Hur är det att ha sitt företag på Berghs cowork? Nathaly delar med sig!

Hej Nathaly, berätta lite om dig och ditt bolag!
Jag heter Nathaly Fonseca och driver YVEA AB – ett bolag som erbjuder kvalificerad support till C-suiten, ledningsgrupper och entreprenörer, med särskilt fokus på fondbolagsvärlden. Genom en samarbetspartner arbetar jag främst med Executive Assistant-uppdrag, men har också ett verksamhetsben inom HR. I grunden handlar mitt arbete om att vara en strategisk partner som stöttar organisationer i deras tillväxt, struktur och utveckling.

Varför valde du att sitta på C/o Berghs?
Jag drogs till den kreativa energin och det inbjudande klimatet – men också till den praktiska närheten. Jag bor i området och har mina barn i både förskola och skola här, så att kunna kombinera arbete och vardagslogistik på ett smidigt sätt är verkligen ovärderligt.

Hur ser en vanlig dag ut på kontoret?
Mina dagar är väldigt varierade – ena stunden sitter jag i digitala möten med kunder, nästa stund förbereder jag en workshop, strukturerar interna processer eller stöttar en entreprenör i deras utvecklingsresa. Tempot är ofta högt, men just därför är det ovärderligt att ha en stabil och inspirerande plats att utgå ifrån.

En kvinna står avslappnat mot ett staket med tegelväggar i bakgrunden.

Varför är det en fördel att ha en kontorsplats istället för att jobba hemifrån
Jag får bättre fokus, tydligare arbetsramar och framför allt en sundare arbetsvardag. Det är också ett sätt att markera gränsen mellan jobb och privatliv – något jag verkligen uppskattar som egenföretagare.

Vilka andra fördelar finns det med att vara på Berghs, utöver vårt co-working-utrymme?
Berghs är fullt av inspirerande människor, kunskap och möjligheter. Det händer alltid något här – event, samtal, möten och det öppnar upp för både samarbeten och nya perspektiv. Det känns som en levande plats där man får vara både kreativ och professionell.

Läs mer om Berghs co-work här.

AI-lyftet, ett samarbete med Microsoft, TRR och Berghs School of Communication

Tillfälle 1. AI som förändringskraft – skapa riktning i en värld i rörelse Fokus ligger på hur AI kan användas för att förstärka förändringsresor och bygga en kultur där trygghet och innovation går hand i hand.

Tillfälle 2. Struktur med AI – få arbetsro, fokus och flyt i arbetsvardagen Hur AI kan hjälpa dig skapa struktur, prioritera smart och frigöra tid i en komplex arbetsvardag.

Tillfälle 3. Ställ bättre frågor – få bättre svar: lär dig prompta som ett proffs Lär dig formulera uppgifter till AI på ett sätt som ger konsekventa och relevanta resultat.

Varför är behovet så stort vad det gäller olika utbildningar inom AI?
"AI påverkar hur vi jobbar, tänker och fattar beslut varje dag. Oavsett yrkesroll förändras både förväntningarna och hur vi gör saker – snabbt. För att hänga med behöver AI-kunskapen vässas – inte bara när det gäller teknik, utan också hur vi använder AI smart i vardagen. Det handlar om att se möjligheterna, förstå riskerna och använda AI som ett verktyg för att bli ännu bättre på det vi gör. Och här spelar utbildning en viktig roll”, berättar Irene Jagt, Verksamhetsutvecklare TRR.

På vilket sätt tror du att webbinarieserien kommer att stärka deltagarna?

"Vi har tagit fram den här serien just för att möta tjänstemän där de är – med konkreta exempel, lättillgänglig kunskap och verktyg som faktiskt går att använda direkt. För vi vet att många känner sig lite osäkra: Från att börja med AI i vardagen till nästa steg. Webbinarierna kommer att ge nya insikter, bättre koll på användbara AI-verktyg och – kanske viktigast – en tryggare känsla i jobbet. Det handlar om att kunna fokusera bättre, jobba smartare och våga ta plats i förändringen. Oavsett om du jobbar med analys, strategi, stöd eller ledarskap kommer du att känna igen dig – och förhoppningsvis gå därifrån med några bra idéer att testa direkt”, fortsätter Irene.

Hur kan AI förbättra arbetet just inom förändring?

"Förändring är ju mer eller mindre det nya normala – och AI är ett bra stöd när det gäller att få mer ordning, fart och träffsäkerhet i allt det nya. AI kan hjälpa dig att fatta smartare beslut, kommunicera tydligare och snabbt få grepp om krånglig information. I webbinariet ”AI som förändringskraft” visar vi hur AI kan stötta genom hela resan – från att förstå läget till att få saker att hända och samtidigt bygga en arbetsmiljö där folk känner sig trygga och peppade på att tänka nytt. För i slutändan handlar det inte om tekniken i sig, utan om hur du använder den för att navigera i en värld som rör på sig hela tiden,” avslutar Irene.


"Testa, våga, vänta inte – ta första steget idag"

Hej Mamad! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag bor i Sigtuna och är producent och fotograf på Zazen Design & Production AB. Vi jobbar med en stor variation av uppdrag, allt från TV-reklam för Carglass till varumärkes/företagsfilmer till Lantmännen, Rädda Barnen, Taxi Stockholm och olika myndigheter och kommuner. 

Under våren 2025 gick du kvällskursen Content Creation START. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Jag ville få verktyg för att bättre kunna ta fram idéer som hjälper mina kunder att nå sina mål genom content.

Hur var lärarna? 

– Lärarna var det absolut bästa med hela kursen. Förmågan att hålla space för en blandning av olika människor med olika bakgrunder är fantastisk. Man känner sig sedd och alla får möjligheten att uttrycka sig samt få feedback på ett sätt som inspirerar. 

Hur var det att tillbringa kvällarna i våra lokaler?

– Fantastiskt, att få vara på plats i en kreativ miljö med likasinnade människor som alla är där för att få uttrycka och utveckla sin kreativitet är en känsla man inte kan få om man inte är på plats. Jag tyckte faktiskt så mycket om platsen att jag nu jobbar i Berghs Co-working space. Det bästa jag har gjort.

Vad fick du med dig?

– Kursen har inspirerat mig till att starta nya projekt, personliga som professionella. Jag har bland annat startat två nya YouTube-kanaler. Mamad Hormatipour - är den personliga kanalen där jag utbildar inom film och foto och i Kreativa Människor intervjuar jag intressanta människor inom kreativa yrken. Jag har faktiskt nyligen gjort ett avsnitt med er VD Camilla Wallander! Kommer inom kort.

Mamad intervjuar Camilla Wallander för sin nystartade YouTube-kanal Kreativa Människor.

Vad kul! Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen? 

– När vi i grupper skulle ta fram idéer baserat på olika briefer som lärarna presenterade. Det var hög nivå och det tror jag är tack vare lärarnas förmåga att få oss elever att tro på oss själva, samt den konstanta uppmuntran att våga uttrycka våra idéer. Till och med de dåliga idéerna var ibland jättebra – och vi fick oss ett gott skratt. 

hur har du fått användning av det du lärde dig? 

– Jag har lärt mig att våga se utanför boxen och öppna upp mig för nya perspektiv. Det känns som en nystart och jag har redan nya projekt på gång som jag inte har vågat mig på tidigare, men som jag nu har tagit mig an tack vare utbildningen. Jag har även ett större självförtroende när det kommer till att professionellt presentera mina idéer. 

Hur kan en dag på ditt jobb se ut? 

– Mitt jobb består av 3 element: 

1. Idégenering/koncept - Här sitter jag tillsammans med mina kollegor och tar fram nya contentidéer till mina kunder eller nya potentiella kunder. 

2. Produktion - Ja det säger sig självt, ibland har vi produktion för Carglass och då agerar jag regissör tillsammans med mitt team av filmfotograf, b-foto, ljudtekniker och make up artist. Sedan finns det dagar då jag är ensam på produktioner tillsammans med reklambyråer där jag endast agerar fotograf så det är väldigt varierande, vilket jag gillar. 

3. Postproduktion - Här redigerar jag filmerna och stillbilderna som har tagits på produktionerna och sedan är det dags för leverans.

Vad är det bästa med ditt jobb? 

– Det bästa är att få möjligheten att kreativt uttrycka mig själv genom rörligt material och stillbilder och få möjligheten att skapa något som påverkar människor och samhället positivt. 

Och vilka är utmaningarna? 

– Min största utmaning är rädsla, att jag inte alltid vågar följa min instinkt. Det är något jag tar med mig från utbildningen – att våga lita på mig själv och våga exponera mig och mina idéer för andra människor. 

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns kurser i våra lokaler och på distans.

Välj kurs här

Har du något karriärtips du vill dela med dig av? 

– Testa, våga, vänta inte – ta första steget idag. Om du vill testa något så gör det. Det finns inget perfekt tillfälle att börja. Det är utan tvekan det bästa sättet att växa som människa och förhoppningsvis hitta sin 'grej'.

Var hämtar du inspiration? 

– Min största inspirationskälla är Dhyan Vimal. Jag träffade honom 2014 och det förändrade hela mitt liv. Man kan säga att det fanns en Mamad före mötet med Dhyan Vimal och en helt uppgraderad Mamad efter mötet. Det är svårt att beskriva med ord vad han betyder för mig och hur tacksam jag är för allt han har gjort för mig och fortfarande gör. Han såg en potential i mig när jag själv inte kunde se det och han gör det med alla, det kan jag vittna om. Han är känd för sitt arbete inom personlig utveckling, meditation, mänsklig transformation och har startat Dhyan Vimal Institute for Higher Learning. Jag hoppas att många får möjligheten att studera hans böcker, kurser och visdomar och att det transformerar deras liv på samma sätt som det har gjort för mig.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen Content Creation start? 

– Du kommer inte att ångra det, gör det!

Fotograf: Mamad Hormatipour

“Kursen gör dig trygg i datadriven marknads­föring”

Hej Amanda! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Amanda Jakobsson och jobbar som digital producent & ansvarig för digitala kanaler på Svenskt Kött. Jag bor i Stockholm och har från tidigare en examen inom global hållbar utveckling, men har under de senaste åren fokuserat allt mer på digital kommunikation. Mitt jobb handlar om att skapa innehåll som engagerar och väcker nyfikenhet kring svensk matproduktion, hållbarhet och hur vår mat faktiskt produceras. Jag tycker det är både roligt, intressant och viktigt att få vara med och bredda en ganska polariserad debatt – att sprida kunskap och få folk att se frågor ur nya perspektiv.

Under våren 2025 gick du kvällskursen Datadriven marknads­föring START på Berghs. Vad var det som fick dig att välja denna?

– Jag har nyligen tagit över ansvaret för vår betalda annonsering. Kortfattat var jag ute efter att få bättre koll på hur man kan använda data för att fatta smartare beslut i sin kommunikation. Jag har jobbat mycket med innehåll, men kände att jag behövde stärka min strategiska verktygslåda – särskilt kring målgrupper, uppföljning och konvertering.

Vad fick du med dig?

– Massor! Jag har blivit tryggare i att analysera, testa, följa upp – och våga ändra riktning när något inte funkar. Kursen har gett mig både struktur och självförtroende i det datadrivna arbetet.

Hur var lärarna?

– Kunniga och inspirerande.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Att jobba med egna case och direkt få testa det vi lärde oss. Det gjorde att det aldrig kändes som “skola” – det kändes relevant, direkt.

Hur var det att tillbringa kvällarna i Berghs lokaler?

– Både kul och lite jobbigt. Det kunde vara tufft att åka till skolan efter en 8 timmars arbetsdag. Men tack vare inspirerande lärare och gott kvällsfika blev det helt klart lättare.

Kan du ge något exempel på hur du har fått användning av det du lärde dig?

– När vi planerar nya kampanjer, utvärderar innehåll eller sätter upp mål. Det hjälper mig att ta mer genomtänkta beslut och att koppla ihop kreativitet med resultat. Jag försöker hela tiden komma ihåg att inte ta ett beslut för att det ”känns bra” eller liknande utan att hela tiden testa idéer för att sedan få fram någon typ av data som kan hjälpa mig ta beslut.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns kurser i våra lokaler och på distans.

Välj kurs här!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Jag kan skriva manus till filminspelning på morgonen, följa upp kampanjresultat efter lunch, spela in film på eftermiddagen och posta något i sociala medier någonstans däremellan. Det är en blandning av strategi, produktion och dialog med våra följare.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att få jobba med det som jag tycker är viktigt och kul – mat, hållbarhet, och kommunikation. Och att jag får möjlighet att påverka hur vi pratar om svenskt kött. Det känns meningsfullt att försöka göra en komplex fråga mer nyanserad och begriplig för fler.

Och vilka är utmaningarna?

– Att tränga igenom bruset – och att nå ut med ett budskap som ibland väcker starka känslor. Men det är också det som gör det så intressant.

Var hämtar du inspiration?

– Jag motiveras till att göra en ensidig eller polariserad debatt mer nyanserad och faktabaserad – särskilt när det handlar om matproduktion, hälsa och hållbarhet. Jag vill visa fler perspektiv och sprida kunskap som kan bidra till större förståelse med vår kommunikation på Svenskt Kött. Jag inspireras av att se det fantastiska jobb som våra svenska bönder gör varje dag. Det finns så mycket som är bra – men som inte alltid syns eller förstås.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– För mig har det varit värdefullt att komma in i en organisation, bygga förtroende och nätverka internt. När man lär känna människor, visar vad man kan och är generös med sin kompetens – då växer ofta nya möjligheter fram naturligt. Det har hjälpt mig att få mer ansvar, testa nya roller och utvecklas inom områden jag kanske inte ens visste att jag var intresserad av från början. Så mitt tips är att se varje uppgift och kontakt som en chans att bygga relationer och skapa förtroende – det leder ofta längre än man tror.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Jag kan verkligen rekommendera den. Kursen ger en tydlig helhetsbild. Det handlar inte bara om enstaka verktyg, utan om att förstå hur man analyserar data och tar datadrivna beslut. Oavsett om du är ny i ämnet eller vill få bättre koll på hur du jobbar mer strukturerat med data, så är det en jättebra startpunkt. Kursen gör dig trygg i datadriven marknads­föring.

Fotograf: Ewa Stackberg.

Frukost, flirt och ketchup – så skapade vi en kampanj för en ensam generation

Grattis till er vinst! Hur kändes det att få en merit i Young Ones – och vad betyder det för er personligen?

Felix: Stort tack! Det betydde väldigt mycket för oss att få ett kvitto på att allt hårt arbete och att de många timmarna under kvällarna och helgerna på praktiken som vi lagt ner för att göra det så bra vi bara kan till slut resulterade i en vinst. Extra kul att ha vart med som en bidragande faktor till att få göra både Berghs och i förlängningen oss själva historiska.

Klara: Tack! Det kändes så kul att den tid och det engagemang vi lagt ner gav resultat. Precis som för så många andra i år, vilket syns i skolans resultat som den skola som kammade hem flest priser i år! Men personligen är det också ett bevis på att det går att vara kreativ som strateg, och att det går att ta steget längre.

Boris: Tack så mycket. Super kul var det och betyder mycket! Att all tid vi spenderade med detta arbete varje dag efter praktiken och under helgerna gav möda, var otroligt skönt och givande! Alltid kul att vara med och skriva några ord i historieböckerna nu när Berghs blev världens bästa skola.

Berätta lite om ert bidrag – vad handlade det om och hur såg er process ut?

Vår brief handlade om att göra Heinz Jalapeno Ketchup till det självklara valet för Gen Z till frukost. Utifrån det hade vi en lång strategisk process där vi utforskade olika spår, vissa bättre än andra och ganska många dumma, efter det landade vi i det som alltid varit sant: att Heinz är en ikonisk matchmaker. Precis som i kombon jalapeño och ketchup; oväntad, men perfekt. Utifrån det föddes vår idé: kan Heinz även hjälpa unga att hitta sin perfekta match? Vi gjorde Heinz Jalapeño Ketchup till The First Meal of a Date genom att placera vending machines, eller “Food-o-Booths” (svenska?), vid New Yorks nattlivshotspots. Där du och din nyfunna flamma kan betala för er första gemensamma frukost  med er första bild tillsammans. Snapchat blev nyckeln till att hitta närmaste automat, men också till att kampanjen kunde spridas organiskt i sociala flöden.

Vi lekte mycket med copy under processen och landade i uttryck som: “The best dates end with breakfast – and the best mornings start with a little heat.” På gränsen till töntigt men också kul, en låg tröskel för människor att ta till sig som passar målgruppen. Vårt mål var att skapa något som faktiskt kunde göra skillnad för Gen Z som är ensam och som på riktigt längtar efter verkliga romantiska möten. 

Vad tror ni det var som gjorde att just ert bidrag stack ut i tävlingen?

Det var smart att koppla till att Gen Z är den mest ensamma generationen någonsin och att uppmuntra till riktiga möten för att skapa en emotionell koppling till produkten. Det låg helt i linje med den lekfulla personlighet som Heinz redan har som varumärke. Att använda element som photobooths och Snapchat, som är populära i målgruppen, gjorde upplevelsen interaktiv och naturligt integrerad med varumärket.

Vårt sätt att positionera Heinz som en matchmaker och samtidigt möta ungas längtan efter äkta romantiska möten var något unikt som nog fick oss att sticka ut.

Ni är alla strateger, men har också jobbat kreativt i projektet – hur gick tankarna där?

Felix: Det var långt ifrån självklart att vi skulle dra projektet hela vägen bara vi tre från början, men ju längre tid vi jobbade tillsammans så kände vi att vi kan nog löpa hela linan ut och få ihop det här själva.

Boris: Vi var en så bra grupp med tidigare erfarenheter som kompletterade varandra, så ju längre arbetet gick så insåg vi att vi hade verktygen som krävdes för att göra ut allt själva. Vi har alla olika kreativa kompetenser som matchar bra när det kommer till att få ihop en helhet som känns skarp.

Klara: Det var också ett sätt att utmana oss själva i att våga tro på att vi kunde mer än vad man kanske initialt tror att man har förmågan till, att ta saker steget längre och våga testa den känsla som vi alla haft; att man vill vara en del av hela processen. Och ju längre arbetet gick blev det kanske även en viss stolthet att söka in till en kreativ tävling som en grupp bestående av bara strateger.

Ser ni er själva som kreativa strateger, strategiska kreatörer – eller något helt annat?

Felix: Här tycker jag alltid att det är svårt att avgöra var gränsdragningen går, jag ser mig nog själv mer som en strategisk kreatör än en renodlad “klassisk” strateg, även om jag verkligen uppskattar den strategiska processen. Jag tror att framtiden i reklambranschen kommer att innebära att du behöver vara mer mångfacetterad i din yrkesroll och kunna vara lite båda delar och att kunna göra det bra. 

Klara: Jag tror att alla människor är kreativa, det handlar bara om att ta tillvara på det. Nyckeln till att lyckas i en värld och en bransch som blir allt mer komplex är att våga tänka nytt och kliva utanför de givna ramarna. Samtidigt behöver man kunna sitt hantverk och gör man det kan man använda det på ett sätt som känns relevant och nytt. Jag tycker att strategi i grunden är kreativt, för det handlar om att koppla ihop komplex fakta och förvandla det till något intressant och användbart. Därför ser jag mig som en kreativ strateg.

Boris: Jag kör nog på ett kort svar här och säger att jag ser mig själv som en Kreativ Strateg. 

Hur tycker ni att gränsen mellan strategi och kreativitet ser ut idag – och hur såg den ut i ert projekt?

Det känns som den alltmer har suddats ut över tid. I en tid när vi möts av reklambudskap vart vi än vänder oss så behöver det finnas en sanning i det som kommuniceras för att det ska kunna nå fram på riktigt. Man behöver kunna analysera samtiden och se vart strömningarna går för att skapa något som känns relevant, där människor tillåts vara mångfacetterade och komplexa och att kommunikationen kan svara mot det, saker, känslor och situationer vi kan dela som porträtteras i kommunikationen. Vår värld blir mer komplex då behöver kommunikationen hitta nya vägar för att vara relevant. 

Sedan sett till vårt projekt så var det av vikt för oss att det vi skulle göra ut hade en sanning bakom sig. Så det kreativa hade sin anledning att finnas.

Vad har ni lärt er om er själva och ert sätt att arbeta efter det här projektet?

Vi har blivit väldigt goda vänner under tiden på Berghs och hade redan innan vi började på det här projektet spenderat mycket tid med varandra vilket märktes när vi jobbade ihop. Vi har alltid haft väldigt högt i tak och en öppen kommunikation med varandra. Något som har har varit kritiskt till när det kommer till att få ut ett bra resultat, att vi vågar vara öppna med vad vi tycker i stort som smått utan att det uppstår någon schism. Vi har lärt oss hur vi ska bearbeta den kreativa processen och hur vi kan dra det strategiska vidare till konkreta uttag och kunna fullfölja den linan med en bra grund.

Har ni något råd till andra strateger som vill våga ta mer plats i kreativa sammanhang?

Felix: Det strategiska är en alltmer viktig grund för att kunna göra stark och sann kreativ kommunikation, det är en tendens som vi ser i branschen generellt. Det är viktigt att ta med sig och att våga utmana sig själv och tro på det man gör. Lägg ner timmarna som krävs för att kunna bredda din kompetens och harva med sånt som är utanför din comfort zone för att utvecklas. Det är definitivt värt det i slutändan både i skolan och i det framtida arbetslivet. 

Boris: Mitt råd är att våga, det kan ses som ett stort steg att stega in i de kreativa ”finrummen”. Men sanningen är att alla är kreativa och vi alla har bra idéer!

Klara: Våga göra det som är kul och dra nytta av alla dina erfarenheter du har, intresse för människor som är grunden i strategi är kanske den bästa vägen in i idéer. Tänk också att strategin verkligen fungerar som ett kreativt snöre som kan löpa genom ett projekt.

Se caset här:

Läs mer om caset här:
https://www.oneclub.org/awards/youngones/-award/56213/most-important-meal-of-a-date/

Berghs studenter toppar listorna i One Show

1. Berätta hur det känns att bli prisad på den här nivån för sitt arbete?
Adam: Man hamnar lätt i lite av en bubbla på Berghs, så att få mäta sig på en internationell nivå är väldigt spännande. Och att bli prisad så här är såklart otroligt kul och ett bevis på att allt slit lönar sig.

Lucas: Helt sinnessjukt kul och galet stort! Det är nästan för bra för att vara sant, något känns lurt. Snart kommer väl Danny Saucedo fram med dolda kameran och avslöjar att allt bara var ett skämt. Men det är självklart ett fantastiskt kvitto på att jag faktiskt har lärt mig något under tiden på Berghs. Och att alla timmar i klippbunkern på skolan var värt det.

2. Hur såg förberedelserna ut inför One Show?
Adam: Även om det som skickas in klipps ned till snärtiga casefilmer på 1-2 minuter så ligger det sjukt mycket jobb bakom. Det gäller att hitta personer man trivs att jobba ihop med, och att skaffa kaffekort i repan.

Lucas: Det viktigaste för mig var att teama upp med klasskompisar som jag både jobbar bra med och har väldigt roligt med. När man lägger ner så mycket tid, är det avgörande att kunna varva jobb med skratt och dumheter. Annars blir det svårt att orka med allt slit.

3. Hur har din tid på Berghs påverkat dig som kreatör och som person?
Lucas: Innan Berghs var jag inte mycket till kreatör överhuvudtaget. Jag sökte copyprogrammet mitt i brinnande livskris efter att ha tagit en kandidatexamen i grafisk design – och insett att jag suger på grafisk design. Så jag är otroligt tacksam att jag hittade rätt inom copywriting tillslut. Det har jag Berghs att tacka för. Som person har jag blivit tryggare i mig själv och börjat tro på min egen förmåga. Lite grann i alla fall.

Adam: Berghs har varit lite som att kastas in i en torktumlare. Det har varit otroligt spännande, jobbiga, läskiga men framförallt roliga stunder. Man har vuxit enormt av det. Både som kreatör och som person.


4. Hur hittar du ditt flow när du ska skissa på en idé?
Lucas: För mig är det viktigt att följa energin. Platt tips, absolut. Men ack så sant. Det är svårt att hitta driv i något man inte riktigt tror på eller tycker är kul. Sen är jag även en stor förespråkare för att idén måste kännas pratvänlig och relevant. När magkänslan säger ”fan vad sant!” – då är man nästan alltid på en bra plats. Och då blir det mycket roligare att spinna vidare och bygga ut idéen.

Adam: Det är inte alltid lätt att hitta ’’flow’’. Det gäller att fortsätta sitta och försöka och försöka, till slut snubblar man fram något som bara känns rätt och då brukar flowet komma naturligt.

5. Har du något tips på hur man får kreativiteten att flöda?
Adam: Att börja tänka på vad som är det absolut sämsta idén man kan komma på för briefen brukar låsa upp mycket. Dessutom brukar det komma fram väldigt många roliga saker ur det som man kan skratta åt ihop, redan där är man på en rätt bra plats rent kreativt.

Lucas: Brainstormingmöten är överskattade! När man får en brief förväntas man ofta börja pumpa ut idéer direkt tillsammans med gruppen – då upplever jag ofta att det tar totalstopp i skallen. Mitt bästa hack är därför att alla i gänget får egentid och grubblar var för sig ett tag, sedan samlar man ihop tankarna och diskuterar tillsammans.


6. Vad har du för tips till framtida studenter som ska vara med och tävla nästa år? 
Lucas: Lusläs briefen och identifiera ett tydligt problem som går att lösa med hjälp av kommunikation. Jag har allt för många gånger hamnat i situationer där man har tänkt "Den här idén är ju skitkul, varför flyger det inte?” bara för att inse att juste, det finns ju inte en enda person i hela världen som kommer bry sig ett skvatt om det här. Men framför allt: var snälla mot varandra och unna varandra framgång. Det var så jäkla kul att få vinna tillsammans med klassen! Tänk att åka till New York och gå på gala alldeles ensam. Booooring.

Adam: Hitta ett unikt problem, hitta en unik lösning, hitta roliga människor att jobba med!

7. Vad drömmer du om härnäst?
Lucas: Just nu är jag otroligt taggad på att få börja jobba på en arbetsplats som jag mår bra på och nyttja allt jag lärt mig under de här två åren på Berghs – min förhoppning är att få ut skarpa case som löser riktiga problem. Och i framtiden hade det såklart varit jättekul att få vinna guldägg.

Adam: Lön. Men mest är man bara sugen på att få komma ut och göra riktiga jobb, och har man tur kanske vinna vuxenpriser också.

Spicy ketchup och heta böcker – så vann de juryns hjärtan i New York

1. Berätta hur det känns att bli prisad på den här nivån för sitt arbete?

Alice: Det går ju inte riktigt att vara annat än extatisk.

Martha: Så kul! Vi alla höll ju tummarna att vi skulle ta oss till New York, men att det faktiskt skulle hända kändes nästan overkligt.

Channa: Superkul såklart! Speciellt eftersom vi bara går i ettan. Att få åka till New York och dessutom vinna ett pris var otroligt. Och skönt att allt vårt jobb gav resultat!

2. Vad tror ni var det som gjorde just er idé så stark och vinnande?

Breakfast in Bed grundande sig i koppla ihop ‘spicy ketchup’ (Heinz Jalapeño) med ‘spicy books’ (erotisk litteratur, som fått ett uppsving online under de senaste åren). Styrkan i idén låg nog i att den var rolig, och lätt att förstå och ta till sig. Vi befann oss i en värld vi alla tyckte var superkul, vilket oftast är ett tecken på en bra idé. Framförallt bidrar det till att man orkar sitta alla arbetstimmar som krävs, utan att ge upp eller kompromissa med kvalitén. Idén var även grundad i ett väldigt stort community, vilket fick den att kännas extra relevant.

Att hitta bryggan som kopplar ihop två helt oväntade ting – på ett sätt som känns roligt utan att vara plojigt, och smart utan att vara torrt – är oftast en nyckel som öppnar upp till en hel del kreativitet. Och sedan hjälpte det att vi pitchade bra, såklart. 

3. Hur förberedde ni er inför själva pitchen?

När vi fick reda på att vi gått vidare till final var det bara att mötas upp på kvällarna efter våran praktik och jobba på med keynote, manus, och storytelling. Vi delade upp manuset mellan oss på ett sätt som skulle kännas levande och inte så uppstyltat. Dessutom såg vi till att anpassa allt utifrån våra personligheter och presentationstilar – vad som skulle lyfta idéen bäst – vilket definitivt var viktigt att lägga fokus på.

Vi hade även en ledig helg i NYC innan självaste tävlingen. Då gick vi runt och övade lite medan vi turistade. Typ, vi satt på en bar i Chinatown, och efter några margaritas sa vi: “Ska vi köra igenom det igen?” Det gjorde att vi repade utan att kompromissa på annat skoj.

4. Hur har ni arbetat som grupp – vad har varit era styrkor tillsammans?

Det allra viktigaste är att vi har haft väldigt roligt ihop. Arbetet har verkligen varit smärtfritt, i och med att vi har kunnat skämta, hänga, och haft en öppen och bra stämning. Varje gång vi har fått en idé som fått oss att skratta – vare sig det varit till casefilmen, enheterna, eller pitchen – har vi kört på det.

Vi har gemensamt trott på idén hela vägen och egentligen aldrig tröttnat på den. I och med detta, behöll vi lusten i arbetet hela vägen in i maj, trots att vi hade jobbat på det sedan januari. En annan bra grej är att alla tre jobbade med både copy- och AD-grejer. Det gjorde att vi hela tiden kunde säga till om vi gillade eller inte gillade, för det hade ingenting med en specifik person eller roll att göra – det handlade bara om helheten.

En teknisk styrka som vi har är nog vår gemensamma scennärvaro och att vi har en naturlig kemi mellan oss som är tacksam för presentationer. Och framförallt: humor! Någonting vi märkte under pitchen var att amerikanerna inte var helt vassa på att få publiken att garva, vilket faktiskt var lite förvånande.

5. Vad betyder den här vinsten för er personligen?

Alice: Det är en bekräftelse på att man faktiskt blir belönad av att pitcha idéer på ett kreativt och nytänkande sätt – i och med att mycket av jobbet går ut på att vinna pitcher. Speciellt för mig som vill jobba utomlands i framtiden, är det ju inte så pjåkigt att ha på CV:t.

Martha: Det är ju verkligen ett kvitto på att man lärt sig så mycket under bara första läsåret på Berghs. Det betyder även mycket att vi vann med just detta bidrag, eftersom det visar på att vad man själv tycker är kul går hem!

Channa: För mig betyder det att jag kan våga lita på min magkänsla. Man tvekar ju såklart ibland, men det känns skönt att det lönar sig att göra något lite knäppt och kul.

6. Vad skulle ni vilja säga till framtida studenter som också ska tävla i Client Pitch?

Alice: Var roliga! Ni tjänar så mycket på att köra lite skämt, skruva upp den torra svenska humorn ännu en grad, och inte vara rädda att göra eller säga saker som kommer få er att sticka ut bland mängden. Juryn är också bara människor, och alla i hela världen älskar att få garva litegrann.

Martha: Det finns otroligt mycket hjälp att få av folk på Berghs, f.d. vinnare, och folk i branschen, som alla är så hjälpsamma och villiga att ge feedback och tips – men i slutändan är det viktigt att själv avgöra vad man tycker visar upp ens idé på bästa sätt.

Channa: Förenkla så mycket det går, det ska vara enkelt att ta till sig för de som tittar. Och man märker om personerna som pitchar tror på idén själva och det gör så himla mycket! Se till att ta hjälp från andra och få feedback, men lita på magkänslan också. Se till att lägga tid på att repa så att ni kan allt som ett rinnande vatten, då blir det också lättare att vara öppen och anpassa sig ifall något inte blir som man tänkt sig.

Höstens kvällskurser på Berghs

Hör deltagarna Jack och Clara berätta om hur det var att läsa en kvällskurs:

HÄR ÄR BERGHS KVÄLLSKURSER HÖSTEN 2025

(sorterade efter kursnamn).
Fristående kurser på kvällstid, i våra lokaler på Bobergsgatan 48 i Stockholm.
Frågor? Chatta gärna med oss.

Art Direction
Ta dina kunskaper inom art direction och grafisk formgivning vidare. Fördjupa dig inom strategi, koncept och visuellt genomförande. Med den här kursen på ditt CV är du väl förberedd för att fortsätta din karriär som Art Director.
Kursansvarig: Robert Hedlund
Kursstart
: 15/9

Berghs Intro
Är du nyfiken på kommunikations­branschen? Har du ett intresse för att tänka kreativt och idébaserat men vill få en bild över vilka möjligheter som finns inom studier och yrkesval i kommunikations­branschen? Då är Berghs Intro kursen för dig.
Kursstart:
OBS: 28/8 

Content Creation Start
Varje dag möts vi av bilder och filmer på sociala medier, även kallat content. Men vilka är det som skapar allt innehåll och hur gör dom det? I denna kurs får du verktyg för att kunna påbörja din karriär i djungeln av content och kunskaper kring hur man går från idé till färdig produkt.
Kursansvarig: Mimmi Onsum 
Kursstart: 15/9

Copywriting
Du som har koll på grunderna inom copywriting vet att det är en sak att skriva för att informera – och en helt annan att skriva för att kommunicera. Här lär du, som redan har en vässad penna, dig ännu mer om verktygen bakom en text: hur du hittar rätt tonalitet, rätt tilltal till rätt målgrupp och ser till att orden inte bara når ut, utan in.
Kursansvariga: Embla Sue Panova
Kursstart:
15/9

Datadriven marknads­föring Start
Är du nyfiken på att arbeta datadrivet och målinriktat? Har du hört talas om begrepp som growth- och performance marketing, och vill förstå vad det innebär? Då är den här kursen för dig!
Kursansvarig: Ignacio Varas
Kursstart: 15/9

Foto Start
Här får du en introduktion till fotografyrket och inblick i vilka grunder som är viktiga för att kommunicera med hjälp av kameran. För att ta de där bilderna som verkligen säger mer än tusen ord krävs ett särskilt öga samt kunskapen om vad som gör en bild bra – och vad som gör den perfekt.
Kursansvariga: Niklas Palmklint
Kursstart: 15/9

Grafisk design Start
Är du nyfiken på att arbeta som visuell designer? På denna introduktionskurs får du en övergripande förståelse för vad yrket kan innebära genom en rad olika synsätt, metoder och verktyg och sedan lösa kommunikativa utmaningar med hjälp av dessa.
Kursansvariga: Charlotte Källström och Noa Carle
Kursstart:
15/9

Marknads­kommunikation
En spännande och utvecklande kurs för dig som redan har arbetat med kommunikation på något sätt och nu vill skaffa dig ännu mer kunskap inom marknads­kommunikation. Här ligger fokus på att ge dig grunderna inom ett lyckat kommunikationsarbete med verktygen strategi, koncept, PR och content.
Kursansvarig: Karolina Moberg
Kursstart: 15/9

Strategisk kommunikation och PR
Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap om hur du arbetar med kommunikation och PR idag, från strategi till genomförande.
Kursansvarig: Per H Frykebrant
Kursstart:
15/9

Osäker på vilken kurs du ska välja?

Lästips! Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen. Exempelvis intervjuer med lärare eller kursdeltagare.

Hoppas att vi ses på Berghs i höst!

Här hittar du hela Berghs kursutbud – för vi har såklart inte bara kvällskurser, utan även kurser på dagtid och på distans.

5 tips på hur du tar datadrivna beslut inom marknads­föring

Hej Ignacio! Vem är du?

– Jag är en före detta simlärare från Västkusten som letade sig till Stockholm för att plugga marknads­föring. Började min karriär i startup­världen för att sedan arbeta på Cancerfonden med growth och nu är jag Player Growth Manager på Avalanche Studios. Jag är även kursansvarig för kvällskursen Datadriven marknads­föring Start här på Berghs. Väldigt roligt!

SÅ tar DU datadrivna beslut inom marknadsföring:

1. Identifiera vilka nyckeltal som är viktiga

När det kommer till marknads­föring så finns det siffror i mängder, långt ifrån alla siffror har volymen eller vikten som krävs för att göra en skillnad på affären. Samspela med intressenter på olika avdelningar, be om access till deras analysverktyg och börja bekanta dig med vilka nyckeltal som spelar roll.

2. Lär dig tolka hur marknadsinsatser påverkar nyckeltalen

Vad händer med nyckeltalen när vi slänger in slänger in ved i kaminen? Ökar trafiken i Tyskland men ingen handlar, men i Nederländerna handlar fler utan någon marknads­föring? Se bortom kampanjen och dyk ner i nyckeltalen. Vad var det som hände och varför?

3. Titta på datan över tid för att förstå effekterna

För att ta välgrundade beslut måste vi kontextualisera datan i tid, alltså jämföra hur det såg ut innan, hur det såg ut under och hur det såg ut efter. Gör du inte detta riskerar du antingen att ta glädjebeslut (oj det gick så bra, vi ökar budgeten, oj vad dåligt det gick) eller kanske helt missar en möjlighet att tälja guld.

4. Ställ frågor

Närma dig datadrivet beslutsfattande med ett barns nyfikenhet. Ställ frågor till domänexperter för att förstå deras verklighet men också frågor till dig själv. Vad betyder egentligen siffrorna du har framför dig och kan de betyda någonting annat?

5. Dokumentera

När vi tar datadrivna beslut leder det oftast till att något antingen händer eller inte händer, en kampanj kan prestera bättre, sämre eller helt sakna effekt. Dokumentation är nyckeln för att minnas vilka ändringar vi har gjort så att vi kan ta ännu bättre beslut nästa gång.

Vill du lära dig mer?

Gå kursen Datadriven marknads­föring Start på Berghs.

Från flygplansfrukost till global succé – idéerna bakom priserna

Grattis till era vinster i både Young Ones och Clio Awards! Hur känns det att vinna i två så prestigefulla, internationella tävlingar samtidigt?
Tack snälla! Det känns ju såklart jätteroligt. Det är ett jättefint kvitto på att jobbet vi har lagt ner håller en internationell nivå och att vi, i början av våra karriärer, är på rätt väg.

Kan ni berätta lite om de bidrag ni vunnit med? Vilka briefer arbetade ni med, och hur kom ni fram till era lösningar?
Absolut! I Young Ones One Show har vårt case Carry-On Ketchup vunnit tre pennor och blivit finalist i Client Pitch. Briefen var väldigt specifik: att få Heinz Jalapeño Ketchup att bli synonymt med frukost, men vi valde att smalna av den ännu mer.

Vi satt och pratade om briefen, och någonstans kom vi in på flygplansfrukostar och hur de är en av de värsta frukostarna man kan äta. De är ju så otroligt smaklösa. Det fick sin förklaring när vi hittade fakta om att man tappar 30 procent av smaksinnet när man flyger. När vi sedan upptäckte att stark och syrlig mat är opåverkad blev idén så självklar: att göra en liten travel size-flaska av ketchupen som man kan ta med sig på flyget för att göra de annars smaklösa frukostarna smakrika. Det är alltid tacksamt när man har en sådan typ av strategi, för då blir det så mycket lättare att komma på en idé.

Och i Clio har vi vunnit silver med FLARE, som även blev shortlistad i två andra kategorier och fick en merit i Young Ones ADC. Det är en appidé där man kan signalera olika typer av incidenter under konserter med hjälp av sin mobilskärm. Det var ett arbete vi gjorde under kursen Creative Innovation på Berghs, då briefen var att skapa en teknisk lösning på ett problem inom kulturbranschen.

Det andra caset som vann i Clio är agood Masterpiece, som vi gjorde tillsammans med Alice Rylander i vår klass. Det började i kursen Idé och konceptutveckling 1, där vi fick i uppgift att sälja agood companys stenanteckningsböcker. Efter många samtal och mycket research landade vi i att fokusera på att framhålla materialet. Det var något speciellt med papper gjort av kalksten, och när vi insåg att samma material är den främsta byggstenen i flera av världens mest ikoniska byggnader kändes det självklart att placera anteckningsböckerna i samma kontext.

Därefter följde dagar av klippande och klistrande när vi bestämde oss för att vika byggnaderna i stenpappret. Sedan spenderade vi lång tid i Berghs fotostudio och i Photoshop. Det är en otrolig lyx att Berghs har dessa utrymmen, och det är fantastiskt att kunna nyttja dem. Det var ett jätteroligt grupparbete och kul att något vi gjorde så tidigt på Berghs tog sig ända hit. Sedan känns det extra speciellt att caset vann i kategorin Print & Out of Home Craft, Art Direction, eftersom det ligger så mycket hantverk bakom.

Finns det något av era bidrag som ni själva tycker är särskilt intressant eller meningsfullt? Vad heter det, och vad gör det relevant i dagens kommunikations­landskap?
FLARE fyller en otroligt viktig funktion och skulle verkligen behöva finnas, med tanke på hur många incidenter som inträffat på konserter de senaste åren. Eftersom det är svårt att få hjälp snabbt när det är trångt och högljutt, såg vi ett stort behov av att på ett enkelt sätt kunna signalera pågående incidenter. Då mobiler redan finns överallt i publiken, kändes det självklart att använda dem. Det gör att idén blir tillgänglig för många.

Hur såg processen ut när ni tog fram era tävlingsbidrag – från idé till färdig lösning?
Vi började med att prata om respektive brief och göra research. Då kollade vi på allt från målgruppen till varumärket. Sedan rullade vi fram en whiteboard och försökte strukturera upp våra tankar. Där plockade vi fram det som kändes relevant, och någonstans mitt i allt började idéerna formas.

Därefter började arbetet med att förverkliga dem på bästa sätt. Det handlade mycket om att skriva och skriva om, skapa assets och klippa casefilm. Vi provade oss fram och till slut hittade vi det rätta.

Har ni fått någon coachning eller feedback under arbetets gång? I så fall, från vilka och på vilket sätt hjälpte det er?
Vi hade förmånen att Berghs organiserade tävlingshandledningar med kreatörer från branschen, och vi vill rikta ett extra stort tack till Teodor Nisbel Fjäll, Viktor Einarsson, Carl Lauren och Ludvig Bornholm för att vi fick deras tid och input. Det är otroligt värdefullt att få höra ett utomstående perspektiv och se om idén landar rätt. Det är lätt att fastna i det man gör, och då är det bra att kunna diskutera med någon som inte har suttit med det. Dessutom är det ett stort plus att de är fantastiska kreatörer som verkligen utmanade oss, för det gör oss bättre.

Hur ser ni på att tävla i internationella kreativa tävlingar – vad betyder det för er personligen och professionellt?
Vi har ända sedan starten på Berghs känt oss otroligt tacksamma och privilegierade över att ha fått en plats här, och därför vill vi verkligen ta vara på det och de möjligheter som finns.

Internationella kreativa tävlingar är en otroligt bra plattform för att bli en bättre kreatör och en drivkraft att pusha sig själv. Att jobba med internationell kommunikation kräver att man har ett ännu bredare tänk och ser det från nya perspektiv, vilket är både utmanande och väldigt lärorikt.

Har ni några tips till framtida studenter som ska tävla i internationella tävlingar som dessa, vad bör man tänka på samt fokusera på för att nå er framgång?
Vårt bästa tips är att vara så rak i sina idéer som möjligt. Vad är problemet, insikten och lösningen? Hur paketerar man idén så att man förstår den på bästa sätt? Det är oftast de i grunden enkla idéerna som ger störst effekt. Och lägg tid på strategin. Reklam är som bäst när den löser verkliga problem, stora som små.

Young Ones
Case: Carry-On Ketchup, Heinz – Young Ones One Show – Silver x2, Brons, Client Pitch Finalist

The Clio Awards

Case: FLARE, Live Nation – The Clio Awards – Silver, Shortlist x2, Young Ones ADC – Merit

Case: agood Masterpiece, agood company – The Clio Awards – Brons

Lusten till ord. Och olusten.

För ett tag sedan köpte jag 20 kg legobitar. Det var till min yngste son. Alla bitar huller om buller i en gigantisk plastkasse med dragkedja. Innehållet är som resterna av ett Legoland i ruiner. Stora bitar. Små bitar. Jättesmå bitar. Pyttesmå bitar. Gula, gröna, röda, svarta, blå, någon odefinierbar färg (mull?) och flera andra färger som en färgblind (jag) inte ska försöka namnge. Möjligheterna är oändliga om man är fri i tanken. Fasansfulla om man gillar ritningar och tydliga instruktioner. Jag tänker att varje legobit är ett ord i svenskan, även om jag tvivlar på att säcken innehåller 126 000 bitar. (Fast det är inte omöjligt).

Jag kan välja vilka ord jag vill. Skärmen är oskriven. Tangenterna orörda som en spegelblank vattenyta när dagen gryr. Jag sticker ner handen i kassen och tar upp en näve ord. Där ligger många ”och”, svenskans vanligaste ord, men plötsligt dyker ett ovanligare upp: sykofant. Vad ska jag göra med det? ”Första dagen på savannen såg vi en flock sykofanter på avstånd. Vi höll distansen eftersom de är så oberäkneliga.” Kanske snarare: ”Styrelserummet var fullt av sykofanter.”

Jag sticker ner handen än en gång och drar upp ordet ”stringens”. ”Du behöver mig! Det är alltid mig du letar efter desperat i slutändan”, säger det triumfatoriskt. Kärleken till ord, är ämnet (sa Bill). Jag lägger undan det för senare användning.

Nästa näve ord är jobbigare för den som skriver. Först i kön är ”tvivlet”. Och med sig har ”tvivlet” sin kompis ”självföraktet”. Bakom dem stampar ”hånflinet” rastlöst. Hoppar jämfota för att inte glömmas bort. ”Skuld” och ”skam” armbågar sig fram och hänger över axeln. Svårälskade ord som lätt sopar undan konkurrenter som ”briljant”, ”begåvad” och ”fängslande”. Men man vänjer sig, som Kjell Höglund sjunger.

Ord beskriver vår livsbana. Banal insikt, men lätt att glömma bort. Det första sagda ordet, det första lästa ordet, första frigörelsen, första anställningen, första kärleksförklaringen, första avskedet. De sista orden. Orden kommer på rad längs ledstången som är våra liv. De fungerar som fästpunkter. För min del är ett av dessa ord ”fluortant”. Jag glömmer inte när jag lärde mig det för första gången. Inte situationen heller. Jag var åtta år.

Svenskans vackraste ord är enligt läsarna till en av våra morgontidningar ”förgätmigej”. Åtminstone 2024. Kanske är det ett uttryck för en av våra största fasor: Att bli ensamma och bortglömda. Ord som besvärjelser mot våra rädslor. Ett av de fulaste enligt undersökningar är ”svenne”, kanske en spegel av samma rädsla; att inte vara någon särskild. Här radar obehagsorden upp sig: anonym, intetsägande, medelmåttig, fjuttig, tråkig, långrandig, halvdan, slätstruken, ordinär. Grå, kort och gott. Eller inte särskilt gott.

Själv tycker jag ”tvärsäker” är ett av de fulaste. Bristen på ödmjukhet, reflektion, självkritik, nyansering. Andra ord tappar i värde och är som avställda tågvagnar på rangerbangården. ”Kollektiv” har (tyvärr) fått något musealt över sig. ”Empati” har förlorat kraft. ”Stadga” och ”förutsägbarhet” rullar in på sidospår. ”Trygghet” har blivit sällsyntare och uppträder ofta med ”bristen”.

Lusten till ord och olusten är svåra att skilja åt, speciellt för den som har skrivandet som yrke. Att hitta rätt kan vara utmattande. Men att kliva över tröskeln av obehag och befinna sig i texten, att välja det exakt rätta ordet, att upptäcka nya och vrida och vända på dem, är en kärlek som inte svalnar eller falnar. Den fylls på dag för dag. Från första ordet till det sista.

Staffan Ryberg, Copywriter
(Programansvarig ArtDirector/Copywriter 2005-2009)

Välkommen till Berghs festival 2025: State of Words.

BERGHS ÄR BÄST I VÄRLDEN - HISTORISK TOPPLACERING I YOUNG ONES

Young Ones arrangeras årligen av The One Club for Creativity i New York och anses vara en av världens mest prestigefyllda tävlingar för kreativa skolor och studenter. Tävlingen samlar bidrag från hundratals utbildningar världen över och studenterna tävlar med sina vassaste kampanjer, koncept och kreativa idéer. Berghs har under årens lopp prenumererat på topplaceringar och vunnit många priser och utmärkelser, men nu stärker skolan alltså sin position ytterligare med “School of the Year”.

“Det smäller såklart oerhört högt att vi får klättra överst på prispallen i år och titulera oss bäst i världen. Prestationen växer än mer i ljuset av att vi når förstaplatsen genom hur studenterna presterat i client brief-kategorin, där det handlar om att lösa verkliga kommunikationsutmaningar åt skarpa kunder. Produktionsvärdet i många av bidragen våra studenter konkurrerar med i tävlingen som helhet är enormt, så det känns glädjande att kraften i riktigt bra idéer fortfarande kan trumfa det” säger Svante Ahlman, Programansvarig för programmet Art Director/Copywriter på Berghs School of Communication.

”Det är en historisk vinst i en av världens mest prestigefyllda tävlingar för unga kreatörer. Vi står vi högst upp på pallen – som första europeiska skola någonsin. Det här priset är en hyllning till våra studenter, som gång på gång utmanar, tänjer gränser och skapar kommunikation som gör skillnad. Det är också ett kvitto på att vår modell och våra lärare håller världsklass. Vi är så otroligt stolta – och ännu mer motiverade att fortsätta leda utvecklingen inom kreativ kommunikation” säger Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication.

“We are so excited to announce that Berghs School of Communication is the Young Ones 2025 school of the year. Berghs’ outstanding work, particularly in the One Show Brief Competition, has skyrocketed them to the top of our College Rankings.” säger Jenna Brandvold, Education Manager One Club.

I år var 23 studenter från Berghs på plats i New York för att ta emot 38 priser kopplade till Young Ones. Berghs fick totalt nio guld, tio silver, åtta brons, nio hedersomnämnanden och en vinst i Client Pitch-kategorin under kvällen. Se alla Berghs case här.

Berghs ranking* över åren:

2025: 38 awards, ranking nr 1
2024: 33 awards, ranking nr 4
2023: 17 awards, ranking nr 10
2022: 17 awards, ranking nr 4
2021: 25 awards, ranking nr 4
2020: 20 awards, ranking nr 3

*The One Club gör en årlig “Global Creative College Rankings” där skolor får poäng baserat på antal belönade bidrag från studenterna på skolan.

Tre amerikanska skolor har haft första positionen sedan man startade med College ranking 2018. School of Visual Arts (SVA), ArtCenter College of Design/Pasadena och Brigham Young University/Provo (BYU). Jämförelsevis: SVA i New York utbildar framtidens designers och creative professionals och har 7000 studenter inom 30 heltidsprogram. ArtCenter är en global ledande designskola som utbildar över 2000 studenter varje år inom 10 program.  Detta att jämföra med Berghs 280 studenter inom 10 program.

Här är de vinnande bidragen från Berghs 2025

Philly Spots, Philadelphia
Art Director: Adam Wibom
Copywriter: Lucas Kronemyr, Daniel Sjörs
Valör: Guld x 2, silver
Casefilm:

Lifeline in Plain Sight, Sunsilk
Art Director: Selma Lindén, Nelly Therén
Copywriter: Shalisa Taylor
Valör: Guld x 2, silver
Casefilm:

Exhibition 101, Vaseline
Art Director: Jacqueline Axén Linderl
Copywriter: Gabriella Rehn Molander
Designer: Tuva Boman, Anyela Mohlin
Valör: Guld, silver x 2
Casefilm:

The Missing Piece, Perdue
Art Director: Alicia Hedtjärn, Almy Kjellberg
Copywriter: Ludvig Pettersson
Valör: Guld, silver och brons
Casefilm:

The Perfect Finish, Perdue
Art Director: Olivia Matthiesen Stenberg
Copywriter: Ella Hahn, Johanna Jovlunden
Valör: Guld, brons
Casefilm:

Victories of the Past, Clash Royale
Art Director: Wilma Stenberg
Copywriter: Lucas Kronemyr, Tess Lundvall
Valör: Guld, brons x 2
Casefilm:

A Fair Cut, Sunsilk
Art Director: Oda Rabenius
Copywriter: Daniel Sjörs
Valör: Guld
Casefilm:

Carry-On Ketchup, Heinz
Art Director: Viktor Klouras
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Silver x 2, brons
Casefilm:

Ketch-up Meetings, Heinz
Art Director: Olivia Matthiesen Stenberg, Adam Wibom
Copywriter: Lucas Kronemyr, Ella Hahn
Valör: Silver x 2
Casefilm:

Crtl+Shift+Vaseline, Vaseline
Art Director: Alicia Hedtjärn, Almy Kjellberg, Jacqueline Axén Linderl
Copywriter: Ludvig Pettersson, Gabriella Rehn Molander
Valör: Silver, brons x 2
Casefilm:

Breakfast in Bed, Heinz
Art Director: Channa Ekborg, Martha Falkenberg
Copywriter: Alice Maddock
Valör: Brons och merit
Client Pitch Winner
Casefilm:

The Sound of Crispiness, Perdue
Art Director: Almy Kjellberg
Copywriter: Ludvig Pettersson
Designer: William Rundström
Valör: Merit x 3

FLARE, Live Nation
Art Director: Viktor Klouras
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Merit
Casefilm:

Feel the Music, Spotify
Art Director: Almy Kjellberg, Alicia Hedtjärn
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Merit
Casefilm:

Spotify Caraoke
Art Director: Viktor Klouras, Uno Bertilsson
Copywriter: Ludvig Pettersson
Valör: Merit
Casefilm:

Most important meal of a date, Heinz
Strategist: Klara Andersson Åsman, Boris Lindström och Felix Hjertman Wester
Valör: Merit
Casefilm:

Halfway There, ICA Selection
Designer: Maja Janson, Amelie Borg, Clara Rollny & Marco Taccola
Valör: Merit
Casefilm:

Se alla Berghs case här.