BERGHS ÄR BÄST I VÄRLDEN - HISTORISK TOPPLACERING I YOUNG ONES

Young Ones arrangeras årligen av The One Club for Creativity i New York och anses vara en av världens mest prestigefyllda tävlingar för kreativa skolor och studenter. Tävlingen samlar bidrag från hundratals utbildningar världen över och studenterna tävlar med sina vassaste kampanjer, koncept och kreativa idéer. Berghs har under årens lopp prenumererat på topplaceringar och vunnit många priser och utmärkelser, men nu stärker skolan alltså sin position ytterligare med “School of the Year”.

“Det smäller såklart oerhört högt att vi får klättra överst på prispallen i år och titulera oss bäst i världen. Prestationen växer än mer i ljuset av att vi når förstaplatsen genom hur studenterna presterat i client brief-kategorin, där det handlar om att lösa verkliga kommunikationsutmaningar åt skarpa kunder. Produktionsvärdet i många av bidragen våra studenter konkurrerar med i tävlingen som helhet är enormt, så det känns glädjande att kraften i riktigt bra idéer fortfarande kan trumfa det” säger Svante Ahlman, Programansvarig för programmet Art Director/Copywriter på Berghs School of Communication.

”Det är en historisk vinst i en av världens mest prestigefyllda tävlingar för unga kreatörer. Vi står vi högst upp på pallen – som första europeiska skola någonsin. Det här priset är en hyllning till våra studenter, som gång på gång utmanar, tänjer gränser och skapar kommunikation som gör skillnad. Det är också ett kvitto på att vår modell och våra lärare håller världsklass. Vi är så otroligt stolta – och ännu mer motiverade att fortsätta leda utvecklingen inom kreativ kommunikation” säger Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication.

I år var 23 studenter från Berghs på plats i New York för att ta emot 38 priser kopplade till Young Ones. Berghs fick totalt nio guld, tio silver, åtta brons, nio hedersomnämnanden och en vinst i Client Pitch-kategorin under kvällen.

Berghs ranking* över åren:

2025: 38 awards, ranking nr 1
2024: 33 awards, ranking nr 4
2023: 17 awards, ranking nr 10
2022: 17 awards, ranking nr 4
2021: 25 awards, ranking nr 4
2020: 20 awards, ranking nr 3

*The One Club gör en årlig “Global Creative College Rankings” där skolor får poäng baserat på antal belönade bidrag från studenterna på skolan.

Tre amerikanska skolor har haft första positionen sedan man startade med College ranking 2018. School of Visual Arts (SVA), ArtCenter College of Design/Pasadena och Brigham Young University/Provo (BYU). Jämförelsevis: SVA i New York utbildar framtidens designers och creative professionals och har 7000 studenter inom 30 heltidsprogram. ArtCenter är en global ledande designskola som utbildar över 2000 studenter varje år inom 10 program.  Detta att jämföra med Berghs 280 studenter inom 10 program.

Här är de vinnande bidragen från Berghs 2025

Philly Spots, Philadelphia
Art Director: Adam Wibom
Copywriter: Lucas Kronemyr, Daniel Sjörs
Valör: Guld x 2, silver

Lifeline in Plain Sight, Sunsilk
Art Director: Selma Lindén, Nelly Therén
Copywriter: Shalisa Taylor
Valör: Guld x 2, silver

Exhibition 101, Vaseline
Art Director: Jacqueline Axén Linderl
Copywriter: Gabriella Rehn Molander
Designer: Tuva Boman, Anyela Mohlin
Valör: Guld, silver x 2

The Missing Piece, Perdue
Art Director: Alicia Hedtjärn, Almy Kjellberg
Copywriter: Ludvig Pettersson
Valör: Guld, silver och brons

The Perfect Finish, Perdue
Art Director: Olivia Matthiesen Stenberg
Copywriter: Ella Hahn, Johanna Jovlunden
Valör: Guld, brons

Victories of the Past, Clash Royale
Art Director: Wilma Stenberg
Copywriter: Lucas Kronemyr, Tess Lundvall
Valör: Guld, brons x 2

A Fair Cut, Sunsilk
Art Director: Oda Rabenius
Copywriter: Daniel Sjörs
Valör: Guld

Carry-On Ketchup, Heinz
Art Director: Viktor Klouras
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Silver x 2, brons

Ketch-up Meetings, Heinz
Art Director: Olivia Matthiesen Stenberg, Adam Wibom
Copywriter: Lucas Kronemyr, Ella Hahn
Valör: Silver x 2

Crtl+Shift+Vaseline, Vaseline
Art Director: Alicia Hedtjärn, Almy Kjellberg, Jacqueline Axén Linderl
Copywriter: Ludvig Pettersson, Gabriella Rehn Molander
Valör: Silver, brons x 2

Breakfast in Bed, Heinz
Art Director: Channa Ekborg, Martha Falkenberg
Copywriter: Alice Maddock
Valör: Brons och merit
Client Pitch Winner

Sound of Crispiness, Perdue
Art Director: Almy Kjellberg
Copywriter: Ludvig Pettersson
Designer: William Rundström
Valör: Merit x 3

FLARE, Live Nation
Art Director: Viktor Klouras
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Merit

Feel the Music, Spotify
Art Director: Almy Kjellberg, Alicia Hedtjärn
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Merit

Spotify Caraoke
Art Director: Viktor Klouras, Uno Bertilsson
Copywriter: Ludvig Pettersson
Valör: Merit

Most important meal of a date, Heinz
Strategist: Klara Andersson Åsman, Boris Lindström och Felix Hjertman Wester
Valör: Merit

Halfway There, ICA Selection
Designer: Maja Janson, Amelie Borg, Clara Rollny & Marco Taccola
Valör: Merit

Benjamin hittade sitt uttryck och utvecklades som illustratör

Hej Benjamin! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Benjamin Kruse och är senior grafisk formgivare på EFS (en missionsrörelse inom Svenska kyrkan) rikskansli i Uppsala. Där hamnade jag efter att ha studerat grafisk kommunikation på gymnasiet, ett år graphic design i England, haft jobb som tidningsredigerare, grafisk formgivare, frilansare och ett par år med traditionellt smide i Dalarna.

Benjamin Kruse

Hösten 2022 gick du distanskursen Illustration på Berghs. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Illustration har alltid varit den del av mitt arbete som känns mest lustfylld och givande. När det var dags för fortbildning på jobbet, och Berghs kom på tal, kändes det givet.

Vad tog du med dig?

– Det största för mig var tiden. Att man helt enkelt tvingas karva ut en del av sin täta livskalender och lägga den på att vässa sin penna och lyfta blicken. Men det var också värdefullt att få återkoppling på sina tankar och ge de andra kursdeltagarna nya infallsvinklar. Särskilt eftersom jag på senare tid har börjat få en allt mer arbetsledande roll.

Hur var läraren?

– Läraren Annika Sköld var proffsig och inkluderande. Det kändes aldrig som att hon försökte påtvinga någon sina egna ideal, utan att hon hittade styrkorna i var och ens språk.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– För egen del hamnade jag djupt nere i animeringshålet under de veckor vi hade en uppgift med rörlig bild.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Ja. Kursen fungerade som en bra repetition på saker jag fått lära mig tidigare och en nytändning av inspirationen. En Illustration (Robots, överst i artikeln. Reds. anm.) kunde jag bygga vidare på i mitt arbete. Jag blev också intresserad av den professionella delen av illustration och planerar att i framtiden kunna sälja mina alster.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– För tillfället består hälften av mina dagar av att arbetsleda den grafiska produktionen på min arbetsplats och den andra hälften går till att själv producera. Främst gör jag en månatlig tidning. Allt från layout, bildredigering och illustrationer. Den största utmaningen är att få tiden att räcka till. Illustrationerna kan bli särskilt lidande vid tidsbrist. Det gäller att hela tiden värna om tiden till den kreativa processen.

Svampar. illustration skapad under kursen av Benjamin Kruse.

Berätta om din kreativa process. Var hämtar du inspiration?

  • Det startar ofta i en research av ämnet jag ska illustrera. Det är oftast i researchen jag hittar fröet till min inspiration. Det kan vara visuella förlagor, eller ett stickspår tre länkar djupt på wikipedia.
  • Om inte researchen gör jobbet, brukar jag ta en paus och pyssla med annat.
  • När det närmar sig deadline brukar jag alltid krysta ur mig något – på gott och ont. Det är sällan smärtfritt.

var och hur brukar du jobba med dina illustrationer?

– Jag sitter oftast inklämd hemma i min garderob/förvaringsutrymme/kontor. Mina illustrationer brukar börja på skisstadiet i Illustrator. När jag hittat fram till former jag är nöjd med, tar jag dem vidare till Photoshop. Där förädlar jag med brus eller penslar. Jag använder en Wacom Movink. En smidig ritskärm om man hoppar mellan hemmet och kontoret.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Gå din egen väg, så långt det är möjligt. Sikta på att vara nöjd med tillvaron. Att klättra på en stege är inte allt.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Om du, som jag, har svårt att ge dig själv tid, så är detta en ypperlig chans till utveckling och inspiration.

Här är Benjamins portfolio och mer information om distanskursen Illustration.

Illustration överst i artikeln:
Robots av Benjamin Kruse. Detta är den bearbetade versionen, originalet finns i portfolion.

Adam tog sig till final i PrintPower Award 2025

PrintPower Award är Grafiska Företagens årliga affischtävling för studenter på Sveriges ledande design- och konsthögskolor. Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med tryck – både som konst och som kommunikationsmedel.

Hej Adam och grattis till finalplatsen i affischtävlingen PrintPower Award. Vad har du för relation till affischer?

– Tack! Jag har alltid haft ett stort intresse för konst och design, och på senare tid har jag särskilt utforskat affischen som uttrycksform. I dagens digitaliserade samhälle tycker jag att det finns något kraftfullt i fysisk, visuell kommunikation - och affischen står som ett starkt och tidlöst format för det. Den har en förmåga att fånga blicken, skapa känslor och väcka tankar på ett direkt och fysiskt sätt som jag uppskattar.

Här är Adam Aldowsarys tävlingsbidrag.

Årets tema för tävlingen var mänskliga rättigheter. Berätta, hur tolkade du temat?

– När jag funderade kring temat tänkte jag på allt vi ofta tar för givet i vår vardag här i västvärlden. En av de mest grundläggande sakerna är tillgången till rent vatten – något som borde vara en självklar mänsklig rättighet, men som många runt om i världen fortfarande saknar. Jag ville skapa en affisch som är slagkraftig och som väcker eftertanke. Genom ett samhällskritiskt motiv ville jag lyfta fram hur vår överkonsumtion hänger ihop med en orättvis fördelning av resurser.

Vilken reaktion önskar du att din affisch får av mottagaren?

– Min ambition är inte att skapa skuld eller ångest, utan snarare tacksamhet och medvetenhet. Jag vill påminna oss om vilken otrolig förmån det är att ha tillgång till rent vatten varje dag – och att det följer ett ansvar med det privilegiet. Förhoppningsvis kan min affisch bidra till en reflektion över vår konsumtion av jordens resurser och förstärka insikten om att mänskliga rättigheter, som tillgång till rent vatten, aldrig får tas för givna.

Du gick en distanskurs i Grafisk design hos oss i höstas. Vad lockade dig till Berghs och vad har du fått med dig från kursen?

– Jag är i grunden utbildad arkitekt, men har länge arbetat parallellt som frilansande grafisk formgivare. När lågkonjunkturen slog hårt mot arkitektbranschen såg jag en möjlighet att bredda min kompetens och sökte därför till en distanskurs på Berghs. Det var otroligt givande att få utvecklas tillsammans med andra kreativa människor. Framför allt har jag fördjupat mina kunskaper inom typografi och fått nya verktyg för att arbeta med UX/UI och digital design – något jag ser mycket fram emot att utveckla vidare.

Vad händer för dig framöver?

– Just nu driver jag en mindre designstudio där jag arbetar med egna projekt inom grafisk form och design. Samtidigt söker jag en anställning, antingen som arkitekt eller grafisk formgivare, där jag kan få utlopp för min kreativitet på ett meningsfullt sätt. För mig är det viktigt att mitt arbete kan göra skillnad, oavsett om det handlar om att skapa inkluderande arkitektur, kommunicera viktiga budskap eller främja hållbara lösningar genom visuell kommunikation.

Här är Adams portfolio och mer information om distanskursen Grafisk design.

Höstens kvällskurser på Berghs

Hör deltagarna Jack och Clara berätta om hur det var att läsa en kvällskurs:

HÄR ÄR BERGHS KVÄLLSKURSER HÖSTEN 2025

(sorterade efter kursnamn).
Fristående kurser på kvällstid, i våra lokaler på Bobergsgatan 48 i Stockholm.
Frågor? Chatta gärna med oss.

Art Direction
Ta dina kunskaper inom art direction och grafisk formgivning vidare. Fördjupa dig inom strategi, koncept och visuellt genomförande. Med den här kursen på ditt CV är du väl förberedd för att fortsätta din karriär som Art Director.
Kursansvarig: Robert Hedlund
Kursstart
: 15/9

Berghs Intro
Är du nyfiken på kommunikations­branschen? Har du ett intresse för att tänka kreativt och idébaserat men vill få en bild över vilka möjligheter som finns inom studier och yrkesval i kommunikations­branschen? Då är Berghs Intro kursen för dig.
Kursstart:
OBS: 28/8 

Content Creation Start
Varje dag möts vi av bilder och filmer på sociala medier, även kallat content. Men vilka är det som skapar allt innehåll och hur gör dom det? I denna kurs får du verktyg för att kunna påbörja din karriär i djungeln av content och kunskaper kring hur man går från idé till färdig produkt.
Kursansvarig: Mimmi Onsum 
Kursstart: 15/9

Copywriting
Du som har koll på grunderna inom copywriting vet att det är en sak att skriva för att informera – och en helt annan att skriva för att kommunicera. Här lär du, som redan har en vässad penna, dig ännu mer om verktygen bakom en text: hur du hittar rätt tonalitet, rätt tilltal till rätt målgrupp och ser till att orden inte bara når ut, utan in.
Kursansvariga: Embla Sue Panova
Kursstart:
15/9

Datadriven marknads­föring Start
Är du nyfiken på att arbeta datadrivet och målinriktat? Har du hört talas om begrepp som growth- och performance marketing, och vill förstå vad det innebär? Då är den här kursen för dig!
Kursansvarig: Ignacio Varas
Kursstart: 15/9

Foto Start
Här får du en introduktion till fotografyrket och inblick i vilka grunder som är viktiga för att kommunicera med hjälp av kameran. För att ta de där bilderna som verkligen säger mer än tusen ord krävs ett särskilt öga samt kunskapen om vad som gör en bild bra – och vad som gör den perfekt.
Kursansvariga: Niklas Palmklint
Kursstart: 15/9

Grafisk design Start
Är du nyfiken på att arbeta som visuell designer? På denna introduktionskurs får du en övergripande förståelse för vad yrket kan innebära genom en rad olika synsätt, metoder och verktyg och sedan lösa kommunikativa utmaningar med hjälp av dessa.
Kursansvariga: Charlotte Källström och Noa Carle
Kursstart:
15/9

Marknads­kommunikation
En spännande och utvecklande kurs för dig som redan har arbetat med kommunikation på något sätt och nu vill skaffa dig ännu mer kunskap inom marknads­kommunikation. Här ligger fokus på att ge dig grunderna inom ett lyckat kommunikationsarbete med verktygen strategi, koncept, PR och content.
Kursansvarig: Karolina Moberg
Kursstart: 15/9

Strategisk kommunikation och PR
Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap om hur du arbetar med kommunikation och PR idag, från strategi till genomförande.
Kursansvarig: Per H Frykebrant
Kursstart:
15/9

Osäker på vilken kurs du ska välja?

Lästips! Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen. Exempelvis intervjuer med lärare eller kursdeltagare.

Hoppas att vi ses på Berghs i höst!

Här hittar du hela Berghs kursutbud – för vi har såklart inte bara kvällskurser, utan även kurser på dagtid och på distans.

Vad gör en projektledare?

Vad gör en projektledare?

Projektledarrollen växer – och för varje dag blir den ännu mer central. Men vad innebär det egentligen att vara projektledare idag? Hur ser vardagen ut för någon som håller i trådarna och ser till att ett projekt når framgång? I denna artikel utforskar vi projektledarens nyckeluppgifter, de dagliga utmaningarna och de avgörande beslut som krävs för att säkerställa att projektet når sitt mål.

Projektledarens huvudsakliga arbetsuppgifter

En projektledare ser till att projektet rör sig framåt – från planering till genomförande och leverans. Att hålla koll på tid, budget och att allt följer den övergripande visionen, så att målet nås. Här är några av de centrala arbetsuppgifterna för en projektledare:

Lägga grunden för framgång

För att komma igång måste projektledaren sätta tydliga mål och omfattning. Skapa en plan som gör visionen till verklighet. Det handlar om att definiera vad som ska uppnås, säkerställa att resurser finns på plats och skruva ihop en detaljerad plan för hur allt ska rulla. I den här fasen gäller det att sätta mål och milstolpar, bygga en tidsplan med viktiga deadlines, fördela resurser och ha en plan för att hantera potentiella risker.

Från plan till handling

Under genomförandet ser projektledaren till att allt håller rätt kurs. Det handlar om att driva teamet framåt, hålla koll på framstegen och snabbt lösa de problem som dyker upp. Vad gör man som projektledare i denna fas? En projektledare leder, motiverar och inspirerar teamet, säkerställer att tidsplanen hålls, hanterar och löser problem på vägen, och håller kommunikationen öppen med alla berörda.

Avslut och reflektion

När projektet närmar sig sitt mål är det dags att se till att allt levereras enligt plan och att målen är uppfyllda. Det handlar inte bara om att leverera – det gäller också att ta ett steg tillbaka och utvärdera hur projektet har gått och vad vi kan lära oss för nästa gång. Viktiga steg inkluderar att leverera resultatet till kund eller slutkund, se till att projektets prestation utvärderas, att lärdomar och rekommendationer dokumenteras, och projektet avslutas formellt samtidigt som teamet löses upp.

Kompetenser hos en framgångsrik projektledare

För att lyckas som projektledare krävs en mix av kompetenser. Här är några av de viktigaste färdigheterna som gör skillnad:

Organisationsförmåga

En projektledare måste vara en mästare på struktur. Det handlar om att bryta ner projektet i hanterbara faser, prioritera de viktigaste uppgifterna och delegatera ansvar på ett effektivt sätt.

Digital kompetens
Projektledare måste ha koll på digitala verktyg – både på projektledningsverktyg som Trello, Monday, Notify, Figma, Microsoft Project, kommunikationsverktyg som Slack, WordPress och olika AI verktyg. En god förståelse för modeller och metoder samt en grundläggande förståelse för den specifika branschens processer.

Relationsfärdigheter

En framgångsrik projektledare är också en bra kommunikatör. Det handlar om att lyssna aktivt, bygga starka relationer och förstå teammedlemmarnas behov och utmaningar. Att kunna leda med empati och förtroende är nyckeln till att hålla teamet motiverat och engagerat.

Vanliga utmaningar för en projektledare

Projektledare har en nyckelroll i att få ett projekt i mål, men vägen dit är sällan rak. Här är några av de vanligaste utmaningarna som projektledare ofta stöter på:

Riskhantering
Problem och oväntade händelser är en del av vardagen. Projektledaren måste vara beredd på att identifiera risker i förväg och snabbt anpassa sig för att minimera deras påverkan och hålla projektet på rätt spår.

Tidshantering

Att hålla projektet inom tidsramarna är en ständig utmaning. Projektledaren måste vara expert på att prioritera rätt uppgifter, hantera deadlines och hålla ett öga på både små och stora detaljer för att projektet inte ska spåra ur.

Riskhantering

Oväntade problem kan alltid uppstå. Projektledare måste därför vara beredda att identifiera, analysera och hantera risker för att minimera deras påverkan på projektet.

Kommunikation

Att hålla alla intressenter, från teammedlemmar till kunder, uppdaterade och på samma sida är avgörande för att undvika missförstånd, förseningar och andra hinder. Effektiv kommunikation är nyckeln till ett framgångsrikt projekt. Att hantera olika sätt att kommunicera är ofta avgörande. Exempelvis: kommunicera uppdaterade planer, göra summeringar, få igång resonemang, facilitera idéer i workshops, sammanfatta framsteg och säkra kommunikation mellan människor.

Resurshantering

Att ha rätt resurser vid rätt tidpunkt är inte alltid lätt. Projektledaren måste kunna allokera och planera resurser på ett sätt som undviker flaskhalsar och säkerställer att allt flyter på som det ska, utan onödiga stopp eller fördröjningar.

Hur blir man projektledare?’

Att bli projektledare kräver både utbildning och praktisk erfarenhet. Många projektledare har en akademisk bakgrund inom områden som företagsekonomi, agil projektledning, eller data/ IT. En specialiserad utbildning inom projektledning kan också vara en stor fördel för att få den nödvändiga kompetensen.

Men det räcker inte med teori – praktisk erfarenhet är avgörande. Många börjar som projektassistenter eller delprojektledare och bygger successivt upp sitt ansvar och sina färdigheter. Dessutom är det viktigt att utveckla de mjuka färdigheterna som kommunikation, ledarskap och problemlösning, eftersom dessa är avgörande för att navigera genom projektets alla faser och leda teamet framåt..

3 tips för starkare kriskommunikation

Helena Söderblom är Teamchef och specialist inom kriskommunikation på 4C Strategies, samt författare. Hon har skrivit fyra fack- och skönlitterära böcker på temat prepping och är kursansvarig för två kurser i kriskommunikation på Berghs.

Helenas 3 tips för starkare extern kommunikation i kris:

1. Du kan alltid säga något

Allt kan inte delas offentligt – men det betyder inte att allt är hemligt. Vissa uppgifter kan inte kommuniceras, exempelvis på grund av sekretess, integritet eller trovärdighetsskäl. Men att vägra svara skapar misstankar. Säg istället:
"Jag kan inte gå in på detaljer av sekretesskäl."
Följ upp med något relevant:
"Det jag kan säga är att vår rutin i sådana situationer är att göra en polisanmälan och pausa verksamheten …"

Om du inte kan ge detaljer, beskriv processen. Undvik också den slitna frasen "Jag är förhindrad att kommentera enskilda fall." Den uppfattas ofta som en omskrivning av "no comment", vilket inte gör några underverk för förtroendet.

2. Var övertygad

Tro på verksamheten – ha en tydlig berättelse och var ödmjuk. Om du inte kan försvara verksamheten, ska du inte heller representera den. Som talesperson för en kritiserad kommun, organisation eller idrottsklubb måste du själv tro på det du företräder. Kan du inte förklara vad som hänt och hur ni förhindrar att det sker igen, kommer ingen annan att tycka att verksamheten är värd att försvara.

Hämta kraft i människorna bakom verksamheten – de som går till jobbet varje dag för att göra skillnad och som nu är förkrossade över det som hänt. Eller lyft fram ett större värde, som verksamhetens betydelse för demokrati, trygghet eller rättssäkerhet. Hitta det som är värt att kämpa för och leverera budskapet med ödmjukhet.

3. Var aldrig spontan i kris

Förberedelse är nyckeln – i intervjun ska du fokusera på hur du förmedlar budskapet, inte vad du ska säga. Oavsett om du är duktig på att leverera i stunden eller inte, kommer det garanterat att bli bättre om du tänker igenom vad du ska säga och övar innan. Annars är risken att du tvekar, söker efter ord och först i efterhand inser vad du borde ha sagt.

Jag blev en gång intervjuad av en kvällstidning som skulle publicera ljudupptagningen. Kort därefter ringde reportern och sa att ljudet blivit dåligt, och vi behövde göra om intervjun. Omtaget blev min bästa intervju någonsin. Då hade budskapen satt sig, och jag kunde leverera dem med skärpa och precision.

Har du förberett vad du ska säga, kan du vara närvarande i stunden och fokusera på att få fram ditt budskap? Är det en videointervju? Glöm inte att även öva på kroppsspråket!

Vill du lära dig mer?

Välj mellan intensivkursen Praktisk kriskommunikation (3 dagar i rad i våra lokaler) eller distanskursen Kriskommunikation (8 veckor). 

Fotograf: Jens Söderblom

Så tog Sebastian nästa steg i karriären med UX Writing

Hej Sebastian! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag arbetar som digital kommunikatör på Pensionsmyndigheten sedan ungefär tre år tillbaka. I min nuvarande roll jobbar jag både som webbredaktör och med myndighetens sociala medienärvaro. Det är min första tjänst som digital kommunikatör, men jag har jobbat med sociala medier på myndigheten sedan 2019, men på ett annat sätt och i en annan befattning.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att det är varierande, särskilt då jag jobbar med både webb och sociala medier. Det händer alltid något och det finns alltid mer att lära på respektive område.

Och vilka är utmaningarna?

– Att ha ett varierande jobb på två fronter är roligt och stimulerande, men det är ibland också en utmaning att prioritera rätt och hålla fokus på det viktigaste.

Du glck kursen UX Writing hos oss under våren 2025. Varför valde du denna kurs?

– Det behövs fler UX-skribenter på Pensionsmyndigheten. Istället för att nyanställa så har min arbetsgivare bestämt sig för att satsa på kompetensutveckling så att jag kan fylla den rollen, vilket jag tycker är toppen. Det gör oerhört mycket att kunna utvecklas och lära sig nytt utan att behöva byta arbetsgivare. Jag sökte mig till Berghs och den här kursen för att få en stadig grund i metoderna, tanke- och arbetssätten som präglar UX Writing.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Jag fick med mig mycket. Både vad gäller kursens innehåll kring användarcentrerad copy, användartester och klarspråk. Men så var det också så himla roligt. Så förutom ny kunskap fick jag även med mig mer entusiasm för mitt nuvarande jobb!

Vad tycker du var roligast och mest lärorikt under kursdagarna?

  • Det roligaste på kursen tyckte jag var att diskutera olika case och komma med förslag på copy som skulle lösa en viss uppgift.
  • Det var kul att få omsätta det vi lärde oss på kursen i praktiska övningar som kändes nära verkligheten.
  • Det var intressant att höra hur de andra deltagarna resonerade för att komma fram till sina förslag, som ibland kunde skilja åt. Det visar bara att det finns flera olika sätt att tacka en uppgift och vikten av att testa, utvärdera och justera.

Hur var läraren?

– Lena, som håller i kursen, var fantastisk. Jag uppskattade mycket att hon faktisk jobbade med det hon föreläste om.

Hur tror du att du kommer få användning av dina nya kunskaper?

– Jag kommer att ha användning av kursen eftersom min roll kommer att gå från mer traditionell webbredaktör till lite mer fokus på microcopy i våra tjänster. Så det känns väldigt relevant för mig.

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Höra dem berätta om olika yrken och nya kunskaper. Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig!

"Kursen har gjort mig mycket tryggare i min roll som projektledare"

Hej Maja! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Maja Sandin och jobbar som marknadskoordinator på Norrtälje Energi, som är det lokala energibolaget i Roslagen. Jag arbetar främst som projektledare för våra olika externa marknadsaktiviteter och projekt och är även sponsringsansvarig för våra över 40 olika barn- och ungdomsföreningar som vi stöttar i kommunen. Dessutom är jag ansvarig för att ta fram och ta hand om alla profilprodukter, som profilkläder och giveaways, i företaget.

Vad har du för bakgrund?

– Jag kommer ursprungligen från västkusten och har en medie- och kommunikationsvetenskapsexamen från Högskolan i Jönköping.

Du gick intensivkursen i projektledning hos oss i mars 2025. Vad var det som fick dig att välja denna kurs?

– Jag ville gå en kurs för att kunna ta min projektledning till nästa nivå och som kunde ge mig tyngd med bra lärare och tydligt material. Efter att ha granskat olika utbildningar så landade jag tryggt i att gå kursen hos Berghs, som är erkänt kunniga inom sitt område.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Oj, det var många saker jag fick med mig. Jag fick med mig praktiska verktyg som hjälper mig just nu i mitt pågående projekt. Många nya insikter och lärdomar som stärker mig och ger mig mer styrka i min roll. Kursen har gjort mig mycket tryggare i min roll som projektledare.

Hur var läraren?

Lisa var enormt kunnig! Hon är insatt i området och har stor och bred erfarenhet. Från sina olika projekt så delade hon med sig av sina bästa framgångstips, men också när det gick mindre bra, allt för att kunna hjälpa oss framåt i våra egna projekt.

Hon lyssnade på oss i gruppen och på vad vi tyckte och sa, och tog in våra förslag och tankar på ett mycket ödmjukt och fint sätt som tilltalade mig. Lisa ledde oss tydligt, men varsamt framåt under de tre dagarna och vi kunde ha en öppen och väldigt inbjudande dialog med henne.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt under kursdagarna?

– Det var enormt lärorikt och lyxigt att sitta i en så liten grupp och få jobba med en projektplan och kunna bolla idéer och tankar mellan varandra. Att få feedback kontinuerligt från Lisa under tiden jag jobbade på min projektplan var ovärderligt och ett effektivt sätt att ta in allt på. De tre dagarna gick oerhört snabbt, det var roliga och så engagerande dagar med alla i gruppen och Lisa.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Det jag fick lära mig i kursen tog jag med mig och började använda så fort jag var tillbaka på kontoret. Jag använder mig av de dokument vi fick med oss och går ofta tillbaka och tittar på mitt syfte och mina mål för att hålla mig på rätt spår i mina projekt. Jag har nog aldrig använt Excel så mycket som nu, och förvånande nog så gillar jag det! Jag kommer definitivt att använda mig av de verktyg jag fick även framåt i mina framtida projekt.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– I min vardag jobbar jag ständigt parallellt med olika saker och olika projekt. Just nu så är jag mitt inne i ett projekt som tar den mesta av min tid, samtidigt som jag driver ett annat parallellt och planerar och är i uppstarten för ett tredje som vi kör i höst. Samtidigt så löper arbetet med våra sponsrade föreningar på, med olika avtalsskrivningar och uppföljningar samt hantering av nya ansökningar.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både långa och korta kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Välj kurs här

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa och roligaste är att ingen dag är sig lik. Jag har stor frihet och har under årens lopp fått utveckla och forma min tjänst vilket jag ser som en enormt stor förmån. Jag brukar skämtsamt säga att jag har den bästa tjänsten i hela företaget men det ligger en hel del allvar i det, för jag trivs väldigt bra här.

Och vilka är utmaningarna?

– Exakt samma sak kan vara utmanande ibland, att ingen dag är sig lik. Det kan vara svårt att planera i förväg, då saker bara sker och jag behöver släppa det jag gör och agera omgående.

Var hämtar du inspiration?

– Jag hämtar inspiration av andra kollegor i branschen i olika nätverk och forum. Sen älskar jag att resa och när jag är iväg så kan jag hämta inspiration och få sortera mina tankar på ett härligt sätt, så jag kommer tillbaka med ny energi till mitt arbete.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Våga stå på dig om vad du tycker och anser är rätt oavsett vad du arbetar med. Man kommer långt på sin magkänsla.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Fundera inte, gå kursen! Den kommer att ge dig så mycket, på så kort tid!

Fotograf: Sandy Österman

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig!

AI och kommunikation – så förändras branschen 

Framtidens kommunikatörer formar framtidens berättelser

Kommunikatörer har en avgörande roll i förändring. Att översätta komplexa sammanhang, skapa förståelse och få människor att vilja vara en del av utvecklingen. Framtidens kommunikatörer använder AI-kunskap och kreativitet till att tänka nytt och forma framtidens berättelser och beteenden. De som behärskar den balansen kommer inte bara att arbeta i branschen – de kommer att forma den.

Hur vi kommunicerar förändras – men dess kärna består

Kommunikation har alltid handlat om att dela idéer, skapa förståelse och nå människor med rätt budskap, vid rätt tidpunkt, på rätt sätt. Men det som verkligen gör skillnad är hur det görs – så att det engagerar, överraskar och väcker nyfikenhet. Det kräver en stark kombination av insikt, strategi och kreativitet.

Kommunikations­arbetet har traditionellt varit manuellt – från innehållsproduktion till analys och varumärkesstrategi, där erfarenhet och hantverk spelat en avgörande roll. Över tid har branschen anpassat sig till automatisering och ny teknik, men AI är kraftfullare och mer genomgripande med förmåga att automatisera många operativa delar, vilket frigör utrymme för mer strategiskt och kreativt arbete.

För oss kommunikatörer betyder det att vi behöver skaffa nya verktyg i vår repertoar: förstå vad som faktiskt driver kreativitet, och veta när och hur AI ska användas för att förstärka kommunikationen!

Så påverkar AI framtidens kommunikation

1. Innehållsproduktion blir snabbare – men kräver mänsklig expertis

AI kan skapa texter på sekunder, men saknar ofta rätt nyanser, tonalitet och sammanhang. Det ställer nya krav på innehållsproduktion. Istället för att skriva allt från grunden kan AI ge en startpunkt. Det handlar om att lägga tid på att utforska nya områden och hitta nya infallsvinklar för det som ska produceras. Komma igång med stöd av AI och därefter redigera och anpassa för att göra innehållet relevant, engagerande och strategiskt förankrat.

De som lär sig att använda AI som en kreativ och strategisk partner – utan att tappa den mänskliga känslan – kommer att skaffa sig en betydande konkurrensfördel.

2. AI möjliggör hyperpersonalisering i realtid

Tidigare har det inte varit möjligt att anpassa budskap med sådan precision. AI kan analysera beteendedata och optimera kommunikationen i realtid, vilket gör att innehåll kan justeras och personaliseras på ett sätt som var otänkbart tidigare.

AI ger möjligheten att skapa kundupplevelser genom att analysera beteenden, förutse behov och anpassa budskap direkt, oavsett kanal. Förstärka personliga rekommendationer, interaktiva kampanjer som förändras utifrån mottagarens respons eller innehåll som skapas och optimeras automatiskt. 

3. Dataanalys blir central för alla kommunikatörer

Tidigare kunde det ta veckor att analysera marknadstrender och utvärdera kampanjer. Idag levererar AI insikter på sekunder. – men utan rätt input och styrning förlorar även den smartaste tekniken sin potential. Förstahandsdata blir allt viktigare, och det är hur den tolkas och används strategiskt som verkligen gör skillnad. 

Framtidens kommunikatörer måste kombinera AI-drivna insikter med mänsklig förståelse, intuition och kreativitet för att fatta beslut som skapar verkligt värde.

4. Nya verktyg för visuellt innehåll och design 

Digitala verktyg har länge varit en självklar del av foto och film, från redigering till effekter och efterbearbetning. Nu tar AI det ett steg längre – från att vara ett stöd i produktionen till att AI-genererade bilder och video kan bli en aktiv del av skapandeprocessen. 

Allt utgår från en bildidé.  AI kan användas för att snabbt ta fram prototyper, effektivisera produktionen eller skapa helt nya visuella uttryck som annars hade varit svåra eller omöjliga att realisera. Att få fram rätt bild kräver ofta en kombination av olika AI-verktyg, där både valet av teknik och kvaliteten på prompting är avgörande – en konst i sig.

AI i kommunikation – en möjlighet att ta ledningen

Som kommunikatörer är vi vana vid förändring. Att tänka nytt, anpassa oss till nya kanaler och testa oss fram är en del av jobbet – och det är just det som gör det så spännande. Vi vet att det sällan finns ett rätt svar, att varje brief har flera möjliga lösningar och att vår styrka ligger i att tolka, formulera och skapa tillsammans. Att arbeta med AI handlar om att förstå hur vi kan nyttja tekniken genom smart prompting – precis som vi gör när vi jobbar igenom en brief eller sätter en kreativ riktning.

AI förändrar kommunikationsyrket på flera sätt, och den som förstår när och hur de ska använda AI kommer att vara eftertraktad i branschen. Kommunikatörer som kombinerar  strategiskt tänkande, kreativ precision och teknisk skicklighet. 

Vill du vara med och forma framtidens kommunikation? På Berghs är vi en del av den utvecklingen.

Ta del av vårt utbud av AI-kurser här.

15 veckors distanskurser på Berghs – NÄR DU strävar efter förändring

DISTANSKURSER 15 VECKOR – HÖSTEN 2025

Start: Fredag 29 augusti
Avslut: Fredag 12 december
Se detaljerad information på respektive kurssida.
Frågor? Chatta gärna med oss!

  • Kurserna ges en gång per termin, vår och höst.
  • Du har stor möjlighet att styra över din egen studietid och kan därför oftast arbeta 100% samtidigt som du studerar.
  • Kursen inleds med en gemensam lunch i klassrummet och avslutas med en AW. Det är värdefulla tillfällen att träffa din klass och din lärare och bygga nätverk för framtiden.
  • Under veckorna har du kontakt med lärare och kurskamrater via Canvas och Zoom.
  • Varje kurs har ett begränsat antal platser. Sök i god tid!

Art Direction
Det här är kursen för dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utvecklas strategiskt, konceptuellt och idémässigt. Under den här kursen använder du dina kreativa talanger till att skapa, visualisera och argumentera för att skapa effektiv kommunikation.
Kursansvarig: Jan Tillberg
Lästips: Deltagarintervju

Copywriting
Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär dig bland annat att skriva målgruppsanpassat och ger dig en förståelse för hur språket kan användas för att skapa effektiv kommunikation.
Kursansvarig: Ylva Björnström
Lästips: Deltagarintervju

Grafisk design
En grafisk designer ska med en verktygslåda av typografi, färger, former, bilder, illustrationer, mönster och andra grafiska element kommunicera med en mottagare. På kursen går vi kortfattat igenom många delar av de vanligaste produktionerna från logotyp och visitkort till poster och förpackningsdesign.
Kursansvarig: Christina Breeze
Lästips: Deltagarintervju

Illustration
Här får du som vill bli illustratör lära dig att använda dina kreativa uttryck för att arbeta med kommunikation. Vi utgår ifrån din egen unika stil och ger dig de praktiska och teoretiska kunskaperna som behövs för att du ska kunna stärka ditt varumärke och inte minst – arbeta konceptuellt och gentemot kund.
Kursansvarig: Annika Sköld
Lästips: Deltagarintervju 1 och deltagarintervju 2

Projektledning
Är det någon som kan göra ett uppdrag verkligt framgångsrikt så är det du som projektledare! Det är hos dig allt börjar – och slutar. Berghs kurs i projektledning ger dig den grundläggande kunskap som behövs för att leda människor, arbeta i projekt och ta din karriär vidare.
Kursansvarig: Ann Westfelt
Lästips: Deltagarintervju

Strategisk kommunikation
Här får du som redan har erfarenhet av att arbeta med kommunikation och/eller PR en möjlighet att bredda och fördjupa dina kunskaper. Du får verktyg och insikter som hjälper dig att arbeta mer strategiskt i en kommunikationsverksamhet.
Kursansvarig: Anna Johansson
Lästips: Deltagarintervju 1 och deltagarintervju 2

Vill du hellre gå en kurs i våra lokaler eller ta en kortare distanskurs? Här hittar du hela Berghs kursutbud.

Från "Happy Accident" till Strategisk kommunikation

Hur såg din resa till Berghs och programmet Strategisk kommunikation ut?

Det började för cirka 10 år sedan när jag började plugga på programmet Mediekreatör på Linneuniversitetet i Kalmar. Att jag hamnade där var mycket en “happy accident”.

Jag har en arbetarklassbakgrund och tanken på mig själv på ett universitet var rätt långt bort från min världsbild. Och att plugga något kreativt eller inom kommunikation, var kanske ännu längre bort. Men denna “happy accident” har varit avgörande för mig. För den öppnade mina ögon för yrken jag inte visste fanns. Det öppnade sig en helt ny värld.

Sen trodde jag kanske att jag skulle bli kreatör. Jag är fotograf och utbildad grafisk designer och trodde aldrig att just strategisk var ett adjektiv jag skulle kunna identifiera mig med. Tills jag insåg att det nog är just precis det jag är.

För det är så min hjärna naturligt processar information. Empati och nyfikenhet har jag sen jag var liten, och jag har alltid haft en vilja av att förstå och sätta samman information för att sedan se kopplingen till hur allt hänger samman. Se mönster i världen, händelser, människor och hur det kommer sig att saker blir som det blir och att vi gör som vi gör.

Så efter att jag förlorat min mamma behövde jag en radikal förändring. Jag tänkte nog egentligen att jag hade pluggat klart. Så det var lite av en “happy accident” igen, att jag såg att ansökan till Berghs heltidsprogram fortfarande var öppen. Så jag took my shot.

Jag var i Strömstad även under ansökningstiden förra året. Men då begravde vi mamma. Det känns verkligen sjukt. Sjukt märkligt och sjukt bra, allt det som ändå har hänt sedan dess. Jag tror verkligen att jag siktade rätt. För jag är glad att jag landade på Berghs och speciellt glad över att det var i just min klass jag hamnade. Bland så många snälla, varma och smarta människor.

Hur kom det sig att du landade din praktikplats i kommunledningsförvaltningen i Strömstads kommun?

Det var många år sedan jag flyttade ifrån Strömstad och jag har egentligen bara spenderat korta perioder där efter det.

Men under förra våren, precis innan jag började på Berghs, spenderade jag mycket tid hos min pappa i Strömstad. Jag flyttade hem för att min mamma blev sjuk i cancer och för att vi ville ta hand om henne hemma. Sen stannade jag kvar efter att hon dog. Det var första gången jag var i Strömstad en längre period sedan jag flyttade härifrån. Trots att jag inte var i så gott skick, så lade jag märke till att mycket hade hänt i staden, speciellt inom kulturen. Det var mycket som var under utveckling och staden kändes dynamisk. Det var fint att se.

Jag förstod sen att mycket var på grund av ett nytt tillskott i kommunledningsförvaltningen, nämligen kulturansvarige Tove Meyer. Jag fortsatte att följa utvecklingen och det är verkligen så roligt att se det engagemang och driv som finns hos henne och många andra i kommunen.

Jag hörde av mig till henne och det känns kul och spännande att få göra min praktik hos Tove. Hon har gjort så mycket bra saker för att bidra till stadens utveckling.

Hur ser en typisk dag ut för dig under praktiken, och vilka typer av uppgifter arbetar du mest med?

Jag har min praktik på kommunledningsförvaltningen, under näringsliv och samhällsutveckling. Så jag började med att göra en omfattande kartläggning över staden. Med research, analyser och strategier för att hitta insikter till vad som behövs för att utveckla staden. Men jag insåg att tiden inte skulle räcka till, haha!

Så jag fokuserade istället på att göra detsamma på en av de komponenter som bidrar till stadsutvecklingen i Strömstad: Lokstallet Konsthall. En vacker konsthall med anor, som drivs just kommunalt och regionalt och som i höstas också fått en ny utställningsproducent samt en helt ny grafisk profil. En identitet som faktiskt är ett examensarbete och gjord av en tidigare Berghs-alumn, Emma Gundersen, som läste Communication Design 22/24.

Så det jobbar jag med. Och jag har även följt Tove för att se hur hon arbetar med kulturutveckling.

Ser du någon tydlig koppling mellan strategisk kommunikation och urban design?

Definitivt. Om man ska gå på Berghs motto - att allt kommunicerar, så innefattar det absolut den miljö vi verkar och bor i. Allting hänger samman och en stad utvecklas genom att vi blandar både mjuka och hårda värden.

Där ingår allt från stadsplanering och landskapsarkitektur till olika strategier och kommunikation, som behöver berätta om vad som saknas och vad som finns, varför det ska vara just så och hur man ska lyckas med det. Och vad det är som kanske inte fungerar och hur man kan lösa det.

Sen är urban design utformad av människor, för människor, som alltid kommer vara den bärande grunden till en stads existens. För är någonting “man-made” så finns det förhoppningsvis en tanke och ett syfte till varför någonting skapas.

Vad har överraskat dig mest med att arbeta inom kommunledningsförvaltningen och stadsutveckling?

Att det är så många komponenter att ta hänsyn till, vilket ibland såklart kan vara en bromskloss. Men jag är väldigt glad över att jag fick möjligheten att djupdyka i många olika saker. Det är kanske inte överraskande, men att en attraktiv stad blir just en attraktiv stad, på grund av alla dessa komponenter och människor som sen också fungerar allra bäst i symbios.

Vad tar du med dig från din praktik som du tror kommer att vara värdefull i din framtida karriär inom strategisk kommunikation?

Allt egentligen. Jag har jobbat på ett väldigt liknande sätt som under de kurser vi har haft under läsåret. De är ju utformade för att ge oss studenter en bra förberedelse i strategiskt arbete.

Det har varit intensivt, ibland så har det gått lite fort och man har inte riktigt hunnit processa allt. Men det blir verkligen tydligt nu att vi lärt oss så mycket.

Jag drivs mycket av att hjälpa till att göra saker bättre. Både i det stora och i det lilla vill jag bidra till förändring. Det tar jag med mig. Att förändring kan skapas överallt och värdet i ett samarbete och dess synergieffekter.

Det har varit ett lärorikt år och en lärorik praktik. Det är jag tacksam för. Och för min så kallade "happy accident", som öppnade mina ögon för kommunikationens betydelse.

Kursen gav ​S​andra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt

Hej Sandra! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag arbetar som marknadschef på Skansen sedan två år tillbaka. Jag har alltid varit i liknande roller men i olika branscher. Senast kom jag från Junibacken, så den flytten blev inte så lång. Men jag har också jobbat på Bonnier med digitala läromedel och i många år i ideell sektor, på Stockholms Stadsmission. Jag har alltid trivts bäst med kommersiellt arbete i värderingsdrivna organisationer.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Jag jobbar på Sveriges roligaste arbetsplats. Här finns så mycket historia och så mycket erfarenhet, samtidigt som organisationen är mitt i ett utvecklingssprång. Vi arbetar mycket med affärsdrivande utveckling och med digitalisering i olika projekt. Det är lite galet här. Få ställen har vilda djur, tv-sända scenevenemang och historiska hantverk som sin grundprodukt!

Våren 2017 gick du kursen Bygga varumärke i sociala medier med Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt som lärare. Vad var det som fick dig att välja denna kurs?

– Jag behövde uppdatera mig gällande digitala kanaler generellt och sociala medier specifikt. Jag arbetade då på Stockholms Stadsmission och vi hade fastnat i ”vad ska vi ha våra sociala medier till?”. Kursen var precis vad både vi och jag behövde.

Vad fick du med dig?

– Jag tror det viktigaste jag fick med mig på lång sikt var självförtroendet i att jag vet hur sociala medier kan användas. Vad de gör och vad de inte gör. Det var länge sen jag gick kursen men det fanns då en lätt övertro på att sociala medier skulle ersätta all annan kommunikation, om jag raljerar lite. Och så fick jag massor av inspiration på hur sociala medier kan användas bra och hur man sätter en strategi och en plan för innehållet.

Hur var lärarna Sarah & Deeped?

– Jättebra! Pedagogiska och inspirerande. Jag fick stort förtroende för båda två. Deeped har jag nyligen haft nöjet att anlita som strateg för Skansens sociala medier.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Roligast var alla inspirerande exempel, men jag tror att det viktigaste jag tog med mig var hur man kan jobba systematiskt och tematiskt med innehållsplanering och innehållsproduktion.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Ja, absolut. Jag har haft flera arbetsplatser sedan jag gick kursen och vet hur jag kan använda sociala medier på ett smart sätt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag tycker om förändring och förbättringsarbete och just nu gör vi mycket av det. Det finns en stark energi framåt som jag tycker mycket om. och med ett jättebra team så håller vi en hög fart. Det är roligt på jobbet helt enkelt!

Och vilka är utmaningarna?

– Vi har en stor backlogg i både arbetssätt och i system. Vi behöver mer resurser, både personella och ekonomiska för att kunna göra allt vi behöver för att utveckla verksamheten. Vi vet vad vi behöver göra men vi kan inte göra allt i den takt vi skulle behöva.

Var hämtar du inspiration?

– Branschkollegor. Besöksnäringen är otroligt bjussig med att dela med sig av erfarenheter och insikter. Det är väldigt värdefullt.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Gör det du tycker är roligt och på en plats där du trivs. När det är roligt blir man bra. Och med tålamod om att allt inte är roligt hela tiden, inte ens på Skansen.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa intensivkursen Bygga varumärke i sociala medier på Berghs?

– Det är väl investerad tid som ger dig både handfasta tips och verktyg att använda direkt. Kursen ger dig en djupare förståelse för sociala medier som du kan ha med dig över tid.

Foto: Sara Kollberg

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig!