Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Höstens distanskurser på Berghs

blomma_postits

Du pluggar var och när du vill. Du får personlig feedback och har kontakt med lärare och kurskamrater via vår utbildningsplattform. Det finns många ämnen att välja mellan i höst. Här är hela listan!

Tips!

  • Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen. Exempelvis intervjuer med lärare eller kursdeltagare.
  • Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan aktivt tackat ja.
  • Våra distanskurser är väldigt populära och vill du vara helt säker på att få en plats är det smart att vara ute i god tid.

Frågor? Chatta gärna med oss!

DISTANSKURSER HÖSTEN 2023

Sorterade i bokstavsordning. Se detaljerad information på respektive kurs.

3D-design
Den här kursen ger dig som är art director, grafisk designer eller illustratör en kickstart i 3D-design! Du breddar ditt arbete och erbjudande vilket möjliggör nya spännande uppdrag. Under 8 veckor får du lära dig grunderna i att arbeta med 3D-design med Cinema 4D och renderingsmotorn Redshift.
Kursansvariga: Fredrik Forrest och Martin Löfqvist
Kursstart: 28/11

Art Direction
15 veckor
Det här är kursen för dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utvecklas strategiskt, konceptuellt och idémässigt. Under den här kursen använder du dina kreativa talanger till att skapa, visualisera och argumentera för att skapa effektiv kommunikation!
Kursansvarig: Jan Tillberg
Kursstart: 25/8

ARU – Ansvarig reklam­utgivare
12 veckor
Att hitta kreativa lösningar som går i linje med strategin är en sak – men att vara säker på att man håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet är något helt annat. På den här kursen får du lära dig om marknadsföringslagen, tryckfrihet, etik och annat som en ansvarig reklamutgivare behöver kunna.
Kursansvarig: Cecilia Torelm Tornberg
Kursstart: 22/9

Att skriva för att övertyga
8 veckor
Behovet av bra skribenter är större än någonsin. Överallt och i alla kanaler behövs välformulerade, genomtänkta och intressanta texter. Texter som når läsaren i form av nyhetsbrev, inlägg i sociala medier, webbsidor, debattartiklar, informations- och reklamkampanjer. Texter som berör och engagerar läsare. Denna kurs gör dig till en bättre skribent.
Kursansvarig: Mikael Rosén
Kursstart: 14/9

Berghs Intro
6 veckor
Är du nyfiken på kommunikations­branschen? Har du ett intresse för att tänka kreativt och idébaserat, men vill få en bild över vilka möjligheter som finns inom studier och yrkesval i kommunikations­branschen? Då är Berghs Intro kursen för dig.
Kursansvarig: Alexandra Livijn
Kursstart: 19/9

Business Design
Lär dig att kombinera analytiskt tänkande med design av upplevelser för att skapa nya affärsmöjligheter. I den här kursen knyter vi ihop dessa perspektiv och ger dig som har en grund i upplevelser eller kreativitet ett tydligare affärsperspektiv och dig med affärsförståelse en utökad verktygslåda med nya perspektiv på innovation.
Kursansvariga: Jimmy Larsson och Karin Lycke
Kursstart: 17/10

Content Marketing
8 veckor
Att bygga ett starkt varumärke med hjälp av trovärdigt innehåll i sin kommunikation är nästan ett måste idag, när allt högre krav ställs på genuinitet och personlighet. Här får du som redan har goda skrivkunskaper lära dig grunderna inom storytelling och Content Marketing. Dessutom går vi igenom olika metoder som effektivt skapar ett varumärke som håller i längden.
Kursansvariga: Niklas Eriksson och Carin Roeraade
Kursstart: 10/10

Copywriting
15 veckor
Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär dig bland annat att skriva målgruppsanpassat och ger dig en förståelse för hur språket kan användas för att skapa effektiv kommunikation.
Kursansvarig: Ylva Björnström
Kursstart: 25/8

Copywriting Start
8 veckor
Du som har insett vilken makt det skrivna ordet har och är nyfiken på hur en copywriters arbetsdagar ser ut får en bra grund att bygga vidare på här. Med den här kursen skaffar du dig inblick i copywriterns verktygslåda, med allt ifrån kreativt skrivande till målgruppsanpassad kommunikation.
Kursansvarig: Ylva Björnström
Kursstart: 10/10

Digital copywriting
8 veckor
Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en avgränsad målgrupp. Men det finns delar som är absolut nödvändiga att kunna för att nå fram. Här lär du dig om hur du bäst uttrycker dig i digitala kanaler.
Kursansvarig: Catherine Heijl
Kursstart: 11/10

Digital försäljning med fokus e-handel
Vill du bredda din kompetens inom e-handel? I takt med att e-handel växer i bransch efter bransch expanderas behovet av kompetens inom detta område. Detta är kursen för dig som vill bli vassare på digital försäljning och få en ökad affärsförståelse för att kunna specialisera dig inom e-handel.
Kursansvarig: Sophia Båge
Kursstart: 20/9

Employer Branding
8 veckor
Här får du som redan arbetar med kommunikation och personalfrågor inspiration och konkreta verktyg för att lyckas inom Employer Branding. Kursen har särskilt fokus på hur du kartlägger behov, lägger grunden till en framgångsrik strategi och säkerställer att företagets kompetensbehov blir tillgodosett i en allt tuffare konkurrens om kompetenser.
Kursansvarig: Emil Adén
Kursstart: 27/9

Grafisk design
15 veckor
En grafisk designer ska med en verktygslåda av typografi, färger, former, bilder, illustrationer, mönster och andra grafiska element kommunicera med en mottagare. På kursen går vi kortfattat igenom många delar av de vanligaste produktionerna från logotyp och visitkort till poster och förpackningsdesign.
Kursansvariga: Christina Breeze och Johan Hellström
Kursstart: 25/8

Grafisk design Start
8 veckor
Du som är nyfiken på hur det är att jobba som visuell designer kan ta ditt första steg med introduktionskursen Grafisk Design Start. Du får en övergripande förståelse för vad yrket kan innebära genom en rad olika synsätt, metoder och verktyg och sedan lösa kommunikativa utmaningar med hjälp av dessa.
Kursansvarig: Johanna Karlsson
Kursstart: 26/9

Growth Marketing
8 veckor
Growth Marketing handlar om att öka antalet kunder, användare eller medlemmar i ditt företag, tjänst eller organisation. För att lyckas med det krävs en balans mellan kreativitet och dataanalys. På den här kursen tittar vi på ett antal sätt att hitta den balansen och nå framgång med dina högt ställda marknadsföringsmål.
Kursansvarig:
Kursstart: 11/10

Gräns­snitts­design/UX
8 veckor
Med kunskap om UX och intuitiva gränssnitt öppnar du upp ditt arbete som grafisk designer för helt nya och spännande uppdrag. Här lär du dig gränssnittsdesign för både webb och smarta telefoner med användaren i fokus.
Kursansvarig:
Kursstart: 11/10

Illustration
15 veckor
Här får du som vill bli illustratör lära dig att använda dina kreativa uttryck för att arbeta med kommunikation. Vi utgår ifrån din egen unika stil och ger dig de praktiska och teoretiska kunskaperna som behövs för att du ska kunna stärka ditt varumärke och inte minst – arbeta konceptuellt och gentemot kund.
Kursansvarig: Annika Sköld
Kursstart: 25/8

Insiktsdriven strategi
8 veckor
Behöver du bli mer träffsäker i ditt kommunikationsarbete? Är du intresserad av människors drivkrafter och varför viss kommunikation når fram och fungerar? Då är det här en kurs för dig.
Kursansvarig: Annika Rehn Frobell
Kursstart: 18/9

Interaktions­design
8 veckor
Att sätta användaren i fokus kan innebära skillnaden som gör att kunderna väljer just din digitala produkt före någon annan. Här lär du dig om gränssnitt, innehåll och beteende – och hur du får alla delar att fungera tillsammans och ge en ultimat användarupplevelse!
Kursansvarig: TBA
Kursstart: TBA

Kriskommunikation
8 veckor
När en kris bryter ut, är tid en bristvara. Många olika delar behöver snabbt komma på plats och samordnas, som att löpande analysera läget och kommunicera med en lång rad målgrupper, både internt och externt. Med rätt kunskaper och verktyg kan du fokusera på rätt saker och bibehålla förtroendet genom stormen.
Kursansvarig: Helena Söderblom
Kursstart: 4/10

Marknadsföring Start
8 veckor
Du som vill börja arbeta med marknadsföring får med den här kursen en grundläggande förståelse för de olika processer och modeller som ingår i en marknadsförares verktygslåda. Det är här du börjar din resa mot en spännande karriär!
Kursansvarig: Jesper Odelius
Kursstart: 6/10

Motion Graphics
8 veckor
Djupdyk in i Motion Graphics och ta dina kunskaper till nästa nivå. Här får du lära dig hela processen från att planera en produktion till att skapa animation i After Effects och rendera film för webbpublicering.
KursansvarigMartin Löfqvist
Kursstart: 26/9

Performance Marketing
Hur vet du att marknadsföringen bidrar till tillväxt? Eller vilka insatser som ger resultat på riktigt? Det här är avgörande frågor för alla företag, och som bäst besvaras av en Performance Marketing Specialist – en eftertraktad roll i dagens alltmer mätbara och konverteringsfokuserade medielandskap.
Kursansvarig:
Kursstart: TBA

Produktionsledning Start
8 veckor
För att lyckas med ett projekt, alltså att leverera i tid med rätt kvalitet och inom budget, krävs en vass produktionsledare. Produktionsledaren är en doer och detaljkonstnär som får det att hända. Den här kursen ger dig grundläggande kunskaper och en praktisk grund att stå på för att starta, driva och avsluta ett projekt.
Kursansvarig: Cecilia Wirtl
Kursstart: 18/10

Projektledning
15 veckor
Är det någon som kan göra ett uppdrag verkligt framgångsrikt så är det du som projektledare! Det är hos dig allt börjar – och slutar. Berghs kurs i projektledning ger dig den grundläggande kunskap som behövs för att leda människor, arbeta i projekt och ta din karriär vidare.
Kursansvarig: Ann Westfelt
Kursstart: 25/8

Strategisk kommunikation
15 veckor
Här får du som redan har erfarenhet av att arbeta med kommunikation och/eller PR en möjlighet att bredda och fördjupa dina kunskaper. Du får verktyg och insikter som hjälper dig att arbeta mer strategiskt och målstyrt.
Kursansvarig: Anna Johansson
Kursstart: 25/8

UX Product Development
8 veckor. Distanskurs
Vi lär dig det du behöver veta om UX-världens utmaningar – och ger dig verktygen att hitta lösningarna. Kursen går igenom de tre delarna inom User Experience: Discover, Create och Validate. Inom varje fas kommer vi att titta på olika metoder och verktyg för att nå fram till insikter, design och hur du kan validera att du är på rätt väg mot en bra digital produkt. Du och dina kurskamrater får även öva på att ge konstruktiv designkritik.
Kursansvarig: Johan Ågren
Kursstart: 30/8

Varumärkes- och affärsstrategi
8 veckor
Tycker du att det är svårt att få gehör för att alla i din organisation behöver tänka varumärke idag och se till helheten och inte bara sin del av affären? Eller vill du snabbt göra en förflyttning av varumärket för att kunna möta nya behov och beteenden men vet inte riktigt hur? Då är det här en kurs för dig!
KursansvarigÅsa Myrdal Bratt
Kursstart: 18/9

Här hittar du hela Berghs aktuella kursutbud.