Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Designstudenter skapar rörligt material åt Whyred
Samtidigt som Berghs Explore pågår och skolans förstaårsstudenter arbetar för fullt med att lösa samhällsproblem ur ett kommunikativt perspektiv, var det idag dags för Grafisk design-tvåorna för Berghs att slutpresentera för sin kund Whyred inom kursen Motion Design. Studenterna har skapat rörlig grafik till skärmar i Whyreds flagskeppsbutik i Stockholm, och idag var det upp till bevis. Kursansvarig Patrik Hambraeus berättar mer.
Hej Patrik Hambraeus, idag var det dags för slutpresentation i kursen Motion Design, som du varit kursansvarig för, med Grafisk-design-tvåorna på Berghs. Vad har kursen innehållit?
Kursen handlar om rörlig grafisk design och alla element som krävs för att göra bra filmer – som animation, dramaturgi, varumärkeskunskap, klippning, design, med mera.
I den här kursen har vi arbetat med modevarumärket Whyred, där vi skapat rörlig grafik till skärmar i deras flagskeppsbutik i Stockholm. Kursen har haft gästlärare inom arkitektur, animation, varumärkesdesign, rörlig design och faktiskt också en koreograf som haft workshop kring just gestaltning av mode.
Själv undervisar jag i filmiskt berättande och har haft mycket praktisk handledning i projekten. Studenterna har även gjort så kallade ”Idents”, vilket är mellan tre och tio sekunder långa animationer som gestaltar varumärket och utgår från logotypen.
Idag avslutas alltså kursen med en stor presentation. Vad är det studenterna presenterar, och vilken är den största utmaningen i dina ögon?
Idag presenterar studenterna ett koncept för att installera mellan tio och tolv skärmar i Whyredbutiken. De har jobbat med 2014 års herr och dam kollektion, fördjupat sig i vad Art Music & tailoring betyder och jobbar med 15 års jubileet. En av grupperna har designat helheten och gjort idents för Whyred.
Vi ser i presentationerna en blandning av film och grafik, studenterna har alltså både filmat, klippt och animerat.
Den stora utmaningen i uppdraget har varit att skapa en blandning av film och installation och inte att förglömma: att studenterna jobbar med en verklig kund! Då måste kvaliteten på innehåll och utförande vara på topp. Filmerna ska nå en speciell publik i en butiksmiljö och vi har samarbetat med In Store Media som lärt ut hur man bäst kommunicerar med kunder i en butik genom skärmar.
Hur kommer det sig att studenterna arbetat med Whyred?
För att veta hur rörlig grafisk design kommer att utvecklas i framtiden så har vi letat efter ett uppdrag där grafik och filmer används på ett nyskapande sätt. När vi kontaktade WHYRED tvekade de inte, de ville gärna vara med på att testa nya sätt att kommunicera med kunderna. De hade börjat tänka på att använda skärmar, men visste inte var de skulle börja. Så de tog chansen att låta Berghs designstudenter skapa installationen och har gett dem rätt fria händer, vilket är modigt.
Genom bidrag från skärmtillverkaren NEC och InStoreMedia har vi kunnat arbeta med skärmar i verkliga miljöer och kommer att bygga upp hela installationen i en butik nästa år.
Det här samarbetet visar att Berghs ligger i framkant men även vilka utmaningar som gäller för rörligt material i framtiden.
Kursen Motion Design 2013 är ett samarbete mellan Berghs, NEC Display Solutions, InstoreMedia och Whyred.
Relaterade artiklar
Kursen förverkligade Helenas dröm om att illustrera barnböcker
"I skrivande stund finns sju barnböcker med mina illustrationer och tre till är på gång", säger Helena Svedenberg och berättar om kursen Illustration.
15 veckors distanskurser på Berghs – NÄR DU strävar efter förändring
Du har stor möjlighet att styra över din egen studietid och kan därför oftast arbeta 100% samtidigt som du studerar.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.