Berghs Upgrade - Content Manager

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 84 timmar

Bli en Content Manager på 12 veckor! Lär dig att tänka strategiskt och taktiskt kring redaktionell marknadsföring, så kallad Content Marketing.

Sammanfattning Nyhet

Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 dec 2018

Datum: 12 mar 2019 – 14 jun 2019

Sista ansökningsdag: 31 dec 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 84

Egna studietimmar: ca 25 timmar per vecka

Kursdatum: Utbildningen har lärarledda lektioner varje tisdag kl 09.00 -17.00. Första samt sista utbildningsveckan har fler schemalagda dagar.

Plats: Sveavägen 34, Stockholm

Om utbildningen

Att vara Content Manager på ett företag kan liknas vid rollen som chefredaktör inom traditionell media. Det är en slags hybrid mellan marknadschef och chefredaktör där det handlar om att producera innehåll kontinuerligt såväl som att ta ansvar för resultatet.

Under utbildningen kommer du att lära dig att tänka strategiskt och taktiskt kring redaktionell marknadsföring, så kallad Content Marketing. Kursen innehåller ett skarpt varumärke och case som tar dig igenom tre olika områden, strategi och taktik, storybuilding samt distribution och publiceringsplattformar. Vi kommer att arbeta med att planera och skapa olika format som bygger det varumärke content managern ska jobba med. I det ligger att omvandla en kommunikations­strategi till innehåll som både bygger varumärke på långsikt samt skapar försäljning/konvertering på kort sikt.

Pedagogisk modell

På Berghs arbetar vi med så kallad Action Based Learning. Det bygger på individens ansvar för det egna såväl som gruppens lärande. Den första veckan görs en uppgift på temat som blir en introduktionsövning där vi får lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar.

Teori varvas med praktiska övningar. Utbildningen pågår under 12 veckor med en lektionsdag per vecka. Resterande tid används till egna case (från ditt företag eller organisation) samt andra case som ingår i utbildningsprogrammet. Några av landets främsta experter inom sina yrkesområden kommer att guida dig genom processen.

Vem är utbildningen för?

Utbildningen riktar sig till dig som vill arbeta som den nya tidens marknadsförare och driva utveckling och kommunikation för varumärken och organisationer.

Du förväntas ha grundläggande kunskaper inom marknadsföring, en förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och vara intresserad av sociala medier samt ny teknisk utveckling. Du kanske har arbetat som journalist, haft roller på en kommunikationsbyrå eller på en marknadsavdelning. Efter avslutad utbildning kommer du att kunna söka jobb som Content Manager.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Berghs Upgrade, ger Berghs möjlighet att skifta karriär och utbilda till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till en erfaren målgrupp som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om sin karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV.

12 mar 2019 – 14 jun 2019 Nyhet

Sista ansökningsdag är 31 dec 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 84
Egna studietimmar: ca 25 timmar per vecka
Kursdatum: Utbildningen har lärarledda lektioner varje tisdag kl 09.00 -17.00. Första samt sista utbildningsveckan har fler schemalagda dagar.
Plats:

Sveavägen 34, Stockholm

Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 dec 2018

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja

Övrig information

Utbildningen har lärarledda lektioner varje tisdag kl. 9:00-17:00 som standard (avvikelser kan förekomma) med kontinuerliga avstämningar däremellan via vår digitala lärplattform. Utbildningens första och sista utbildningsvecka kommer att ha flera schemalagda dagar.
Detta är en deltidsutbildning, dvs att det kommer att vara mycket studier mellan kurstillfällena, men att det går att arbeta deltid parallellt.

Det här får du

  • Lärdom om Content Marketing som marknadsföringsmetod – både strategiskt och operativt.
  • Kunskap om hur du gör kopplingen mellan content marketing och ett varumärkes affärsmål.
  • Praktisk kunskap i att skapa innehåll (text, film, bild, ljud)
  • Kunskap om spridning av innehåll i olika kanaler som sociala medier, webbplats och externa medier.
  • Kreativa metoder och mallar för idéutveckling.
  • Praktisk kunskap i hur du sätter mål och mäter ditt innehåll.
  • Verktyg för målgruppsanalys.
  • Hur du anpassar innehållsformat för olika kanaler.
  • Arbeta med ett skarpt case.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Har du specifika frågor kring utbildningen Content manager? Mejla till utbildningskoordinator Lotta Walle

Programansvariga

Jonas.LyckstedtJonas Lyckstedt, Head of Content på House of friends och fd varumärkeschef på Aftonbladet och Emil Thelander, Head of creative på OMD.

Delkursansvarig: för delkursen Story-management ansvarar Hannah Sjöström, redaktör, bloggare, ägare och grundare av naturligtsnygg.se.

 

 

 

 

Utbildningen har lärarledda lektioner varje tisdag kl. 9:00-17:00 som standard (avvikelser kan förekomma) med kontinuerliga avstämningar däremellan via vår digitala lärplattform. Utbildningens första och sista utbildningsvecka kommer att ha flera schemalagda dagar.
Detta är en deltidsutbildning, dvs att det kommer att vara mycket studier mellan kurstillfällena, men att det går att arbeta deltid parallellt.

  • Lärdom om Content Marketing som marknadsföringsmetod – både strategiskt och operativt.
  • Kunskap om hur du gör kopplingen mellan content marketing och ett varumärkes affärsmål.
  • Praktisk kunskap i att skapa innehåll (text, film, bild, ljud)
  • Kunskap om spridning av innehåll i olika kanaler som sociala medier, webbplats och externa medier.
  • Kreativa metoder och mallar för idéutveckling.
  • Praktisk kunskap i hur du sätter mål och mäter ditt innehåll.
  • Verktyg för målgruppsanalys.
  • Hur du anpassar innehållsformat för olika kanaler.
  • Arbeta med ett skarpt case.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Har du specifika frågor kring utbildningen Content manager? Mejla till utbildningskoordinator Lotta Walle

Jonas.LyckstedtJonas Lyckstedt, Head of Content på House of friends och fd varumärkeschef på Aftonbladet och Emil Thelander, Head of creative på OMD.

Delkursansvarig: för delkursen Story-management ansvarar Hannah Sjöström, redaktör, bloggare, ägare och grundare av naturligtsnygg.se.

 

 

 

 

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande samt kunskaper inom marknadsföring. Du ska även ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och vara intresserad av sociala medier samt ny teknisk utveckling.

Du ska ha arbetslivserfarenhet från redaktion, marknadsavdelning och/eller kommunikationsbyrå.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Studieavgift inkl. moms
87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
70 000 kronor

Tillkommande kostnader
Du behöver ha med dig egen dator samt tillgång till Office-paketet samt Photoshop.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande samt kunskaper inom marknadsföring. Du ska även ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och vara intresserad av sociala medier samt ny teknisk utveckling.

Du ska ha arbetslivserfarenhet från redaktion, marknadsavdelning och/eller kommunikationsbyrå.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

70 000 kronor

Tillkommande kostnader

Du behöver ha med dig egen dator samt tillgång till Office-paketet samt Photoshop.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!