista.

Förberedelser

Nu när vi skriver detta så tänker vi hur otroligt det är att vi i gruppen aldrig har träffats, då vi går i olika program på skolan, men att vi ändå har kommit överens så bra. Det har verkligen varit lättare än vi trodde, men såklart trist att vi inte fått träffa varandra off-screen ännu.

Förra veckan var det dags för en förpresentation. Vi var självklart lite nervösa. För att värma upp så presenterade vi först för vår handledare Frida.
När klockan slog 16 satte vi på kameran för att presentera för kunden. Resultatet? Kunden var nöjd. Och vi kunde andas ut. Det enda vi behövde utveckla och jobba lite mer på var de visuella delarna. 

Vi ägnade resten av veckan med att finslipa det sista, övade på manus och tog fram en snygg keynote-presentation. Vi fick lite tips och råd av vår handledare som var att skippa mycket text och, istället använda stödord eller bilder så åhörarna kan vila ögonen medan vi pratar. 

Eftersom det skulle bli första gången för många att ta del av vårt koncept så var det viktigt att vi vid slutpresentation skulle vara pedagogiska och inspirerande. I gruppen diskuterade vi huruvida vi ville ta emot feedback. Då många skulle närvara kände vi att det kunde bli svårt att hålla en öppen diskussion. Ett verktyg vi funderade på att använda var mentimeter, för att få med ''spontana reaktioner''.


Slutpresentation

Gruppen stämde möte kl 10 på fredagen, slutpresentationen startade kl 11. Nu var det upp emot tjugo personer som skulle närvara vid presentationen. Vi var lite nervösa men det som drog ner nervositeten lite var att det ändå var en skärm mellan oss. Vi hade övat massor och lärt oss manuset, och var redo att hoppa in och hjälpa våra gruppkompisar, ifall någons internetuppkoppling skulle strula.

Då var det dags!

Kunden fick första ordet och berättade om vilken spännande resa det har varit och hur förväntansfulla de var över presentationen. Vi började med att presentera vår arbetsprocess, strategi och research. Sedan gick vi igenom ny teknologi kopplad till begreppet ljus och potentiella samarbetspartners, framtidens retail och butiker.

Vidare var det dags att presentera vår slutgiltiga idé; Lagra - överföra. För att beskriva konceptet visade vi en film där vi hade klippt och klistrat stockfilmer som skulle framföra vår tanke på bästa sätt. Syftet med filmen var att få fram känslan och stämningen med vår idé. Vi ville ta med åhörarna på en resa från sommarens energifyllda ljusa dagar tills höstens och vinterns mörka och regniga dagar. Målet var att skapa ett behov av ljus i vardagen och det kände dem.  

Vår pitch:
– Att Sverige är mörk en stor del av året är något vi behöver lära oss leva med, då vi bor här. Det är något som påverkar både kunden och kundens relationer till sina nära och kära. I och med det blir även butiksdöden ett större faktum, då många håller sig inne. Vi behöver något som kan ersätta solens strålar och fungera som bränsle för att få oss att orka. Hur kan vi jobba med begreppet ''energi'' för att locka folk till butiken?

Vår idé:
– Vi tror att vår kampanj kan framkalla många positiva känslor och att kopplingen till ljus och energi är något många känner igen och har en relation till. Behovet att lagra energi är olika för alla men något vi har gemensamt då vi alla behöver ljus i olika former för att orka. Med det här konceptet tror vi att vi kan inspirera och informera om vikten att ta hand om sig själv och andra.

Presentationen flöt på bra, trots att det kändes lite konstigt att prata direkt in i en keynote utan att se människor.


Feedback


Kunden var väldigt nöjd och flera blev peppade på att använda vårt koncept på riktigt. Det skulle bli så otroligt kul för oss om det blev en riktig kampanj. Vi stämde ett möte med kunden nästa vecka för att prata om hur vi ska gå vidare.

Vi tackade kunden och så var det dags att prata vidare med personalen på skolan om Berghs Festival, och vår slututställning. Vi ska förbereda vårt projekt och lägga upp det på en hemsida som kommer att ersätta den fysiska festival med en digital version.

Energin i gruppen var både hög och låg. Alla var lättade för vi äntligen var klara med examensprojektet, men energin var slut för vi arbetat så hårt med detta. Vi återsågs i zoom-rummet för lite musikquiz senare mot kvällen och det blev ett härligt avslut på en fullspäckad dag!

Det som återstår av vår tid på Berghs är att leverera slutleveransen och sätta ihop allt inför festivalen. Utöver det är vi tacksamma för att vi avklarat denna tid och fått lära känna varandra över Zoom och prestera ett fantastiskt arbete tillsammans. Vi är alla enade om att vi alla är helt redo för att kastas ut i arbetslivet och få arbeta med människor som inspirerar oss. Tack Berghs och tack gruppen för dessa 6 veckor.

Missa inte Berghs Festival, du kan anmäla dig via länken.