Från operativ till strategisk – så förändrade kursen Villes arbetssätt

Hej Ville! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Ville Engberg och arbetar sedan tre år tillbaka på stiftelsen Voice of the Ocean, där jag är ansvarig för kommunikation och marknads­föring. Vårt ändamål är att bedriva, stödja och främja forskning, utbildning, information och kommunikation avseende havet, dess ekosystem och miljö samt människors interaktion med havet, såväl historiskt som i samtiden och i framtiden.

Hur hamnade du där?

– Min väg hit har präglats av ett starkt band till havet – både genom tidigare yrkeserfarenhet i havsrelaterade projekt och genom ett livslångt intresse för havet via simning.

Vad har du för bakgrund?

– Jag har en bakgrund inom e-handel, marknads­föring, affärsstrategi och start-ups, vilket har gett mig en bred förståelse för kommunikationens roll i olika verksamheter. Kombinationen av strategisk kunskap och passion för havsmiljöfrågor gör mitt nuvarande arbete meningsfullt och engagerande.

Under våren 2025 gick du distanskursen Strategisk kommunikation. Vad fick dig att söka denna kurs?

– Jag sökte kursen för att utveckla mina strategiska färdigheter. Tidigare har jag främst arbetat operativt inom kommunikation, men jag kände ett behov av att få en djupare förståelse för de strategiska processerna bakom kommunikativa beslut. Kursen lockade med sitt breda och kreativa innehåll, och jag såg den som en möjlighet att både förnya min kunskap och få ny inspiration.

Vad tar du med dig från kursveckorna?

– Jag tar med mig en hel verktygslåda av metoder, modeller och insikter. Kursen har gett mig ett mer strukturerat angreppssätt till strategiskt kommunikationsarbete, samtidigt som jag har utvecklat min analytiska förmåga och mitt sätt att tänka kring målgrupper, budskap och kanaler. Dessutom har jag knutit värdefulla kontakter med andra yrkesverksamma inom liknande roller, vilket i sig varit oerhört berikande.

Hur var lärarna?

– Lärarna var mycket engagerade och kunniga, med en tydlig struktur i undervisningen. De visade stor öppenhet och tillgänglighet, vilket skapade ett tryggt och inspirerande lärandeklimat. Att de dessutom själva är yrkesverksamma inom området märktes i hur de kopplade teorin till verkliga exempel och utmaningar.

Vad tyckte du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Det mest givande var att få vara en del av en grupp med personer i liknande roller men från olika branscher. Den variationen skapade ett rikt erfarenhetsutbyte. Diskussionerna, feedbacken och de olika perspektiven gav en extra dimension till lärandet och bidrog till en kreativ och energifylld dynamik under hela kursen.

Hur var det att plugga på distans?

– Distansstudier passar mig bra eftersom jag är van vid att strukturera mitt arbete självständigt. Det gav flexibilitet, men jag hade gärna haft fler fysiska träffar. De tillfällen vi sågs gav så mycket energi, och det var väldigt inspirerande att höra mer om allas projekt och tankar i verkliga samtal.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Kursen har varit direkt tillämpbar i mitt dagliga arbete. Många uppgifter har fungerat som grund till faktiska projekt eller diskussioner inom min organisation. På så sätt har utbildningen inte bara haft akademiskt värde, utan också gett ett konkret stöd i mitt professionella arbete.

Beskriv hur en vanlig dag på ditt jobb kan se ut!

– En vanlig arbetsdag för mig innehåller projektledning av olika kommunikationsinsatser. Jag har kontakt med byråer, konsulter och mitt interna team. Dagen består ofta av möten med andra projektledare där vi planerar hur vi ska nå ut med våra initiativ. Jag arbetsleder också mitt team och gör själv operativa insatser som att skriva texter, redigera bilder eller hantera externa samarbeten. Arbetet är varierande och kräver både strategiskt tänkande och praktisk hands-on.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa är att jag får arbeta med något jag verkligen brinner för – havet – samtidigt som jag använder min kompetens inom kommunikation. Det är en kombination av mening, passion och yrkesskicklighet. Jag brukar tänka på det japanska begreppet ikigai, som handlar om att hitta den punkt där det du älskar, det du är bra på, vad världen behöver och vad du kan få betalt för möts. Det är precis där jag befinner mig just nu.

Och vilka är utmaningarna?

– Den största utmaningen är att sätta gränser – både för mig själv och i relation till andra. När man arbetar med något som är så meningsfullt är det lätt att låta jobbet ta över även på fritiden. Det kräver medvetenhet och disciplin att skapa en hållbar balans.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans.

Välj kurs här

Var hämtar du inspiration?

– Inspiration hittar jag överallt – i samtal, natur, konst, poddar, böcker, och i det oväntade. Men lika viktigt är det att ha tid att blicka inåt. Jag ser till att ge mig själv utrymme att kunna tänka långsamt ibland, inte bara snabbt. Ett konkret tips är att alltid ha ett anteckningsblock i närheten – ofta kommer de bästa idéerna när du minst anar det.

Har du något karriärtips?

– Var inte rädd för att kliva ur din bekvämlighetszon. Våga utmana dig själv och pröva nya vägar. Förändring är ofta det som leder till utveckling.

Och något tips till någon som söker ett nytt jobb?

– Identifiera ett problem du brinner för att lösa – och formulera hur just du kan bidra med en lösning. Det är din unika drivkraft och kompetens som blir din styrka. Arbetsgivare söker inte bara personer som kan peka på problem, utan de vill se att du även kommer med idéer och lösningar.

Vad skulle du säga till någon som just nu funderar på att läsa denna kurs?

– Gör det! Vänta inte på det ”perfekta tillfället”, det kommer sällan. Att investera i kunskap är något du alltid kommer bära med dig. Det är en chans att växa – både yrkesmässigt och personligt.

Fotograf: Fred Burman

Sommar, sol och poddar

Designdialoger

Design är inte enbart prylar utan också problemlösning, strategi, tillverkningsindustri, robotar, materialexperiment, pengar, pr, misslyckanden, kulturhistoria, hantverk, innovation, poesi, prototyper, makt, hållbarhet, samhällsfunktioner, skönhet, tech – och ja, kärlek. Lisa Marie Mannfolk har jobbat som designjournalist i 20 år och Designdialoger öppnar dörrarna på vid gavel in i den svenska designbranschen.

Lost in Communication

Podden där Hanaw Rashid och Louise Lundberg dyker ner i allt som är digital kommunikation, egenföretagande och intressanta saker de har sett online. Exempel på ämnen är community management, att byta jobb och hur man egentligen ska använda AI.

LIVSLÅNGT

En podd om livslångt lärande som görs av RISE – Research Institutes of Sweden. Programledare är Katarina Pietrzak som möter gäster, ibland tillsammans med en kollega. Ämnen som att lära av varandra, att klassrummet behöver vara en trygg plats, och brain rot tas exempelvis upp.

Karriärpodden

En podcast om ledarskap, livet och karriären. Podcasten lyfter fram Sveriges mest framgångsrika kvinnliga ledare och förebilder. Vi får ta del av livsberättelser, lärdomar och hur man hittar sin passion i karriären. Intervjuerna går på djupet och diskuterar såväl toppar som dalar och vi får lära känna personen bakom framgången.

Den hållbara hjärnan

Här kombineras insikter från den senaste hjärnforskningen med vår moderna livsstil för att ge dig förståelse för hjärnan och dess begränsningar. När vi får förståelse för detta blir det enklare att fatta hjärnsmarta beslut och skapa en mer hållbar mental vardag med ökad energi och ökat välmående.

Klimatekot

Klimatekot är din guide till en grönare framtid. Lyssna på diskussioner med ledande experter, forskare och hållbarhetsprofiler. Prat om allt från solceller och elbilar till klimatpsykologi, klädkonsumtion och inspirerande hållbara projekt.

SvD Tech brief

Skruvad, smart och skrämmande. Techvärlden förändrar våra liv – här och nu. Med humor och initierade källor tar tidningens journalister dig med när framtiden skapas.

Kvällskursen förändrade Sarras syn på kreativitet


Hej Sarra! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Sarra Reguig, bor i Stockholm och började i maj 2025 som projektutvecklare på en startup som heter Colive. Innan dess jobbade jag som projektledare inom infrastruktur på ett större konsultbolag.

Vad har du för bakgrund?

– Jag är civilingenjör i grunden och pluggade samhällsbyggnad på KTH, tog examen 2021. Jag har alltid haft en förkärlek för matematik och teknik, vilket gjorde utbildningsvalet självklart för mig. Det jag brinner för är att leda projekt – att hålla ihop trådarna, driva saker framåt och att se visioner bli verklighet

Under våren 2025 gick du kvällskursen Content Creation Start. Vad var det som fick dig att välja denna kurs?

– Jag har alltid haft ett starkt kreativt driv – älskar att läsa, fota och ta in intryck från omvärlden. Kreativitet har alltid varit en naturlig del av mig, men jag kände att jag inte fick utlopp för den sidan i mitt yrkesliv. Jag ville göra något konkret åt det, och då kändes denna kurs som ett perfekt första steg. Jag är också fascinerad av content – vad som fastnar, hur det påverkar oss, och hur olika människor konsumerar det. Kursen verkade vara en perfekt kombination av min analytiska och kreativa sida, där jag dessutom kunde få nytta av mitt projektledartänk.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Massor! Framför allt inspiration och ett nytt sätt att se på kreativitet. Jag lärde mig att våga lita på mig själv och mina idéer, även om de inte är perfekta från början. Jag har också fått med mig massa konkreta verktyg – hur man kommer igång, hur man fångar en idé och tar den hela vägen ut. Det var också väldigt kul att få höra olika perspektiv från lärarna – alla hade sin egen stil och approach.

Apropå lärarna, hur var de?

– Otroliga! Det var en bra mix av personer, roller och bakgrunder. Det märktes att de hade mycket erfarenhet men framförallt ett engagemang i att dela med sig och interagera med oss.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Att jobba med ett case från start till mål. Det var något speciellt med att börja från noll och sedan bygga upp något eget med allt vi lärde oss under kursens gång. Kul att få testa, göra fel, ändra, göra om – och hela tiden utvecklas. Och att få ta del av alla andras idéer och processer var superinspirerande.

Hur var det att plugga i Berghs lokaler?

– Det är något med energin där – det känns som en plats där idéer får ta form.

Har dina nya kunskaper hunnit komma till användning?

– Min tanke när jag sökte kursen var att det skulle vara ett steg mot något nytt – och det blev det. Under utbildningen bytte jag jobb och i min nya roll har jag mer utrymme att vara kreativ. Jag jobbar inte direkt med content, men jag använder mycket av det vi lärde oss – särskilt när det gäller idéarbete, koncepttänk och hur man kommunicerar på ett tydligt sätt.

Berätta mer om Colive.

– Colive startade 2018 och arbetar med att förändra traditionella regelverk och påverka politik- och beslutsfattare, för att visa fastighetssektorn hur man kan bygga boenden på ett annorlunda och mer nytänkande sätt för unga. Vår strävan är att förändra normer för hur man kan leva mer hållbart, nu och i framtiden. Vi revolutionerar det sociala boendet och säkerställer att unga vuxna kan ha en gemensam, flexibel bostadsupplevelse. Du hittar våra hubbar i Stockholm, Göteborg och Lund. Snart även i fler svenska städer!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Det varierar verkligen från dag till dag – vilket jag gillar. Jag kan sitta i möten med fastighetsägare, ta fram presentationsmaterial för nya projekt, eller diskutera med min kollega inom marknads­föring om hur vi bäst kommunicerar en nyhet. Det är en mix av kreativt och strategiskt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Variation, utmaningar och att det finns utrymme för att testa nytt.

Och vilka är utmaningarna?

– Att jobba på en startup är superspännande, särskilt när man får vara med och bygga upp något. Men det innebär också att allt inte alltid är helt på plats – det kan saknas tydliga rutiner eller strukturer, vilket ibland gör att man får uppfinna hjulet lite själv. Det är utvecklande, men också en utmaning i sig.

Var hämtar du inspiration?

– Jag hämtar mycket inspiration från sociala medier – är ett stort fan av Pinterest. Sen älskar jag people-watching – att bara sitta på tunnelbanan, flygplatsen eller en uteservering och titta på människor. Det finns så mycket berättelser i vardagen. Vänner, familj, kultur och resor är också ständiga inspirationskällor.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Våga! Alltså på riktigt. Gå utanför din comfortzone. Testa, även om du är osäker. Det värsta som kan hända är att du får ett nej – och då har du ändå försökt. Man klarar mycket mer än man tror, så lita på dig själv.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Kör! Du kommer inte att ångra dig. Oavsett om du jobbar med content efteråt eller inte så kommer du lära dig massor om dig själv, bli inspirerad och få nya sätt att tänka på.

Berghs förstaårsstudenter vinner Future Lions med idé som kan upptäcka hudcancer

Hur känns det att som nybörjare i branschen vinna ett så prestigefyllt pris, och vara en av de fyra bästa casen i världen?

Alice: Det känns självklart jättekul, och att få den bekräftelsen redan första året är mer än vad vi hade vågat hoppats på.
Saga: Lite overkligt, men ja - otroligt roligt förstås! Det gör en verkligen ännu mer pepp, både inför år två och inför att så småningom kliva in i branschen på riktigt.
Erik: Ja, det är superkul att så pass tidigt få en möjlighet att visa ens färdigheter och sporrar en att utmana sig själv ännu mer i framtiden.

Kan ni berätta om er idé – vad går den ut på och vilken teknisk lösning ligger bakom?

Vår idé går ut på att tidigt kunna upptäcka hudförändringar för att motverka utvecklingen av hudcancer. Det gör vi genom att använda oss av Face ID, eftersom vi insåg att vi faktiskt gör en sorts screening varje dag när vi låser upp våra mobiler. Vi ville nyttja den vanan till dess fulla potential och göra det enkelt för människor att kunna hålla koll utan att behöva förändra sitt beteende.

Hur tänkte ni kring att göra er lösning enkel att förstå och tillgänglig för en bred målgrupp?

Hudcancer är ett utbrett problem och aktuellt för i princip alla människor, vilket i sig gör lösningen relevant och lätt att förstå. Utöver det var det viktigt för oss att det inte krävdes för mycket av användaren. Förutsätter ens lösning att man ska ladda ner en app eller köpa en grej är det lätt att tappa folk på vägen, och då spelar det ingen roll hur smart ens idé är. Man överskattar hur mycket energi folk orkar lägga ner. Ska det göra skillnad och nå många måste tröskeln vara väldigt låg.

Hur har ni tänkt kring paketerandet av er idé?

I linje med idén har vi valt att hålla paketeringen enkel och avskalad. I och med att lösningen och tekniken är så pass självförklarande har fokuset för oss istället legat på storytellingen och hur vi berättar om idén rent dramaturgiskt. Vi ville lägga fokus på själva insikten, det vill säga att vi kollar våra ansikten varje dag men inte nyttjar det beteendet. Det var det som var själva poletten för oss när vi kom på idén, och då kändes det viktigt att trycka på det. Sedan höll vi oss vi självklart även till Apples manér vad gäller tonaliteten och det visuella.

Vad tror ni var det som gjorde just er idé så stark och vinnande?

Vi tror att styrkan ligger i att vi inte uppfann någon ny teknik utan använde befintlig teknik på ett innovativt sätt. Sedan återigen att den är så pass enkel att förstå samt tillgänglig för en bred massa.

Hur har ni arbetat som grupp – vad har varit era styrkor tillsammans?

Alice: Vi funkar nog väldigt bra som trio eftersom vi alla värdesätter enkla idéer och utmanar varandra att skala av snarare än att lägga till. Samt att vi är relativt flytande i våra roller när det kommer till Art Director och Copywriter-arbetet.
Saga: Jag tror att en viktig del är att vi alla är väldigt noga med insiktsarbetet, och är måna om att inte lämna det steget förrän det känns hundra. När vi kom på den här idén över en öl på Okra var det verkligen en pollett som trillade ner och vi visste att det var den vi skulle göra ut.
Erik: Vi kompletterar varandra väldigt bra och har högt i tak i gruppen vilket jag tror vi alla tycker är viktigt. Vi har även en väldigt hög tillit till varandra och våra kunskaper, vilket ger ett stort lugn och bättre samarbete.

Vad betyder den här vinsten för er personligen?

Alice: Jag ser det verkligen som ett kvitto på att jag är på rätt spår och att man ska våga lita på sin magkänsla.
Saga: För mig handlar det också om bekräftelsen på ens magkänsla. Mycket inom reklam är ju rätt subjektivt och alla kommer alltid ha sina åsikter, men i slutändan känner man ofta själv vad som är rätt och inte - och det ska man bevisligen gå på!
Erik: Såklart superkul på alla sätt och vis, som sagt så är bekräftelsen en stor boost och man blir taggad på att överträffa sig själv framåt.

Vad skulle ni vilja säga till framtida studenter som också ska tävla i Future Lions?

Våga håll det enkelt! Lita på er idé och trassla inte till det för mycket. I Future Lions är idén verkligen det allra viktigaste, så lägg mer tid på att knäcka den än på själva paketeringen. En bra idé ska kunna förklara sig själv. Med det sagt, när ni väl sitter med filmen, är vårt bästa tips att gå snabbt in på lösningen och fila mycket på manuset. Skala bort och se till att det är riktigt tight.

Casefilm SkinID:

Läs mer om Future Lions här.

Så förverkligade Rebecka sin illustrationsdröm – på distans från Sydkorea

Hej Rebecka! Berätta lite om dig själv.

– Jag heter Rebecka Cassiopeia Stålhammar och kommer från början från Östersund, men bor nu strax utanför Seoul i Sydkorea med min man. Här i Korea jobbar jag som både bildlärare och engelsklärare. Jag tog min kandidat i bildpedagogik precis innan jag flyttade hit, så jag är väldigt glad och nöjd över att ha hittat ett jobb direkt relaterat till min utbildning!

Hösten 2024 gick du kursen Illustration på Berghs. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Jag hade tidigare gått flera olika konstrelaterade kurser och utbildningar och funderat på illustration väldigt länge innan jag sökte. Till slut bestämde jag mig för att kursen var en investering i mig själv och att det passade bra då jag ändå endast jobbade deltid.

Hur var läraren?

– Annika är en väldigt snäll och oerhört pedagogisk lärare. Hon kunde se de olika elevernas styrkor, men även komma med konstruktiv feedback för att ge förslag till vad man behövde jobba vidare med. Det märks att hon har mycket erfarenhet och kunskaper inom ämnet, vilket kändes tryggt då man undrade över något.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Innan kursen startade tänkte jag att mycket av innehållet kanske skulle vara upprepande kunskaper från tidigare kurser jag gått, men det visade sig att just för att jag hade grundkunskaper med mig sedan innan, kunde jag istället fördjupa mig mer i det jag var mest intresserad av. Jag tycker att illustrationskursens innehåll och uppgifter är utformade så att de kan passa både de som har ganska lite erfarenhet i bildskapande processer, men också mer vana bildskapare!

Vad var viktigast för dig?

– För mig var sådana saker som är direkt relaterade till illustrationsyrket viktigt att få lära mig mer om. Det gjorde sig uttryck i kursen på så sätt att uppgifterna skulle efterlikna riktiga illustrationsuppdrag för diverse kunder, och vi fick även pröva på att skriva offert och faktura.

Hur var det att plugga på distans?

– Det passade mig väldigt bra, eftersom jag bor så långt bort. Tidsskillnaden var lite svår att tänka in i hur det skulle funka med torsdagsträffarna (då klockan var 4 på natten för mig, haha). Jag är extra tacksam för att Annika jobbade runt tidsskillnaden med mig, och som gjorde det så att jag kunde få mycket ut av kursen, trots att onlineträffarna med gruppen oftast gick bort för mig.

Vad tycker du var mest intressant eller lärorikt på utbildningen?

– Det var utmanande och spännande att planera, skissa och reflektera i varje uppgift. Att lista ut hur ens arbetsprocess kan se ut, och utmaningarna att planera och fullfölja de olika uppdragen, var väldigt lärorikt.

Vad tycker du var roligast?

– Att få utmana sig själv i de olika uppgifterna som liknade riktiga uppdrag. Vissa var så långt ifrån det som jag själv skulle kunna komma på att rita. Genom de olika uppgifterna fick vi testa på helt nya tankebanor i hur man illustrativt kan kommunicera något för olika kunder och situationer. Det var väldigt kul!

Frukostglädje - en reklamkampanj för ett fiktivt mejeriföretag av Rebecka Cassiopeia Stålhammar.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Det fanns nog ganska många “aha” under tiden man jobbade med de olika uppgifterna, men också genom att ge och få feedback från sina kurskamrater. Den viktigaste “aha-upplevelsen” för mig var kanske att se min egen illustrativa stil. Där hjälpte mina kurskamrater och Annika mig att upptäcka vad som är unikt med just min stil, och hur jag kan fortsätta att utveckla den! En tro på min egen stil, helt enkelt!

Du missade tyvärr kursstarten i våra lokaler, men besökte Sverige över jul och var med vid kursavslut. Hur kändes det att träffa dina kurskamrater IRL efter 15 veckor?

– Det var spännande att få träffa alla först i slutet av kursen, även om jag önskar att jag hade kunnat vara med även på kursstarten. Kursavslutet på plats i Berghs lokaler blev en härlig wrap up, där vi kunde reflektera över kursen tillsammans efter våra presentationer. Det känns också kul att vi i gruppen fortfarande försöker hålla kontakten och peppa varandra vidare på illustrationsresan!

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag jobbar inte med illustration än, men det är fortfarande min dröm att en dag kunna göra det på heltid. När man studerar kurser relaterade till visuella tankeprocesser och skapande, lär man sig att se världen på nya och spännande sätt. Det är något jag alltid har med mig när jag tittar på min omvärld och omvandlar den till skisser, bilder och illustrationer. Kunskapen och självförtroendet jag fick av kursen har jag nytta av i min vardag och i mitt jobb som lärare!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut? Och vad är det bästa med jobbet?

– Jag jobbar både som bildlärare digitalt, och som engelsklärare på en kreativ studio. Det bästa med mitt jobb är den kreativa inspiration jag får genom att jobba med barn. De har alltid så många idéer och så fantastisk fantasi att det smittar av sig på mitt eget bildskapande.

Var hämtar du inspiration?

  • Förutom den inspiration jag får av jobbet med mina gulliga elever, blir jag ofta inspirerad av mycket jag ser och upplever i min omgivning. Att flytta utomlands till en plats som skiljer sig så mycket från mitt hem i Sverige gör att det alltid finns spännande saker att upptäcka och inspireras av. Okända vårblommor och höstlöv från träd som endast växer här i Asien är några av mina största inspirationskällor till mönster till exempel.
  • Mina tips för att hitta inspiration är att försöka se vardagliga saker ur nya perspektiv. För mig var det väldigt lätt när jag kom hit till en helt ny plats, men jag tror att detta även går att göra på hemmaplan. När man blir för van vid en fysisk plats eller en vardagsrutin kan det vara svårt att hitta spänning och inspiration, försök att skifta perspektiv – fokusera lite extra på något som du kanske bara skulle låta susa förbi i vanliga fall.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Den här kursen var fantastiskt givande, men det gäller ju, som det gör med alla typer av utbildningar, att man verkligen drar nytta av de resurser som görs tillgängliga genom kursen - dvs, kursmaterial, inspirationskällor, fakta om yrket osv. Och även all den kunskap och gemenskap som man får från sina kurskamrater och från läraren!

Här hittar du Rebeckas Instagram och mer information om kursen Illustration.

Höstens kvällskurser på Berghs

Hör deltagarna Jack och Clara berätta om hur det var att läsa en kvällskurs:

HÄR ÄR BERGHS KVÄLLSKURSER HÖSTEN 2025

(sorterade efter kursnamn).
Fristående kurser på kvällstid, i våra lokaler på Bobergsgatan 48 i Stockholm.
Frågor? Hör gärna av dig!

Art Direction
Ta dina kunskaper inom art direction och grafisk formgivning vidare. Fördjupa dig inom strategi, koncept och visuellt genomförande. Med den här kursen på ditt CV är du väl förberedd för att fortsätta din karriär som Art Director.
Kursansvarig: Robert Hedlund
Kursstart
: 15/9

Berghs Intro
Är du nyfiken på kommunikations­branschen? Har du ett intresse för att tänka kreativt och idébaserat men vill få en bild över vilka möjligheter som finns inom studier och yrkesval i kommunikations­branschen? Då är Berghs Intro kursen för dig.
Kursstart:
OBS: 28/8 

Content Creation Start
Varje dag möts vi av bilder och filmer på sociala medier, även kallat content. Men vilka är det som skapar allt innehåll och hur gör dom det? I denna kurs får du verktyg för att kunna påbörja din karriär i djungeln av content och kunskaper kring hur man går från idé till färdig produkt.
Kursansvarig: Mimmi Onsum 
Kursstart: 15/9

Copywriting
Du som har koll på grunderna inom copywriting vet att det är en sak att skriva för att informera – och en helt annan att skriva för att kommunicera. Här lär du, som redan har en vässad penna, dig ännu mer om verktygen bakom en text: hur du hittar rätt tonalitet, rätt tilltal till rätt målgrupp och ser till att orden inte bara når ut, utan in.
Kursansvariga: Embla Sue Panova
Kursstart:
15/9

Datadriven marknads­föring Start
Är du nyfiken på att arbeta datadrivet och målinriktat? Har du hört talas om begrepp som growth- och performance marketing, och vill förstå vad det innebär? Då är den här kursen för dig!
Kursansvarig: Ignacio Varas
Kursstart: 15/9

Foto Start
Här får du en introduktion till fotografyrket och inblick i vilka grunder som är viktiga för att kommunicera med hjälp av kameran. För att ta de där bilderna som verkligen säger mer än tusen ord krävs ett särskilt öga samt kunskapen om vad som gör en bild bra – och vad som gör den perfekt.
Kursansvariga: Niklas Palmklint
Kursstart: 15/9

Grafisk design Start
Är du nyfiken på att arbeta som visuell designer? På denna introduktionskurs får du en övergripande förståelse för vad yrket kan innebära genom en rad olika synsätt, metoder och verktyg och sedan lösa kommunikativa utmaningar med hjälp av dessa.
Kursansvariga: Charlotte Källström och Noa Carle
Kursstart:
15/9

Marknads­kommunikation
En spännande och utvecklande kurs för dig som redan har arbetat med kommunikation på något sätt och nu vill skaffa dig ännu mer kunskap inom marknads­kommunikation. Här ligger fokus på att ge dig grunderna inom ett lyckat kommunikationsarbete med verktygen strategi, koncept, PR och content.
Kursansvarig: Karolina Moberg
Kursstart: 15/9

Strategisk kommunikation och PR
Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap om hur du arbetar med kommunikation och PR idag, från strategi till genomförande.
Kursansvarig: Per H Frykebrant
Kursstart:
15/9

Osäker på vilken kurs du ska välja?

Lästips! Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen. Exempelvis intervjuer med lärare eller tidigare studerande.

Hoppas att vi ses på Berghs i höst!

Här hittar du hela Berghs kursutbud – för vi har såklart inte bara kvällskurser, utan även kurser på dagtid i våra lokaler och på distans.

Hur är det att ha sitt företag på Berghs cowork? Nathaly delar med sig!

Hej Nathaly, berätta lite om dig och ditt bolag!
Jag heter Nathaly Fonseca och driver YVEA AB – ett bolag som erbjuder kvalificerad support till C-suiten, ledningsgrupper och entreprenörer, med särskilt fokus på fondbolagsvärlden. Genom en samarbetspartner arbetar jag främst med Executive Assistant-uppdrag, men har också ett verksamhetsben inom HR. I grunden handlar mitt arbete om att vara en strategisk partner som stöttar organisationer i deras tillväxt, struktur och utveckling.

Varför valde du att sitta på C/o Berghs?
Jag drogs till den kreativa energin och det inbjudande klimatet – men också till den praktiska närheten. Jag bor i området och har mina barn i både förskola och skola här, så att kunna kombinera arbete och vardagslogistik på ett smidigt sätt är verkligen ovärderligt.

Hur ser en vanlig dag ut på kontoret?
Mina dagar är väldigt varierade – ena stunden sitter jag i digitala möten med kunder, nästa stund förbereder jag en workshop, strukturerar interna processer eller stöttar en entreprenör i deras utvecklingsresa. Tempot är ofta högt, men just därför är det ovärderligt att ha en stabil och inspirerande plats att utgå ifrån.

En kvinna står avslappnat mot ett staket med tegelväggar i bakgrunden.

Varför är det en fördel att ha en kontorsplats istället för att jobba hemifrån
Jag får bättre fokus, tydligare arbetsramar och framför allt en sundare arbetsvardag. Det är också ett sätt att markera gränsen mellan jobb och privatliv – något jag verkligen uppskattar som egenföretagare.

Vilka andra fördelar finns det med att vara på Berghs, utöver vårt co-working-utrymme?
Berghs är fullt av inspirerande människor, kunskap och möjligheter. Det händer alltid något här – event, samtal, möten och det öppnar upp för både samarbeten och nya perspektiv. Det känns som en levande plats där man får vara både kreativ och professionell.

Läs mer om Berghs co-work här.

Distanskursen AI för kommunikatörer blev rätt val för Ulrika

Hej Ulrika! Berätta lite om dig.

– Jag heter Ulrika Gustavsson, är 48 år och bor i Lund. Jobbar som samordnare av sommarkurser på Skurups folkhögskola. Det är ett tidsbegränsat vikariat och jag letar därför nya utmaningar. Så just nu står jag i ett slags vägval i livet och har funderat mycket på “vad jag ska bli när jag blir stor”. Det är både spännande och skrämmande.

Vad har du för bakgrund?

– Jag har arbetat med konst och kultur i hela mitt liv, och har en bakgrund inom humaniora där jag har en examen i konstvetenskap och pedagogik. Det som intresserar mig mest är mötet mellan konsten och betraktaren. Det jag arbetar med och har arbetat med har alltid handlat om det, att i ett större perspektiv möjliggöra för den typen av möten och samtal.

under våren 2025 gick du kursen AI för kommunikatörer hos oss på Berghs. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Min arbetssituation förändrades och blev osäker. En jobbcoach tipsade mig då om den här kursen. Det var en helt ny mark för mig så jag tänkte efter ordentligt ett par gånger innan jag, fortfarande inte övertygad om att det var rätt beslut, bestämde mig för att söka. Jag vill ju vässa mitt CV på något sätt, och göra mig attraktivare för framtida arbetsgivare. Och AI känns verkligen som något som man bör kunna hantera och använda. Det kändes, trots min första tveksamhet, ändå som ett bra val.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Jag har fått med mig så oerhört mycket, och är så glad att jag valde att gå kursen. Bra verktyg, tydliga, konkreta och användbara – både för mig privat och professionellt. Kursen öppnade upp en ny värld, den gav mig en helt ny bild av vad AI innebär än den jag hade innan. Så mitt intresse för AI har gått från 0 till 100. Jag känner mig bekväm med att utforska och att fortsätta använda det jag har lärt mig på egen hand.

Hur var läraren?

– Angelika Strandberg är en toppenlärare; kunnig, lugn och pedagogisk. Bra övningar, bra och givande feedback. Hon fick oss att arbeta hårt och intensivt, vilket jag är tacksam över nu i efterhand. Vi hann med väldigt mycket under kursveckorna.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Vi delade våra arbeten med våra kurskamrater. Det var otroligt givande att ta del av andras lösningar på samma uppgift och få ta del av lärarens feedback. Klockrent sätt att jobba på tycker jag, det gav liksom dubbelt upp av kunskap och insikter. Man lär sig bättre och mer tillsammans än på egen hand. Och, det absolut roligaste var att vi lärde oss att bygga en egen GPT, det var ju något jag inte hade trott i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle göra. Men det som jag kommer bära med mig är min förändrade bild av AI.

Hur var det att plugga på distans?

– Det funkade fint, det var en förutsättning för mig att kunna gå kursen att den gavs på distans. Vi fick en bra kontakt i gruppen och med läraren ändå, tack vare det pedagogiska sätt som kursen är uppbyggd på, att dela sina resultat med varandra, och lärplattformen var lätt att använda. Och på lärplattformen fanns ju kursen hela tiden när det gavs utrymme för mig att arbeta med den.

Hur planerar du att få användning av dina nya kunskaper?

– Jag kommer få stor användning av det jag lärt mig. Genom att kunna prompta på ett adekvat sätt kommer jag kunna förenkla processer, förbättra marknadsföringsstrategier och förädla idéer. Jag kunde även använda mitt arbete med sommarkurserna som material i kursövningarna, så de blev “på riktigt” på en gång. Framöver kommer jag att vidareutveckla det jag gjort under kursen och framförallt i sann Folkhögskole- och folkbildningsanda, dela med mig av det jag lärt mig till mina kollegor och se hur vi kan använda AI för att effektivisera vårt gemensamma arbete.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Jag håller ihop planeringen och tar emot anmälningar till sommarkurserna på Skurups folkhögskola med 42 kurser under 6 veckor, ca 600 deltagare som ska äta och bo och ha sommarens bästa vecka hos oss. Så, en vanlig dag innebär mycket kundkontakt och att svara på frågor och planera för de här 6 veckorna. Det är ett varierat jobb som ser olika ut beroende var i årscykeln vi befinner oss.

Nu i maj är det nedräkning, allt ska falla på rätt plats och efter midsommar är det hands on med kursverksamhet och deltagare hela sommaren. Till största del rör det sig alltså om kommunikation och administration, men också mycket operativt arbete. Utmaningen är att tillgodose många olika önskemål och behov, att nå ut till de som kan tänkas vilja gå en kurs i sommar men inte vet om att det finns. Se till att inte något faller mellan stolarna och att rätt information är på rätt plats vid rätt tillfälle.

Vad hoppas du på härnäst?

– Jag letar just nu efter mitt nästa uppdrag och vill gärna fortsätta arbeta i sammanhang med konst, kultur och lärande – helst med utvecklingsfrågor. Kultur innebär så mycket och det får oss som människor och individer att må bra i både kropp och själ, genom att uppleva och att själva kunna få skapa, hitta sin röst och sitt uttryck. Dessutom är kulturen en del av ett levande demokratiskt samhälle och därmed livsviktigt, anser jag.

Var hämtar du inspiration?

– På skolan där jag arbetar nu är det så många unga kreativa personer som har ett helt fantastiskt driv och energi. Det är inspirerande och hoppfullt att se och få ta del av. Att få se individer växa och våga ta sig an projekt, konserter, teater, utställningar och film ger mig inspiration.
Jag älskar också att gå kurser, att aldrig sluta lära mig nytt, det ger perspektiv. Jag går själv gärna folkhögskolekurser och träffar andra människor i kreativa sammanhang. Så ett hett
tips från mig är att gå en kurs‚ lång kurs, kort kurs, kvällskurs. Har du kört fast och livet känns trist så är det rätt ställe att hämta inspiration och få en ny gnista.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Sluta aldrig att vara nyfiken, passa på att lära dig något nytt när tillfälle ges. Knyt kontakter och vårda de du redan har. Nu när jag aktivt har sökt jobb ett tag så märker jag hur viktigt det är med kontakter från förr, du vet aldrig vem som blir din nästa chef eller kollega.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen AI för kommunikatörer?

– Jag kan varmt rekommendera kursen. Den var rolig, lagom utmanande och det kändes tryggt i gruppen. Mina förkunskaper var väldigt låga så jag var lite nervös innan att jag inte skulle hänga med, men det hade jag inte behövt vara. Vi var på olika nivåer men lärde oss utifrån där vi stod individuellt.

Fotograf: Petra Svensson

15 veckors distanskurser på Berghs – NÄR DU strävar efter förändring

DISTANSKURSER 15 VECKOR – HÖSTEN 2025

Start: Fredag 29 augusti
Avslut: Fredag 12 december
Se detaljerad information på respektive kurssida.
Frågor? Hör gärna av dig!

  • Kurserna ges en gång per termin, vår och höst.
  • Du har stor möjlighet att styra över din egen studietid och kan därför oftast arbeta 100% samtidigt som du studerar.
  • Kursen inleds med en gemensam lunch i klassrummet och avslutas med en AW. Det är värdefulla tillfällen att träffa din klass och din lärare och bygga nätverk för framtiden.
  • Under veckorna har du kontakt med lärare och kurskamrater via kursens onlineplattform Canvas och Google Meet.
  • Varje kurs har ett begränsat antal platser. Sök i god tid!

Art Direction
Det här är kursen för dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utvecklas strategiskt, konceptuellt och idémässigt. Under den här kursen använder du dina kreativa talanger till att skapa, visualisera och argumentera för att skapa effektiv kommunikation.
Kursansvarig: Jan Tillberg
Lästips: Deltagarintervju

Copywriting
Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär dig bland annat att skriva målgruppsanpassat och ger dig en förståelse för hur språket kan användas för att skapa effektiv kommunikation.
Kursansvarig: Ylva Björnström
Lästips: Deltagarintervju

Grafisk design
En grafisk designer ska med en verktygslåda av typografi, färger, former, bilder, illustrationer, mönster och andra grafiska element kommunicera med en mottagare. På kursen går vi kortfattat igenom många delar av de vanligaste produktionerna från logotyp och visitkort till poster och förpackningsdesign.
Kursansvarig: Christina Breeze
Lästips: Deltagarintervju

Illustration
Här får du som vill bli illustratör lära dig att använda dina kreativa uttryck för att arbeta med kommunikation. Vi utgår ifrån din egen unika stil och ger dig de praktiska och teoretiska kunskaperna som behövs för att du ska kunna stärka ditt varumärke och inte minst – arbeta konceptuellt och gentemot kund.
Kursansvarig: Annika Sköld
Lästips: Deltagarintervju 1 och deltagarintervju 2

Projektledning
Är det någon som kan göra ett uppdrag verkligt framgångsrikt så är det du som projektledare! Det är hos dig allt börjar – och slutar. Berghs kurs i projektledning ger dig den grundläggande kunskap som behövs för att leda människor, arbeta i projekt och ta din karriär vidare.
Kursansvarig: Ann Westfelt
Lästips: Deltagarintervju 1 och deltagarintervju 2

Strategisk kommunikation
Här får du som redan har erfarenhet av att arbeta med kommunikation och/eller PR en möjlighet att bredda och fördjupa dina kunskaper. Du får verktyg och insikter som hjälper dig att arbeta mer strategiskt i en kommunikationsverksamhet.
Kursansvarig: Anna Johansson
Lästips: Deltagarintervju 1 och deltagarintervju 2

Vill du hellre gå en kurs i våra lokaler eller ta en kortare distanskurs? Här hittar du hela Berghs kursutbud.

5 tips på hur du tar datadrivna beslut inom marknads­föring

Hej Ignacio! Vem är du?

– Jag är en före detta simlärare från Västkusten som letade sig till Stockholm för att plugga marknads­föring. Började min karriär i startup­världen för att sedan arbeta på Cancerfonden med growth och nu är jag Player Growth Manager på Avalanche Studios. Jag är även kursansvarig för kvällskursen Datadriven marknads­föring Start här på Berghs. Väldigt roligt!

SÅ tar DU datadrivna beslut inom marknadsföring:

1. Identifiera vilka nyckeltal som är viktiga

När det kommer till marknads­föring så finns det siffror i mängder, långt ifrån alla siffror har volymen eller vikten som krävs för att göra en skillnad på affären. Samspela med intressenter på olika avdelningar, be om access till deras analysverktyg och börja bekanta dig med vilka nyckeltal som spelar roll.

2. Lär dig tolka hur marknadsinsatser påverkar nyckeltalen

Vad händer med nyckeltalen när vi slänger in slänger in ved i kaminen? Ökar trafiken i Tyskland men ingen handlar, men i Nederländerna handlar fler utan någon marknads­föring? Se bortom kampanjen och dyk ner i nyckeltalen. Vad var det som hände och varför?

3. Titta på datan över tid för att förstå effekterna

För att ta välgrundade beslut måste vi kontextualisera datan i tid, alltså jämföra hur det såg ut innan, hur det såg ut under och hur det såg ut efter. Gör du inte detta riskerar du antingen att ta glädjebeslut (oj det gick så bra, vi ökar budgeten, oj vad dåligt det gick) eller kanske helt missar en möjlighet att tälja guld.

4. Ställ frågor

Närma dig datadrivet beslutsfattande med ett barns nyfikenhet. Ställ frågor till domänexperter för att förstå deras verklighet men också frågor till dig själv. Vad betyder egentligen siffrorna du har framför dig och kan de betyda någonting annat?

5. Dokumentera

När vi tar datadrivna beslut leder det oftast till att något antingen händer eller inte händer, en kampanj kan prestera bättre, sämre eller helt sakna effekt. Dokumentation är nyckeln för att minnas vilka ändringar vi har gjort så att vi kan ta ännu bättre beslut nästa gång.

Vill du lära dig mer? Gå kursen Datadriven marknads­föring Start på Berghs.

"Testa, våga, vänta inte – ta första steget idag"

Hej Mamad! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag bor i Sigtuna och är producent och fotograf på Zazen Design & Production AB. Vi jobbar med en stor variation av uppdrag, allt från TV-reklam för Carglass till varumärkes/företagsfilmer till Lantmännen, Rädda Barnen, Taxi Stockholm och olika myndigheter och kommuner. 

Under våren 2025 gick du kvällskursen Content Creation START. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Jag ville få verktyg för att bättre kunna ta fram idéer som hjälper mina kunder att nå sina mål genom content.

Hur var lärarna? 

– Lärarna var det absolut bästa med hela kursen. Förmågan att hålla space för en blandning av olika människor med olika bakgrunder är fantastisk. Man känner sig sedd och alla får möjligheten att uttrycka sig samt få feedback på ett sätt som inspirerar. 

Hur var det att tillbringa kvällarna i våra lokaler?

– Fantastiskt, att få vara på plats i en kreativ miljö med likasinnade människor som alla är där för att få uttrycka och utveckla sin kreativitet är en känsla man inte kan få om man inte är på plats. Jag tyckte faktiskt så mycket om platsen att jag nu jobbar i Berghs Co-working space. Det bästa jag har gjort.

Vad fick du med dig?

– Kursen har inspirerat mig till att starta nya projekt, personliga som professionella. Jag har bland annat startat två nya YouTube-kanaler. Mamad Hormatipour - är den personliga kanalen där jag utbildar inom film och foto och i Kreativa Människor intervjuar jag intressanta människor inom kreativa yrken. Jag har faktiskt nyligen gjort ett avsnitt med er VD Camilla Wallander! Kommer inom kort.

Mamad intervjuar Camilla Wallander för sin nystartade YouTube-kanal Kreativa Människor.

Vad kul! Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen? 

– När vi i grupper skulle ta fram idéer baserat på olika briefer som lärarna presenterade. Det var hög nivå och det tror jag är tack vare lärarnas förmåga att få oss elever att tro på oss själva, samt den konstanta uppmuntran att våga uttrycka våra idéer. Till och med de dåliga idéerna var ibland jättebra – och vi fick oss ett gott skratt. 

hur har du fått användning av det du lärde dig? 

– Jag har lärt mig att våga se utanför boxen och öppna upp mig för nya perspektiv. Det känns som en nystart och jag har redan nya projekt på gång som jag inte har vågat mig på tidigare, men som jag nu har tagit mig an tack vare utbildningen. Jag har även ett större självförtroende när det kommer till att professionellt presentera mina idéer. 

Hur kan en dag på ditt jobb se ut? 

– Mitt jobb består av 3 element: 

1. Idégenering/koncept - Här sitter jag tillsammans med mina kollegor och tar fram nya contentidéer till mina kunder eller nya potentiella kunder. 

2. Produktion - Ja det säger sig självt, ibland har vi produktion för Carglass och då agerar jag regissör tillsammans med mitt team av filmfotograf, b-foto, ljudtekniker och make up artist. Sedan finns det dagar då jag är ensam på produktioner tillsammans med reklambyråer där jag endast agerar fotograf så det är väldigt varierande, vilket jag gillar. 

3. Postproduktion - Här redigerar jag filmerna och stillbilderna som har tagits på produktionerna och sedan är det dags för leverans.

Vad är det bästa med ditt jobb? 

– Det bästa är att få möjligheten att kreativt uttrycka mig själv genom rörligt material och stillbilder och få möjligheten att skapa något som påverkar människor och samhället positivt. 

Och vilka är utmaningarna? 

– Min största utmaning är rädsla, att jag inte alltid vågar följa min instinkt. Det är något jag tar med mig från utbildningen – att våga lita på mig själv och våga exponera mig och mina idéer för andra människor. 

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns kurser i våra lokaler och på distans.

Välj kurs här

Har du något karriärtips du vill dela med dig av? 

– Testa, våga, vänta inte – ta första steget idag. Om du vill testa något så gör det. Det finns inget perfekt tillfälle att börja. Det är utan tvekan det bästa sättet att växa som människa och förhoppningsvis hitta sin 'grej'.

Var hämtar du inspiration? 

– Min största inspirationskälla är Dhyan Vimal. Jag träffade honom 2014 och det förändrade hela mitt liv. Man kan säga att det fanns en Mamad före mötet med Dhyan Vimal och en helt uppgraderad Mamad efter mötet. Det är svårt att beskriva med ord vad han betyder för mig och hur tacksam jag är för allt han har gjort för mig och fortfarande gör. Han såg en potential i mig när jag själv inte kunde se det och han gör det med alla, det kan jag vittna om. Han är känd för sitt arbete inom personlig utveckling, meditation, mänsklig transformation och har startat Dhyan Vimal Institute for Higher Learning. Jag hoppas att många får möjligheten att studera hans böcker, kurser och visdomar och att det transformerar deras liv på samma sätt som det har gjort för mig.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen Content Creation start? 

– Du kommer inte att ångra det, gör det!

Fotograf: Mamad Hormatipour

AI-lyftet, ett samarbete med Microsoft, TRR och Berghs School of Communication

Tillfälle 1. AI som förändringskraft – skapa riktning i en värld i rörelse Fokus ligger på hur AI kan användas för att förstärka förändringsresor och bygga en kultur där trygghet och innovation går hand i hand.

Tillfälle 2. Struktur med AI – få arbetsro, fokus och flyt i arbetsvardagen Hur AI kan hjälpa dig skapa struktur, prioritera smart och frigöra tid i en komplex arbetsvardag.

Tillfälle 3. Ställ bättre frågor – få bättre svar: lär dig prompta som ett proffs Lär dig formulera uppgifter till AI på ett sätt som ger konsekventa och relevanta resultat.

Varför är behovet så stort vad det gäller olika utbildningar inom AI?
"AI påverkar hur vi jobbar, tänker och fattar beslut varje dag. Oavsett yrkesroll förändras både förväntningarna och hur vi gör saker – snabbt. För att hänga med behöver AI-kunskapen vässas – inte bara när det gäller teknik, utan också hur vi använder AI smart i vardagen. Det handlar om att se möjligheterna, förstå riskerna och använda AI som ett verktyg för att bli ännu bättre på det vi gör. Och här spelar utbildning en viktig roll”, berättar Irene Jagt, Verksamhetsutvecklare TRR.

På vilket sätt tror du att webbinarieserien kommer att stärka deltagarna?

"Vi har tagit fram den här serien just för att möta tjänstemän där de är – med konkreta exempel, lättillgänglig kunskap och verktyg som faktiskt går att använda direkt. För vi vet att många känner sig lite osäkra: Från att börja med AI i vardagen till nästa steg. Webbinarierna kommer att ge nya insikter, bättre koll på användbara AI-verktyg och – kanske viktigast – en tryggare känsla i jobbet. Det handlar om att kunna fokusera bättre, jobba smartare och våga ta plats i förändringen. Oavsett om du jobbar med analys, strategi, stöd eller ledarskap kommer du att känna igen dig – och förhoppningsvis gå därifrån med några bra idéer att testa direkt”, fortsätter Irene.

Hur kan AI förbättra arbetet just inom förändring?

"Förändring är ju mer eller mindre det nya normala – och AI är ett bra stöd när det gäller att få mer ordning, fart och träffsäkerhet i allt det nya. AI kan hjälpa dig att fatta smartare beslut, kommunicera tydligare och snabbt få grepp om krånglig information. I webbinariet ”AI som förändringskraft” visar vi hur AI kan stötta genom hela resan – från att förstå läget till att få saker att hända och samtidigt bygga en arbetsmiljö där folk känner sig trygga och peppade på att tänka nytt. För i slutändan handlar det inte om tekniken i sig, utan om hur du använder den för att navigera i en värld som rör på sig hela tiden,” avslutar Irene.