Höstens dagkurser på Berghs

rum

Fram med kalendern! Visst är det dags att läsa en kurs på Berghs? Förbättra din chans att hitta ett nytt jobb, utvecklas där du är – eller ta nästa steg i karriären. Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här är hela listan med de kurser du kan läsa på dagtid i höst!

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 4, 2022

Nedan är listan med de kurser som du kan plugga på dagtid i vår, sorterade efter kursnamn.

  • Du kan alltid söka fler än en kurs medan du funderar och bestämmer dig!
  • Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan aktivt tackat ja.
  • Tips! Vänta inte till sista ansökningsdag med att skicka in din ansökan! Vi behandlar ansökningarna i turordning.

Frågor? Chatta gärna med oss!

Dagkurser på Berghs hösten 2022

Se detaljerad information på respektive kurs.

Att hålla webbinarium i egen regi
Webbinarier är en engagerande och effektiv metod för marknadsföring och försäljning online. På den här kursen får du inspiration och praktiska tips på hur du kan hålla och skapa webbinarier i egen regi.
Kursansvarig: Anders J Larsson
Kursstart: 19/10

Att skapa attraktiva stadskärnor
Vill du utveckla levande, attraktiva stadskärnor som lockar invånare, företagare, investerare och besökare? För att lyckas måste många olika intressenter samarbeta. Med en gemensam målbild samt övergripande roadmap blir utvecklingsarbetet och samarbetet tydligare och enklare. Du kommer på denna praktiska och teoretiska kurs få möjlighet att jobba med visionärt utvecklingsarbete av en stadskärna.
Kursansvariga: Malin Anhede och Anders Larsson
Kursstart: 28/9

Att skriva för att övertyga
I en värld där man fullkomligt drunknar i budskap gäller det att veta hur man ska kommunicera för att nå fram. Här får du konkreta tips och råd på hur dina ord blir de som verkligen påverkar mottagaren.
Kursansvarig: Mikael Rosén
Kursstart: 30/11 Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Berghs Upgrade – Digital Design
Bli en Digital Designer på 12 veckor! Med användaren i fokus gör du en djupdykning i den digitala världen. Lär dig gränssnittsdesign för både webb och smarta telefoner. Läs mer om utbildningskonceptet Upgrade.
Programsvarig: Johan Björnsrud
Start: 13/9

Bygga varumärke i sociala medier
Att finnas i sociala medier är en självklarhet för de flesta företag och organisationer – men att veta på vilket sätt man ska kommunicera för att få effekt kan vara en utmaning. På kursen lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknads­kommunikation i sociala medier.
KursansvarigaDeeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt
Kursstart: Går att söka först efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Communication Management
Du som har siktet inställt på att bli kommunikations­chef och behöver fördjupa dina kunskaper ytterligare har chansen nu. Denna kurs ger dig ett helhetsperspektiv och de insikter, inspiration och färdigheter som behövs i ditt dagliga arbete.
Kursansvarig: Andris Zvejnieks
Kursstart: 29/9

Content Marketing
Framgångsrik kommunikation och marknadsföring sker på mottagarens villkor. Ibland kallas det content marketing, ibland något annat, men grunden består av att skapa innehåll som din målgrupp frivilligt vill konsumera. Lär dig skapa affärsnytta med målgruppsanpassat, regelbundet och engagerande innehåll som stärker varumärket och driver försäljning.
KursansvarigJoakim Arhammar
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Design Thinking
Få insikter i de förhållningssätt, metoder och verktyg som Design Thinking kan erbjuda och hur du kan använda dessa för att lösa olika typer av kommunikationsproblem.
Kursansvarig: Mercedes Quevedo
Kursstart: 28/9

Digital innehålls­strategi
Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.
Kursansvarig: Anna Lantz
Kursstart: 19/10

Digital analys och mätning
Vilket värde skapas egentligen av din digitala kommunikation? Vilken kanal har störst påverkan, vilken effekt får din annonsering och vilken ROI har den senaste kampanjen? Det är frågor som dagens kommunikatörer ställs inför och som du förväntas kunna ge ett tydligt svar på.
Kursansvariga: Kristina Berg och Fredrik Ardmar
Kursstart: 3/10

Digital Brand Strategy

Hur positionerar man varumärken för att lyckas i en alltmer fragmenterad värld där digitala och sociala medier är dominerande? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att bli framgångsrik i ett digitalt och alltmer komplext kommunikations­landskap.
Kursansvarig: Tobias Brandt
Kursstart: 21/9

Digital spridnings- och kanalstrategi
För att lyckas med digital spridning krävs det att man vet vad, var och när relevant innehåll ska spridas och till vem. På den här kursen lär du dig att ta ett helhetsgrepp på din digitala kommunikation: Från Google Ads och sociala medier till poddar och bloggar.
Kursansvarig: Amalia Thoors
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Effektiv marknads­kommunikation
En väl fungerande kommunikation kan vara det som avgör hur ett företag lyckas, både internt och externt. Därför finns det få saker som är viktigare att satsa på än företagets marknads­kommunikation. Det här är en intensivkurs för dig som är varm i kläderna, men vill göra din kommunikation ännu mer effektiv!
KursansvarigUlf Lesley
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Event och mötes­kommunikation
Möten och evenemang, stora som små, är inte bara en chans att synas för stunden utan bjuder in till direkt försäljning och möjlighet att bygga varumärket på sikt. Den här kursen ger dig den grundläggande kunskap som behövs för att använda mötes­kommunikation som en framgångsrik del i företagets marknadsplan oavsett om dina evenemang är fysiska eller digitala.
Kursansvarig: Tommy Brotte
Kursstart: Ges först 2023

Facilitering
Denna kurs ger dig värdefull kunskap om du skapar och leder engagerande samtal, smarta möten och driver kreativa processer i det digitala, fysiska och hybrida rummet.
Kursansvarig: Charlotta Rydholm
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Innovationsledning för stadsutveckling
Världen blir alltmer komplex och vi står inför stora samhällsutmaningar. För att lyckas med omställningen till hållbara städer och samhällen krävs nya arbetssätt och samverkansformer. Få kunskap i hur du kan leda i förändring och driva innovationsprocesser för att framtidssäkra din organisation och bidra till en hållbar stadsutveckling.
Kursansvariga: Jenny Carlstedt och Elisabeth Spross
Kursstart: 20/9

Intern­ kommun­ikation
Om du redan arbetar med internkommunikation, vill ta klivet och bli ännu bättre på att skapa vi-känsla och implementera idéer så att alla känner sig delaktiga är det här en kurs för dig. Här får du både praktisk och teoretisk kunskap att ta med dig i arbetslivet.
Kursansvarig: Sofie Reutercrona
Kursstart: 15/9

Kreativt ledarskap
Allt fler organisationer vill bli mer kreativa. Men hur gör man för att skapa utrymme för kreativitet, och få fler att bidra i idéarbetet? Den här kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av hur kreativa processer fungerar, och vill utveckla ett ännu bättre kreativt ledarskap baserat på samskapande och lärande.
Kursansvarig: Anna Romson
Kursstart: 27/9

Leda innovationsprocesser
Vi befinner oss mitt i en transformation där innovation spelar en mycket stor roll. Innovation ska hålla oss relevanta, skapa jobb, tjänster, produkter och ta oss säkra in i framtiden. Kunskap om att leda innovationsprocesser ger oss därför möjligheten att vara med och skapa framtiden.
Kursansvarig: Fredrik Heghammar
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Marknadsföring på LinkedIn
På denna endagskurs får du lära dig hur du och ditt företag kan nyttja plattformen för att bli mer framgångsrik i er marknadsföring.
Kursansvarig: Pontus Staunstrup
Kursstart:
21/9

Marknads­föring på Facebook & Instagram
Facebook och Instagram innebär fantastiska möjligheter att marknadsföra ditt varumärke och det krävs stor förståelse av plattformen för att vara konkurrenskraftig. Denna intensivkurs handlar om hur du kan utnyttja Facebook och Instagram för att bygga ditt varumärke och driva konvertering.
Kursansvarig: Julia Magnusson
Kursstart:
9/11

Motion Graphics
Internet rör på sig! Rörlig grafik är numera en viktig del av kommunikationen på internet och i sociala medier. Den här kursen riktar sig till dig som idag antingen jobbar med grafisk design eller kommunikation för digitala kanaler och vill lära dig att producera animation och Motion Graphics.
Kursansvarig: Mika Pollack
Kursstart: 3/10

Place Branding
Konkurrensen mellan platser är knivskarp och många förstärker sitt varumärke inför framtiden. Vad behöver du som platsansvarig för att skapa ett starkt varumärke som attraherar näringsliv, invånare och besökare? Kursen ger dig de viktigaste verktygen för att jobba strategiskt med Place Branding i en organisation, kommun eller inom ett kluster. Genom blandning av teori och praktik samt föreläsningar av yrkesverksamma gästföreläsare skapar du en grund för dig att utgå ifrån och som leder dig vidare i arbetet med platsmarknadsföring och platsutveckling.
Kursansvarig: Michael Persson Gripkow
Kursstart: 5/10

Produktionsledning
Gillar du att driva projekt, arbetsleda människor och team? Då kan den här kursen hjälpa dig att få de kunskaper och verktyg som behövs för att du ska kunna arbeta i rollen som produktionsledare och ansvara för egna uppdrag.
KursansvarigMalin Ingevall
Kursstart: 19/10

Projektledning
Du som är nyfiken på hur det är att arbeta som projektledare, eller som redan gör det men söker mer kunskap eller självförtroende, har en spännande kurs att se fram emot. Här får du grundläggande kunskap som en skicklig projektledare behöver för att ta ett uppdrag från genomfört – till framgångsrikt!
Kursansvarig: Mie Nygren
Kursstart: 15/9

Projektledning (Intensivkurs 3 dagar)
Du som är nyfiken på hur det är att arbeta som projektledare, eller som redan gör det men söker mer kunskap eller självförtroende, har en spännande kurs att se fram emot. Här får du grundläggande kunskap som en skicklig projektledare behöver för att ta ett uppdrag från genomfört – till framgångsrikt!
KursansvarigMie Nygren
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Social Video
Rörlig media är idag en självklarhet i din kommunikation. Och utvecklingen går allt snabbare. Med den här kursen i ryggen får du ett försprång och lär dig hur du kan jobba med film i sociala medier.
Kursansvarig: Anders J Larsson
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Socialt hållbara städer
Enligt FN väntas ca 70 % av världens befolkning bo i städer år 2050. Hur kan vi säkerställa att våra städer är socialt hållbara, levande, attraktiva och inkluderande? Det är dags att samskapa och utveckla platser och städer för människor med människor.
Kursansvarig: Mustafa Sherif
Kursstart: 17/11

Strategisk hållbarhets­kommunikation
Hållbarhet är en nödvändig del av företagets engagemang och kommunikation. För det finns mycket att vinna på att tydligt kommunicera hur företaget tar sitt ansvar. Den här kursen ger dig en mängd verktyg på hur du kan arbeta för att låta både befintliga och potentiella kunder veta att ditt företag faktiskt är ett som bryr sig om omvärlden.
KursansvarigErik Elvingsson Hedén
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

Strategisk marknadsföring
Här får du som redan har erfarenhet av att arbeta med marknadsföring och kommunikation både bredda och fördjupa dina kunskaper inom strategi. Med kursen får du verktyg som hjälper dig att arbeta ännu mer effektivt för att skapa starka varumärken och göra aktiviteter och insatser som stärker affären och erbjudandet.
Kursansvarig: Geta Kroon
Kursstart: 6/10

Strategisk projektledning
Är du en vass projektledare som skulle bli ännu skarpare med lite mer strategi i bakfickan? Då kommer den här kursen ge din karriär, och jobbvardag, en knuff i rätt riktning. Här får du både teoretiska och praktiska verktyg utifrån flera olika perspektiv.
Kursansvarig: Ann Westfelt
Kursstart: 22/9

Storytelling
Vill du skapa kommunikation som väcker känslor, sprids snabbt och aktiverar hjärnans signalsystem? Den här kursen ger dig verktyg och processer att skapa en historia som berör. Du kommer att överföra berättandets konst till varumärkesbyggande kommunikation och arbeta fram uttag och koncept byggt på tydliga principer kring Storytelling.
Kursansvarig: Patrik Hambraeus
Kursstart: 28/9

Urban mobilitet och gatans roll
Brinner du också för staden som plats för alla och vill få ökad förståelse för de ingående delarna? På denna kurs kommer du att fördjupa din kunskap om gatans roll och urban mobilitet genom diskussioner och skissarbeten.
Kursansvariga: Fredrik Toller och Louise Bergström
Kursstart: 8/11

UX Writing
Som UX Writer designar du med ord i digitala tjänster. Du är specialist på att skapa innehåll som utgår från användarna. Här står tydlighet och funktion i fokus för att guida rätt. Vill du utvecklas inom användarcentrerad copy och få metoder och verktyg att ta med in i din yrkesvardag så är det här en kurs för dig.
Kursansvariga: Lena Stenberg och Anna Sundbaum Köhler
Kursstart: Går att söka efter att vi stängt ansökan till sommarens kurs.

DECEMBER

I början av december erbjuder vi som vanligt ett antal av våra populära intensivkurser. Mer information kommer i augusti/september.

För vem?

Många som läser en dagkurs arbetar heltid, andra är mellan jobb eller jobbar deltid.

Osäker på vilken kurs du ska välja?

  • Du kan alltid söka fler än en kurs medan du funderar och bestämmer dig!
  • Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan aktivt tackat ja.
  • Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen. Ett bra sätt att få veta mer.

När ska du söka?

Sista ansökningsdag står på respektive kurs. Vill du vara helt säker på att få en plats är det dock smart att vara ute i god tid. Vi behandlar nämligen ansökningarna i turordning och söker du sent riskerar du att kursen redan är fullbokad. Tips: Vänta inte till sista ansökningsdag!

Tvekar du fortfarande?

Kanske behöver du några argument för att övertyga din chef om varför du ska få gå en kurs? Här är 5 anledningar att läsa en kurs på Berghs i höst.

Här hittar du hela Berghs aktuella kursutbud.

Taggar: